Alles draait om geld, daarom is het ook zo fijn om in onze maatschappij te mogen leven. Hier in Vlaanderen hebben wij geld om te verkwisten, terwijl ze in Afrika creperen van de armoede.
Je hebt gelijk wat de hoge leeftijd betreft ( ik heb het nagelezen in de brochure). Persoonlijk vind ik dat onlogisch, de mensen worden ouder en blijven langer gezond. Als je tijd hebt, moet je eens gaan kijken in Knokke, hoe dat daar geleefd wordt door de oudjes. Voor een juiste evaluatie zou de rechter de leeftijd aan de gezondheid moet koppelen, als ze nog fit genoeg zijn om champagne achterover te hijsen, zijn ze zeker nog capabel om te verhuizen.
'Fit' is niet eenduidig. Dat is subjectief en zal daardoor weer speling geven naar de persoonlijke standpunten van de rechter... Wat ik zou zeggen is dat er dan een medisch en psychologisch onderzoek nodig is. Medisch, omdat mensen die slecht te been zijn moeite hebben met verhuizen. Mijn oma is nog fit genoeg om een glas champagne achterover te hijsen met nieuwjaar (en dan zit ze wel aan haar grens voor achohol na dat ene glaasje). Maar fit genoeg om te verhuizen: ze heeft een nieuwe vriend die bij haar is ingetrokken en die heeft wat materiaal van zichzelf meegebracht. Een camionetje gehuurd, en met wat mankracht zijn zetels en kasten (massief houten kasten) erin steken en wat later er weer uit halen. Zo een verhuis kost moeite, maar met de hulp van mij en mijn vader was het in orde (hoewel mijn pa daardoor wel een pijnopstotot heeft gehad van een week, hij heeft een onbekende spierziekte). Wat met oudjes die verhuizen? Moeten die dan even enkele tientallen duizenden euro's ophoesten uit het niets om een verhuis firma de verhuis voor hen te laten doen? Ik ken niet veel oudjes die boven de 80 zijn die het aankunnen een zetel in een camionet te steken of eruit te halen. Vergeet dan niet de oudjes die alleen zijn, die hebben niemand om op terug te vallen. En de kinderen met hun drukke jobs en de kleinkinderen met hun school zullen ook weinig kunnen helpen.
Maar naast het fysieke aspect heeft men nog het psychologische aspect. Onderschat de impact van een verhuis niet: mijn oma had niets te maken met de verhuis van haar vriend, ze moest niet helpen of zo, de vriend heeft alles geregeld en ze heeft ook niet echt geholpen met de verhuis, alleen kleine dingen zoals de fotokaders heeft ze van de camionet naar het appartement gebracht. Desondanks heeft ze de week voor de verhuis een duidelijke bloeddrukstijging gehad en andere stresssymptomen die pas na 3 dagen na de verhuis weer verdwenen naar wat we gewoon zijn van haar. Zo stressen en dat voor iets waar men weinig mee te maken heeft: geen nieuwe woonlocatie, kleine verhuis (geen volledige inboedel te verhuizen, enkel zetels, kasten, nachtkastje, koffietafel en wat accessoires) en weet ik veel wat andere factoren de invloed van een verhuis bepalen. Daarvoor moet men dus ook onderzocht worden, men mag fysiek nog in staat zijn bergen te beklimmen, maar als men mentaal wat achteruit gaat en dus zwaar in de war zou zijn bij een verhuis, nooit kunnen wennen aan de nieuwe appartement of zelfs per accident steeds terug gaan naar het oude appartement, dan lijkt het me ook onredelijk om zo iemand zomaar te dwingen te verhuizen. En in dit geval: het mogelijks moeten laten inslapen van een huisdier, welk mens kan dat aan? Zeker als men alleen woont is een huisdier meer dan een 'dier' dan is het een echte 'vriend'. Ik denk dat u ook niet graag uw man/vrouw of beste vriend zien inspuiten omdat u gedwongen moet verhuizen.
Oude leeftijd lijkt me dus zeker wel een goede rede om een uit huis zetting/opzeg huurcontract voor een dubieuze reden (want waarom moet die persoon plots 6 maanden per jaar in België moet komen wonen? Belastingontduiking? Of andere manieren van foefelen? Mij lijkt het toch zeker niet een goede reden voor een uit huis zetting/opzeg). Moest men nu zeggen dat ze er permanent komen wonen, dan zal er een akkoordje moeten worden gevormd, maar 6 maanden per jaar hier komen wonen terwijl men een B&B uitbaat lijkt me toch zeker niet juist, daar moet wel iets achter zitten. Ik zou als rechter dat toch niet zien als een 'opzegging huurcontract ten voordele van eigen bewoning'.
Korte samenvatting:
- economische druk van het verhuizen (veel oudjes hebben niet de reserve om een verhuis-firma te betalen, en veel oudjes staan er alleen voor op dat vlak)
- psychologische druk (vooral de voorbereiding van de verhuis, de stress bij de verhuis en het wennen aan de nieuwe woning)
- fysieke mogelijkheid (er is een groot verschil tussen een glas champagne, of zelfs een fles champagne, achterover kunnen kappen en een verhuis aankunnen op fysiek vlak: alles inpakken is ook fysiek belastend en onderschat dat maar niet. Ik ben zelf nog nooit verhuisd maar heb wel al enkele keren geholpen bij een verhuis in de familie dus heb wel een idee van hoe zwaar dat kan uitvallen)
- en de reden van die gedwongen verhuis: verplicht minstens 6 maand per jaar, dus minstens halftijds, in België wonen terwijl men een B&B uitbaat. Is dat wel nog onder de noemer 'voor eigen bewoning'? Is dit geen manier van het ontwijken van belastingen: gaat hij in België zich vestigen om bepaald belastingen te ontwijken? Of om bepaald voordeel te halen? Ik zie eigen bewoning als de eerste woning van iemand, dus waar zijn domicilie staat. Maar enerzijds hier wonen om dan den B&B in het zuiden van Frankrijk uit te baten lijkt me toch allessinds niet juist als permanente bewoning.