Schade aan kot door vandalisme

FreekMM
Topic Starter

Schade aan kot door vandalisme

#1 , 26 mar 2015 16:45

Beste

Een week geleden is er op mijn kot schade toegebracht aan het venster aan de inkom.
Er is een zeer grote barst over heel het venster.

Dit is al de 2e keer dat dit gebeurt , dus je kan verwachten dat de kotbaas hier niet mee kan lachen. Het gaat ook om een gezandstraalt stuk glas dat niet zo goedkoop is.
De schade is snachts gebeurt, wellicht door een kotgenoot. Die zelfde ochtend is dit ook gemeld aan de kotbaas door een student hier op kot.

De kotbaas dreigt ook om de huurders voor deze kosten te laten opdraaien. Kan dit zomaar?

In de mail die hij stuurde stond er wel dit:
"Als huurder ben je immers solidair aansprakelijk voor niet aanwijsbare schade toegebracht aan de gemeenschappelije delen/goederen en aan de veiligheidsinstallaties, voor zover het niet gaat om herstellingen ten laste van de verhuurder, normaal gebruik, onderhoud of slijtage. (art 13 huurovereenkomst)"

Zou de kotbaas dan zomaar een bedrag van de waarborg kunnen nemen?

ps: ik stel deze vraag ook in naam van mijn mede kotgenoten. Aangezien ik die periode thuis was wegens ziekte

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 26 mar 2015 17:03

Heeft de kotbaas geen verzekering voor brand en glasbraak.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

FreekMM
Topic Starter

#3 , 26 mar 2015 17:14

hij zegt dat wegens vandalisme hier geen verzekering voor tussenkomt

Reclame

KJ86

#4 , 26 mar 2015 17:58

Niets aan te doen, volledig wettelijk artikel, betalen is de boodschap!

sloeberken

#5 , 26 mar 2015 19:45

hij zegt dat wegens vandalisme hier geen verzekering voor tussenkomt
Dan zal verhuurder toch het bewijs moeten leveren dat de huurders een grove fout hebben begaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mar 2015 19:57

Wie zegt dat het vandalisme is?
U spreekt van een raam... kan dit niet door te hard dichtdoen zijn of klemmen van het raam?

zertyx
Juridisch actief: Ja

#7 , 03 apr 2015 16:02

Als de schade aan de buitenzijde is van het gebouw, zou ik toch betwijfelen of art. 13 van de overeenkomst wel geldig is. "...gemeenschappelijke delen/goederen en aan de veiligheidsinstallaties" slaan duidelijk op zaken aan de binnenkant van het gebouw. Dergelijke specifieke bepalingen moeten beperkend worden uitgelegd, en in het voordeel van degene die zich verbindt (dus de huurder).

Franciscus

#8 , 04 apr 2015 00:00

Als dat een buitendeur is ... moet daar geen veiligheidsglas inzitten?

mava105

#9 , 04 apr 2015 10:52

Enkel als dat glas over bijna de hele deur is, en men er dus bij wijze van spreken zou kunnen doorlopen.
Een klein raampje bovenaan de deur mag in gewoon glas.

Franciscus

#10 , 04 apr 2015 20:59

Als het de venster boven de deur is inderdaad.
Maar er kan makkelijk worden nagezien of de barst van buiten is ontstaan of van de binnenzijde.
Indien van buiten zal het een aangifte vandalisme of vernieling tgo onbekenden zijn.

Terug naar “Huren”