beschimmeld krot

Annetje
Topic Starter

beschimmeld krot

#1 , 12 mei 2008 17:27

Ik heb al eerder op dit forum gesproken over een 'beetje schimmel' op onze muur. we hebben hierin de procedure gedaan die we hebben moeten doen als huurder, denk ik.
We hebben er meteen de huisbaas bij geroepen, omdat dat onze plicht is en een eigenaar wil zijn eigendom toch wel in orde hebben?
De huisbaas heeft ons toen in ons gezicht ons gewoon uitgelachen.
'Waar hebben wij toch een probleem mee? Er staan toch nog geen paddenstoelen op de muur!'

Ik heb na dat bezoek een aangetekend schrijven gestuurd naar de huisbaas, waarin ik had geschreven dat wij er hem als huisbaas bijgehaald hebben maar hij het niet als een probleem ziet en dat we de vlekken zeker gaan blijven observeren en dat we verdere stappen zullen ondernemen als het nodig is. Wij zijn ondertussen ook al voor een eerste keer naar de huurdersbond geweest. Maar die konden nog niet veel voor ons doen omdat we net een aangetekend schrijven hadden gedaan en wettelijk gezien moeten we de huisbaas tijd genoeg geven om schriftelijk terug te kunnen antwoorden. Dit hebben wij dan gedaan, en morgen moeten we terug naar de huurdersbond.

Die schimmelplekken die we gevonden hadden, waren op een binnenmuur.
onze wandkast staat tegen een buitenmuur, en we waren al aan't zeggen tegen elkaar wat zal het daar dan zijn als op een buitenmuur... maar nooit nog niet echt d emoed gehad om de wandkast leeg te halen en ze even te verschuiven. Vandaag hebben we dat dan maar even gedaan....
Wat daar te zien is, het is om te janken!
er Staat gewoon Haar op de muur, idd, er staan net nog geen paddenstoelen op de muur!!!!!!!!!!!
Ook op onze wandkast staat natuurlijk haar, die zullen we wel kunnen weggooien, al dat giftig stof van die schimmel is er volgens mij wel ingetrokken en durf ze niet meer gebruiken. Ook op de houten plafond zijn bepaalde schimmelplekken te zien, het is hier echt niet meer te doen nu.
We betalen voor dit huis (lees: krot) 350 euro, nee idd tegenwoordig is dat spotgoedkoop!!! maar Godverdomme wat krijgen we ervoor in de plaats???
daarbij vraag ik me af, moeten wij nog wel alle maanden 350 euro betalen voor zoiets????

pfff.....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 12 mei 2008 20:54

En wat is u vraag nu eigelijk?

Annetje
Topic Starter

#3 , 12 mei 2008 21:24

dat wat ik op het einde vernoem.
Of wij recht hebben om vermindering van huur of zelfs geen huur meer betalen. Aangezien we 350 euro veel vinden voor een beschimmeld krot

Reclame

Lex

#4 , 12 mei 2008 22:00

Uit het JF archief:

[quote Lex, 5 april 2006,12.31pm]

Art.3.§5.De huurder kan de overeenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode,heeft de verhuurder recht op een vergoeding.(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Art.2. Het gehuurde goede moet beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid,gezondheid en bewoonbaarheid...(K.B. 8 juli 1997 tot vaststelling van de voorwaarden waaraan ten minste voldaan moet zijn wil men een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats in overeenstemming zijn met de elementaire vereisten inzake veiligheid,gezondheid en bewoonbaarheid).

De verhuurder kan de huurder niet dwingen zijn verplichtingen na te komen indien hij zelf de zijne niet nakomt.(Cass. 26 juli 1844).De huurder kan de betaling van zijn huurgelden opschorten,zolang de verhuurder zijn onderhoudsverplichtingen(art.1719,1720 B.W.) niet uitvoert. De toepassing van de exceptio non adimpleti contractus is gepast,omdat de huurovereenkomst een wederkerige overeenkomst is waarbij een partij geen rechten kan doen gelden zonder tot enige correlatieve verplichting te zijn gehouden.(Rb.Kortrijk 9 oktober 1984,T.R.D.-dossier 1988-1,7,noot). Zie verder Scorpioen!

De elementaire vereisten van veiligheid,hygiëne en bewoonbaarheid zijn beschikkingen van openbare orde.Een woning die daar niet aan voldoet wordt onttrokken aan de handel en kan niet het voorwerp uitmaken van een huurovereenkomst(art.6 en 1128 B.W.).Mocht zodanige woning toch verhuurd worden,dan is de overeenkomst NIETIG(art.1131 en 1133 B.W.)(Vred.Gr?ce-Hollogne 11 juli 2000).

Is de huurovereenkomst nietig wegens onbewoonbaar-verklaring van de woning,dan moet dit contract niet meer verbroken worden en is het aldus beëindigen van uw (MONDELING) huurcontract in principe van geen nut meer.

Wordt uw huurovereenkomst aldus nietig dan bezet u vanaf dan de woning zonder recht of titel en kan u uitgedreven worden. [Einde quote]

[quote Scorpioen, 5 april 2006, 6.44pm]

Toch heel goed oppassen.

Voor de toepassing van de exceptie van niet-uitvoering (exceptio non adimpleti contractus) is vereist dat:

1. de eigenaar foutief in gebreke blijft. Dus je moet kunnen bewijzen hem in gebreke gesteld te hebben.
2. de niet-naleving van de verplichtingen door de huurder (niet betalen van huur) moet in verhouding staan met de wanprestatie van de verhuurder. Alle huur inhouden is niet aan te raden. Enkel die huur inhouden die overeenstemt met het geleden mingenot.
3. om weg te kunnen gaan zonder opzegtermijn na te leven zou je de ontbinding van de overeenkomst voor de vrederechter moeten vragen. Je kan ook, als de wanprestatie ernstig genoeg is, na ingebrekestelling van de eigenaar en na hem een laatste kans gegeven te hebben om de werken uit te voeren eenzijdig de ontbinding wegens wanprestatie vaststellen. [Einde quote]

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Art.6...Een woning die gebreken vertoont die een veiligheids- of gezondheidsrisco inhouden is ONBEWOONBAAR. (Vlaamse wooncode, zie link)

http://publicaties.vlaanderen.be/docfol ... e_2006.pdf (Kwaliteitsbewaking blz. 8 tem 11)

Annetje
Topic Starter

#5 , 13 mei 2008 08:46

Bedankt voor het antwoord!
Maar ze hebben het hier altijd over 'ernstig genoeg' maar wat is dan ernstig genoeg? hier staat gewoon HAAR op de muur, net zoals dat je brood een beetje te lang hebt laten liggen. Dat vind ik precies toch al ernstig genoeg?
Achja zullen wel zien hoe het afloopt zeker?!

Alvast bedankt

Nounou06

#6 , 13 mei 2008 15:08

Annetje,

Mail nog eens naar me, heb net standaardbrief ingescand maar heb je mailtje niet meer staan.
Wat betreft geen huur meer betalen, of huurvermindering, daar zou ik heel voorzichtig mee zijn! Je hoeft je natuurlijk niet te laten doen ook he!
Als het echt zo'n krot is, waarom kijk je dan inderdaad niet eens rond voor een ander huis? Al die procedures duren ongelooflijk lang en als je moet wachten op een lakse huisbaas...

Zal de brief dan zo vlug mogelijk doormailen.

Terug naar “Huren”