Bezoekuren bij verkoop huurwoning

Jolien123
Topic Starter

Bezoekuren bij verkoop huurwoning

#1 , 24 mar 2015 22:38

Mijn vriend en ik huren iets minder dan twee jaar een appartement. Sinds eind januari staat dit te koop en krijgen we op twee vast afgesproken momenten (woensdag 17-19u en zaterdag 10-12u) potentiële kopers over de vloer. De makelaar garandeerde mij dat deze bezoekdagen zeker niet langer dan een maand zouden duren, maar ondertussen zijn we twee maanden verder en is er geen einde in zicht. Mijn vraag: Bestaat er een maximum termijn waarop er bezoek mag langskomen of kunnen zij onbeperkt langskomen tot het appartement uiteindelijk verkocht is, ookal duurt dit tot bijvoorbeeld het einde van het jaar?

Alvast bedankt voor de hulp! :wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 25 mar 2015 11:36

Je zal het appartement moeten blijven openstellen zolang het niet verkocht is! In de meeste contracten staat er een clausule die toelaat dat de verhuurder de woning mag bezichtigen voor verkoop of verhuur. Als het niet expliciet in het contract overeengekomen is, ben je nog altijd niet vrijgesteld van deze verplichting omdat men er vanuit gaat dat dit onderdeel uitmaakt van de uitvoering te goeder trouw. Je hebt trouwens een overeenkomst (mondeling) met de makelaar gemaakt over de bezichtiging van het appartement, hierop terugkomen omdat het langer duurt dan voorzien is flauw.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2015 11:54

Je hebt trouwens een overeenkomst (mondeling) met de makelaar gemaakt over de bezichtiging van het appartement, hierop terugkomen omdat het langer duurt dan voorzien is flauw.
Daar gaan we weer. Lees eens de volledige mondelinge overeenkomst en niet enkel dat gedeelte dat in uw verhuurderskraam past.

Reclame

mava105

#4 , 25 mar 2015 12:28

. Lees eens de volledige mondelinge overeenkomst en niet enkel dat gedeelte dat in uw verhuurderskraam past.
Hoe lees je een mondelinge overeenkomst? Met de ogen toe?

bosprocureur

#5 , 25 mar 2015 12:46

. Lees eens de volledige mondelinge overeenkomst en niet enkel dat gedeelte dat in uw verhuurderskraam past.
Mava, dat lees je niet, je voert het gewoon uit. Overeenkomst is overeenkomst, of bestaat dat niet meer in 2015?

Franciscus

#6 , 25 mar 2015 13:04

Ook de makelaar had een overeenkomst namelijk dat het niet langer dan één maand zou duren.
Hoe staat het bij verhuren ...bij mijn weten de drie laatste maanden.
In dit geval kan het jaren duren en dient de huurder elke woensdag en elke zaterdag aanwezig te zijn.
Persoonlijk zou ik makelaar /eigenaar nu een na maart ( 3 maanden) en verwijzend naar de één maand van makelaar een voorstel doen dat het vanaf 1 april beperkt wordt tot vb één woensdag en één zaterdag per maand. met bvb de extra mogelijkheid om één maal per maand op afspraak te komen dus als u thuis bent makelaar belt met vraag en ja u lag om dat uur langskomen.
Bij een kennis werd er steeds telefonisch overlegd .. bij potentiële kopers werd er gebeld - en afgesproken ... uur en dag en hoeveel tijd ter beschikking. Makelaar trachtte dan op dat moment meerdere kopers na elkaar te ontvangen.
(Waren er in totaal 48).. maar alles zeer vlot verlopen.

Lanox

#7 , 25 mar 2015 13:41

Op dezelfde manier als u elke andere mondelinge overeenkomst op dit forum kan lezen. Of gaat u me plots wijs maken dat u op heel dit forum nog geen enkele reactie hebt geplaatst die niet gaat over de inhoud van een mondelinge overeenkomst?

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 25 mar 2015 14:57

Alweer wordt de inhoud van een vraag niet nauwkeurig gelezen en geïnterpreteerd.
Dat blijkt een slechte gewoonte te worden.

