Ik heb me kandidaat gesteld voor een appartement te huren (huurprijs 495/maand).
Het immokantoor is van plan zelf een plaatsbeschrijving op te stellen (zonder landmeter/notaris oid.).
Er wordt mij nu gevraagd 50% van de kosten te dragen, namelijk een halve maand huur + 100 euro bij uittredende PB.
Ik heb de huurwet even doorgelezen (
http://www.belgium.be/nl/publicaties/pu ... uurwet.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;) en vond op pagina 16, titel 4a volgende informatie:
"Door wie wordt de plaatsbeschrijving opgemaakt?
De huurder en de verhuurder kunnen zelf een plaatsbeschrijving
opmaken.
Ze mogen ook beslissen beroep te doen op een deskundige
(landmeter-expert in onroerende goederen, architect
...). In dit geval wordt het ereloon van de deskundige
door beide partijen voor de helft gedragen.Ten slotte is het ook mogelijk dat elk van de partijen
vergezeld wordt door een deskundige naar
keuze, die ze dan zelf betaalt."
Het lijkt mij dus dat er zonder aanstellen van een expert met ereloon enkel sprake is van administratieve kosten en dossierkosten van het immokantoor, en die zijn sinds 2009 uitsluitend voor de verhuurder.
Telt een bediende bij het immokantoor als 'expert' en kan het immokantoor hier dus 495euro ereloon voor aanrekenen?
Ik heb er geen problemen mee dat het immokantoor dit opstelt, wel lijken de hoge kosten mij niet strikt legaal?
Alvast bedankt