Opzeg niet-geregistreerd huurcontract

TimM
Topic Starter

Opzeg niet-geregistreerd huurcontract

#1 , 25 mei 2008 20:42

Hey iedereen,

ik heb een vraagje: klopt het dat ik een niet geregistreerd huurcontract zonder 'opzegvergoeding' vroegtijdig kan stopzetten?

Nu, moest dit zo zijn : kunnen ze dit alsnog in orde brengen zodat ik wel de vergoeding moet betalen? (In ons geval 2 maand huur)

Stel dus dat ik bvb morgen mijn opzegbrief verzend via een aangetekend schrijven, kunnen ze dan de registratie toch nog in orde krijgen of is het dan te laat voor hen?

Alvast bedankt! :)

Met Vriendelijke Groeten,
- Tim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dropke

#2 , 26 mei 2008 17:45

de registratie moet twee maanden na tekenen van het huurcontract.

je moet geen schadevergoeding betalen, dacht wel dat die drie maanden opzeg gewoon gelden hoor.

citroentje

#3 , 26 mei 2008 17:49

Een opzeg is meestal drie maanden.Zelf al is je kontrakt niet geregistreerd toch kan je een schade vergoeding betalen in dien je kontrakbreuk doet.Bij mij was het ook niet geregistreerd en in het tweede jaar vertrok ik wel ik heb twee maanden huur moeten betalen.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2008 17:54

7 december 2006 Programmawet (I), B.S. 28 december 2006
Art. 73. In artikel 3, § 5, van Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek, wordt het volgende lid ingevoegd tussen het tweede en derde lid :
« Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing. »
Art. 74. Tussen artikel 5 en 6 van Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek wordt een artikel 5bis ingevoegd, luidend als volgt :
« Art. 5bis. - De verplichting van de registratie van de huurovereenkomst rust op de verhuurder. De kosten verbonden aan een eventueel laattijdige registratie zijn volledig ten zijne laste ».
Art. 75. De artikelen 73 en 74 treden in werking op 1 juli 2007.

Zowel de opzeggingstermijn als de vergoeding wegens opzeg tijdens de eerste drie jaar zijn dus niet van toepassing.

De huurovereenkomst kan nog steeds geregistreerd worden na de termijn van twee maanden. Van zodra de huurovereenkomst geregistreerd is, is de opzeggingstermijn en de vergoeding wel verschuldigd.

Er is nog geen rechtspraak over, maar op het eerste zicht denk ik dat een registratie na de opzegging niet tot gevolg heeft dat de vergoeding verschuldigd is.

scorpioen

j.demoor

#5 , 27 mei 2008 11:02

“Art.3...§5...Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Vergewis u er vooraf van bij de Ontvanger van de Registratie of het contract al dan niet geregistreerd is.

Blijkt het contract inderdaad niet geregistreerd zeg dan niet op vooraleer u de huur beëindigt.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

YoeriS

#6 , 28 mei 2008 21:26

Let wel dat deze mogelijkheid ENKEL voorzien is voor huurcontracten met een duur van 9 jaar of langer.

Terug naar “Huren”