vraag over opzeggen huurcontract 3 jaar

sarah1988
Topic Starter

vraag over opzeggen huurcontract 3 jaar

#1 , 21 jun 2015 17:59

Wij hebben 2.5 jaar gehuurd en hebben nu onze huuropzeg 3 maanden op voorhand gedaan. We hadden een huurcontract van 3 jaar
Aangezien dat we er voor 3 jaar uitgaan moesten we dus 1 maandhuur als "boete" betalen.
Nu kregen we ook te horen dat we doordat we er voor 3 jaar uitgaan ook zelf een nieuwe huurder moeten zoeken en in geval dit niet lukte we moeten blijven huur betalen tot einde van ons 3-jarig contact. Dit zou zijn tot maart 2016.

Klopt dit allemaal wel? Ik dacht altijd dat we door onze boete te betalen dit voldoende was. Ik vind het nogal veel dat die boeten en nieuwe huurder zoeken of zolang blijven betalen tot het vinden van een nieuwe huurder nogal veel voor correct te zijn of niet???

We hebben echter al enkele kandidaten gehad maar deze waren nooit goed door verschillende redenen blijkbaar.
Verder zeggen ze steeds dat ze mee gaan zoeken naar nieuwe huurder maar ze hebben enkel nog maar het TE HUUR bord omhoog gehangen en hebben het appartement nog steeds niet op internet gezet. Dit is toch aan hun?

Ik hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen scheppen want ik heb toch het gevoel dat dit nog correct verloopt. De huisbaas zegt echter dat dit steeds de gaande manier van zaken zijn.

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 jun 2015 18:14

Contract van bepaalde duur is niet opzegbaar volgens de gangbare regels van een negenjarige overeenkomst. U dient het huurcontract nauwgezet na te lezen op clausules die de opzeg voor een contract van bepaalde duur omhelzen.

Indien deze er niet instaan zijn er twee mogelijkheden:

- onderlinge afspraak met verhuurder.
- bij niet akkoord tussen huurder en verhuurder een geding aanspannen bij het lokale vredegerecht. U zal dan wel een degelijke reden dienen te hebben om het contract op te zeggen.

Normaliter is een contract van bepaalde duur er juist om zowel huurder als verhuurder te garanderen dat het pand niet opzegbaar gedurende die periode is verhuurd.

sloeberken

#3 , 21 jun 2015 21:14

1maand boete in 3de jaar is voor een 9 jarig contract, toch word dit door vele vrederechters aangenomen in huurcontracten korte duur, maar daar ben je nooit zeker van.
In dit geval is het best eens goed praten met verhuurder.

Huurwet 2015, kijk onder huurcontract korte duur, een andere huurder zoeken is een gunstmaatregel.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Huren”