bodemonderzoek

Franciscus
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

bodemonderzoek

#1 , 07 mei 2015 15:50

Voor een VME die ik volg en waarvan ik net de dagorde ontvangen staat er als een van de punten:
13 - goedkeuring mandaat m.b.t. het verplicht oriënterend bodemonderzoek.

Iemand die daar iets meer over weet? waarom dat nu plots verplicht zou zijn bij een bestaande bouw ( appartementsblok van 102 app en een 60-tal boven en ondergrondse (30) garages?

Verwarming gebouw gebeurd door gas.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 07 mei 2015 16:16

Hier is algemene info:

http://www3.vlaanderen.be/dito/index.php?id=1623" onclick="window.open(this.href);return false;

Werd er vroeger verwarmd op stookolie of is het gebouw opgetrokken op een potentieel vervuilde site (risicogrond)? Hopelijk vinden ze niets.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Topic Starter

#3 , 07 mei 2015 16:38

Niet bij mijn weten - is een appartementsgebouw dat naast de ring van Antwerpen staat. Langs de extra - muros kant.

Bij mijn weten heeft daar ook geen kazerne gestaan ... stond er wel een aan Grote Steenweg - aan Cogelsplein maar niet daar -
Heb dat altijd gekend die stukken als 'werk van den akker' dus tuintjes en weiden -

Reclame

artemis

#4 , 07 mei 2015 16:48

Uw licht opsteken bij de syndicus?

roharro

#5 , 07 mei 2015 17:00

Syndicus kwam twee maand geleden bij ons ook al af met dergelijk verhaal (voor gebouw in Fruithoflaan Berchem-Antwerpen).
Het is enkel voor gronden waar er ernstige aanduidingen zijn dat er mogelijk vervuiling van de bodem is wegens vervuilende activiteiten in het verleden.
Wij hebben het punt weggestemd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Topic Starter

#6 , 07 mei 2015 17:24

Zal vanavond zeker gebeuren.... 8_)

Xenophon

#7 , 07 mei 2015 17:50

Syndicus kwam twee maand geleden bij ons ook al af met dergelijk verhaal (voor gebouw in Fruithoflaan Berchem-Antwerpen).
Het is enkel voor gronden waar er ernstige aanduidingen zijn dat er mogelijk vervuiling van de bodem is wegens vervuilende activiteiten in het verleden.
Wij hebben het punt weggestemd.
Welk mogelijk voordeel kan zo'n onderzoek hebben en (indien niet absoluut verplicht) wie laat dat dan doen? Kan alleen miserie uit komen.

In het gunstigste geval kost het een bom geld en krijg je een certificaat dat verwijst naar een oriënterend onderzoek dat nog steeds niet 100% zeker is.

In't slechtste geval eindig je met een bodemloos saneringsdossier en keldert de waarde van het gebouw.

Begrijp er niets van, mogelijk is er toch ergens een decretale verplichting.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

roharro

#8 , 07 mei 2015 18:14

Omdat we geen voordeel zagen, er nooit vervuiling is geweest op plaats gebouw en er voor de rest niets van begrepen hebben we het afgevoerd naar de prullenmand.
De plaats waar overtollige decreten thuishoren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105

#9 , 07 mei 2015 19:50

Voorstel zal wel weer van een politicus komen die even in beeld wou komen, want totaal nutteloos.

Franciscus
Topic Starter

#10 , 08 mei 2015 12:02

Is hier ook gebeurd ... had me goed voorbereid.
Datum dat VME in orde moesten zijn was 31.12.14.
Volgens syndicus zijn ze pas zeer laat verwittigd.
Had zelf al naar VMM - gebeld maar die konden geen info geven gezien in niet over de kadastrale gegevens beschikte.
Ging dat vandaag doen ( heb daar -VMM een binnenlijntje).
Teksten ook eens goed gelezen ..gezien er echter nooit iets van afvalstoffenverwerking gebeurd is op die plaats ...(of het zou historisch moeten zijn 19eeuw) .
Stond dus nog wel op agenda maar werd direct afgevoerd door syndicus om dezelfde reden. 8_)

giserke

#11 , 08 mei 2015 15:31

Register verontreinigde gronden nakijken bij OVAM of dat perceel is opgenomen.
Een perceel met appartementen is normaal niet onderzoeksplichtig. Ook niet als er ondergrondse taks zijn.
Het aanvragen van een bodemattest is bijgevolg een administratieve kwestie.

Normaal is dit enkel voor percelen waar een Vlareboplichtige activiteit heeft plaats gevonden.
Bij stopzetting van activiteiten moet dan een OBO gebeuren, en indien er een verontreiniging is een BBO en eventueel volgens de resultaten van het BBO een sanering.
Na die sanering gebeurt dan terug een OBO voor verkoop. Als dit goed is, is het perceel niet meer Vlareboplichtig en kan het een andere bestemming krijgen of verkocht worden.

Wat wel mogelijk is dat dit perceel grenst aan een ander Vlareboplichtig perceel waar een vervuiling werd vastgesteld en dat die vervuiling aangrenzende percelen heeft aangetast.
Op deze manier kan het wel nog in het register van verontreinigde gronden terecht gekomen zijn.

Franciscus
Topic Starter

#12 , 09 mei 2015 00:10

Had vandaag wat anders te doen - opening van nieuw project rond jeugdzorg in Turnhout - was leuk.
Er is over dat perceel totaal niets gekend ... heeft syndicus al nagegaan.
Alle bodemattesten zijn zelfs vorige week nog appartement in blok verkocht ... geen gegevens gekend.
Op die plaats waren vroeger de brialmontversterkingen en nu de R1
Voor zo ver ik weet waren er op die plaats geen gebouwen.

giserke

#13 , 09 mei 2015 02:10

Heb je al geïnformeerd bij OVAM?
Zo te zien zijn er wel aanwijzingen dat in die zone een en ander gebeurt is waardoor dit perceel op het register van verontreinigde gronden is gekomen.

Terug naar “Huren”