De verhuurder kan volgende maand via een andere makelaar werken.
Dan is makelaar één niet meer verbonden aan de termijn van één maand.
De makelaar heeft een contract met de verkoper, niet met de huurder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jolien123
Topic Starter

#9 , 25 mar 2015 16:19

Wat Franciscus zegt, het lijkt mij sterk dat ik elke woensdag en zaterdag op de afgesproken uren beschikbaar moet zijn tot de verkoop rond is. Dat kan nog jaren duren... :)
In mijn huurcontract staat inderdaad dat ik het appartement moet openstellen voor bezichtiging bij verkoop/verhuur, maar er staat niet hoe lang dit maximaal kan duren.

bosprocureur

#10 , 25 mar 2015 16:34

Franciscus geeft ook een suggestie van hoe het anders kan of zou kunnen :

Persoonlijk zou ik makelaar /eigenaar nu een na maart ( 3 maanden) en verwijzend naar de één maand van makelaar een voorstel doen dat het vanaf 1 april beperkt wordt tot vb één woensdag en één zaterdag per maand. met bvb de extra mogelijkheid om één maal per maand op afspraak te komen dus als u thuis bent makelaar belt met vraag en ja u lag om dat uur langskomen.
Bij een kennis werd er steeds telefonisch overlegd .. bij potentiële kopers werd er gebeld - en afgesproken ... uur en dag en hoeveel tijd ter beschikking. Makelaar trachtte dan op dat moment meerdere kopers na elkaar te ontvangen.
(Waren er in totaal 48).. maar alles zeer vlot verlopen.[

KJ86

#11 , 25 mar 2015 17:57

Als we toch willen afwijken van de mondelinge overeenkomst vind ik 3 bezichtigingsmogelijkheden per maand zeer weinig. Het is hier al eens op het forum besproken en dan is gezegd geweest dat 2 * 2 uur per week courant is, een weekdag en één dag in het weekend.
Persoonlijk ben ik een voorstander van telefonisch overleg, zorgt voor meer flexibiliteit.

Franciscus

#12 , 25 mar 2015 18:34

De mondelinge overeenkomst was qua makelaar één maand ...drie is al een duidelijke overschrijding.
Daarom het nu schriftelijk maken ..met vermelding wat de afspraken waren ...dat het nu al die maanden is en dat u nu zelf een voorstel doet
Wat u goed of beter uitkomt maar u niet gedurende 10% van een werkmaand per maand belast en u belet te doen wat u wenst.
Mogelijk 10% van huur inhouden of zo.
:wink:

Doe een redelijk voorstel want na drie maanden hebt u al zo'n 48 uur verplicht thuisgezeten.
Bijna een electronisch toezicht voor een vov of een soortgelijke situatie.

Vandebos

#13 , 25 mar 2015 20:07

Bij verkoop staat hier geen termijn op. U zal het moeten dulden. De mondelinge belofte van de makelaar dat dit maar een maand zou duren is een ballon lege lucht... De gemiddelde verkoopsduur van een pand in België is momenteel een goede honderd dagen.

Bij verkoop is er geen enkele jurisprudentie die de huurder in een dergelijk geval in het gelijk stelt, dat zou immers een onwettige belemmering van de uitoefening van het eigendomsrecht van de eigenaar omhelzen. Dat recht is volledig uit het huurrecht gehouden.
Er zijn daarentegen legio vonnissen te vinden waar de eigenaar tegen dwangsom per door de huurder geweigerd bezoek het bezoekrecht van het pand afdwingt voor de duurtijd van de periode dat het pand zich op de koopmarkt bevindt

ddanck
Contacteer: Website

#14 , 26 mar 2015 09:45

Om toch maar een tegenstem te bieden.

Als de verhuurder jarenlang op regelmatige tijdstippen en meermaals per week toegang tot het pand verlangt, kan men zich de vraag stellen of hij de huurder überhaupt nog het rustig genot garandeert.

Ook dat is één van zijn verplichtingen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Vandebos

#15 , 26 mar 2015 09:58

Akkoord ddanck, maar hier is het niet de verhuurder doch de kandidaat kopers die het pand bezoeken.

Terug naar “Huren”