Onderverhuur appartement

jaant
Topic Starter

Onderverhuur appartement

#1 , 21 jun 2015 18:11

Beste,

Na even rondzoeken op dit forum, ben ik nog niet tot een antwoord gekomen voor mijn vraag: Stel, ik huur als student een appartement samen met een medestudent die onderhuurt, en zo de helft van de huurprijs betaald. Het contract voor de volledige huurprijs staat in dit geval enkel op mijn naam. Vormt dit een probleem voor de aanvraag van een studietoelage (als kotstudent) ? (aangezien het appartement wat duurder is dan een standaard kot).

Alvast bedankt voor jullie hulp
Jaan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 21 jun 2015 20:51

Huisbaas zal normaliter verhuren met de verplichting om er als huurder te domicilieren. Studentensteden doen moeilijk over het domicilieren van studenten tenzij ze feitelijk en definitief gebroken hebben met hun ouders. Om te mogen onderverhuren moet het gebouw erkend zijn als studentenkamers. Je kan dus enkel als twee studenten een appartement huren als je r beiden gedomicilieerd bent.

Studentensteden doen daar lastig over dus toch maar een kamer huren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jun 2015 20:55

Raar, net een reeks van antwoorden
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=64867" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Lisakrekt

#4 , 21 jun 2015 21:52

Ja toevallig! Beetje dezelfde vragen :)

jaant
Topic Starter

#5 , 22 jun 2015 14:08

Bedankt voor de reactie! Echter lag de nadruk vooral op de studietoelage. De stad waarin ik het appartement zou huren laat dit wel toe, in tegenstelling tot bepaalde andere steden (zoals Leuven, Gent), waarvan ik op de hoogte ben (en waar het bericht van Lisa vooral over gaat). De huisbaas verreist geen domicilie en laat onderverhuur toe.

Alvast bedankt voor de hulp

sloeberken

#6 , 22 jun 2015 15:26

Bedankt voor de reactie! Echter lag de nadruk vooral op de studietoelage. De stad waarin ik het appartement zou huren laat dit wel toe, in tegenstelling tot bepaalde andere steden (zoals Leuven, Gent), waarvan ik op de hoogte ben (en waar het bericht van Lisa vooral over gaat). De huisbaas verreist geen domicilie en laat onderverhuur toe.

Alvast bedankt voor de hulp
Als het een contract voor hoofdbewoning is, moet je er u domicilie plaatsen, anders gaat verhuurder leegstand moeten betalen.
Anders word het gemene huur tweede verblijf, en gaat verhuurder taxe op tweede verblijf moeten betalen.
Wel opletten met domicilie fraude.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jaant
Topic Starter

#7 , 22 jun 2015 16:17

Ik woon nog steeds thuis, waar ik in het weekend en de vakanties verblijf. Dit is in mijn ogen geen domiciliefraude? De verhuurder zal inderdaad de taks op tweede verblijf betalen.
Echter heb ik nog steeds geen antwoord kunnen terugvinden ivm de studietoelage. Ik veronderstel dat dit geen probleem is aangezien de studietoelage onafhankelijk is van de huurprijs van het kot, ben ik hier juist?

Terug naar “Huren”