uithuiszetting wegens wanbetaling

Vandebos

Re: uithuiszetting wegens wanbetaling

#16 , 03 jun 2015 16:44

Deze thread lijkt te ontsporen. Laten dan ook even een paar dingen op lijn zetten.

Kosten huurgeding vredegerecht:

in verzoening, niets.
Bij verzoekschrift --> €40 (een tijdje terug was er sprake dit rolrecht te verhogen), de uitnodiging wordt per post aangetekend verzonden, geen deurwaardersexploot.

Bij geding mogelijke kosten verliezende partij:

Terugbetaling rolrecht indien dagende partij winnaar.
Betaling van gerechtskosten van het dossier.
Betaling schadevergoeding (eisen) andere partij.
Betaling van een rechtsplegingsvergoeding aan de andere partij indien deze gebruik maakte van een advocaat. De hoogte hiervan wordt bepaald door een bij wet vastgelegde tabel met barema's en de beslissing van de vrederechter.

Aangezien de achterstal bij de allereerste vermelding prompt in zijn geheel werd betaald (u mag altijd een van mijn wanbetalers worden...) is er, indien er geen andere klachten zijn, geen enkele reden om alsnog de zaak in geding te trekken. De kans dat de verhuurder een uitdrijving bekomt is semi onbestaande.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wvl123
Topic Starter

#17 , 03 jun 2015 16:51

Bedankt om de thread terug op rails te brengen :D

Wanneer is een partij in dit geval verliezend?
- Ben ik sowieso verliezend omdat ik te laat betaald heb, ondanks dat de vordering tot uit huis zetting in mijn voordeel wordt uitgesproken; en moet ik dus alle door de tegenpartij gemaakte kosten (deurwaarder, gerechtskosten, ...) betalen?
- Is de tegenpartij verliezend omdat ik niet uit huis gezet zal worden en moet hij dus alle kosten betalen?
Laatst gewijzigd door wvl123 op 03 jun 2015 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#18 , 03 jun 2015 16:54

Bij verzoekschrift --> €40 (een tijdje terug was er sprake dit rolrecht te verhogen),
Is ondertussen gebeurd, met ingang van 1 juni, zie Belgisch Staatsblad 26 mei 2015.
Als het bedrag van de vordering hoger is dan 2.500 euro bedraagt het rolrecht nu 80 euro.
Nieuw is ook dat het rolrecht moet betaald worden per eisende partij. Dus man en vrouw die als verhuurders een verzoekschrift neerleggen betalen ieder het rolrecht.

Reclame

scorpioen

#19 , 03 jun 2015 17:07

Zijn er deurwaarderskosten?
Vraag aan de rechter om de kosten ten laste van de eisende partij te leggen omdat zij u nooit heeft aangeschreven en geen poging gedaan heeft om de zaak in der minne op te lossen.
Vraag in ondergeschikt orde, voor het geval u toch zou veroordeeld worden, dat u slechts veroordeeld wordt tot het minimumbedrag van de rechtsplegingsvergoeding. Voor een ontbinding van de huur met uitdrijving is het basisbedrag 1.320 euro. De rechter kan dit verminderen tot 82,50 euro als u dit vraagt en dit op basis van criteria in de wet voorzien zoals: het eenvoudig karakter van de zaak, het kennelijk onredelijk karakter van de situatie.

wvl123
Topic Starter

#20 , 03 jun 2015 17:42

Scorpioen, hartelijk bedankt voor de info, als het nodig blijkt zal ik hier zeker om vragen!

En ja, ongeveer 250€ gerechtsdeurwaarderskosten voor de dagvaarding.

scorpioen

#21 , 03 jun 2015 17:53

En ja, ongeveer 250€ gerechtsdeurwaarderskosten voor de dagvaarding.
Vraag dat de dagvaardingskosten ten laste van de verhuurder blijven. De vordering kan ingeleid worden met een verzoekschrift. Als de verhuurder zonder enige reden kiest voor een duurdere dagvaarding kan de rechter die extra kost ten laste van de verhuurder laten.

wvl123
Topic Starter

#22 , 04 jun 2015 17:09

Ondertussen stelt die advocaat mij het volgende voor:
- Ik betaal de dagvaardingskost: 254€
- Ik betaal een minimum RPV van 220€ (ik dacht dat dit 82.5€ is)
- Advocaat doet het nodige om de zaak te laten doorhalen

Is de kans redelijk dat ik een beter resultaat bekom door zelf te verschijnen en te pleiten voor het onredelijk karakter van de situatie of is dit onrealistisch?

Andere optie is proberen een schikking te treffen waarbij ik de dagvaardingskost op mij neem en de verhuurder alle andere kosten door te zeggen dat ik zal pleiten voor verwerping van alle kosten en een minimum RPV van 82.5€. Dit heeft natuurlijk enkel nut indien de vorige vraag realistisch is en ook door de advocaat als realistisch bezien wordt.

Enig idee?

Vandebos

#23 , 04 jun 2015 18:02

Niet aanvaarden.

De verhuurder heeft zelf deze kosten gemaakt terwijl de situatie deze niet noodzaakte.

Scorpioen's antwoord geeft duidelijk aan wat uw verdediging dient te zijn.

KJ86

#24 , 04 jun 2015 19:40

Schikking voorstellen die je in gedachte hebt. Je moet er rekening mee houden dat u in fout bent gegaan door niet te betalen.
Vrederechters aanvaarden alles van een huurder op één ding na en dat is niet betalen.
Wat zou je zelf denken als iemand beweert dat hij niet heeft gemerkt dat de huur drie keer achter elkaar niet betaald is. Dat komt echt ongeloofwaardig over.

duma

#25 , 05 jun 2015 10:06

Volg Vandebos en niet KJ86 aub.

Er zijn twee dingen die vrederechters nog erger vinden:
- het recht in eigen handen nemen
- de rechtbank inroepen voor iets dat minnelijk had kunnen geregeld worden en als gevolg hun tijd verspillen

wvl123
Topic Starter

#26 , 05 jun 2015 13:41

Ik heb ondertussen beslist om de kwestie te laten voorkomen voornamelijk uit ergernis over de gang van zaken.
Ik heb de advocaat van de verhuurder hier schriftelijk van ingelicht en alle argumenten nog eens op een rij gezet.
Donderdag is het zover..

Iedereen alvast bedankt voor de info.

Franciscus

#27 , 05 jun 2015 16:43

Zorg dat u goed voorbereid bent.
In principe moet u uw conclusies en bewijzen zowel ter griffie als aan tegenpartij overmaken.
zorg dat uw bewijzen op een inventarislijst staan en genummerd als bijlage 1 betaling dd 123
bijlage 2 brief naar eigenaar dd 456 enz enz

Dus alle argumenten die hier gegeven zijn en een duidelijke lijst met genummerde stukken ( copies) worden zeer op prijs gesteld.

Ik heb zelf enkele maanden geleden voor schoonzoon een zaak voor de verzekering uitgeschreven
alle argumenten met verwijzing naar inventarislijst en nr bijlage
chronologisch opgemaakt.
Ook advocaat verzekering laten bezorgen aangetekend - advocaat had die lijst zelfs niet bij !. Wist zelfs niets van bepaalde brieven die als AS aan makelaar/ verzekering gestuurd waren twee jaar gelden.
Gezien overduidelijk was dat makelaar en verzekering geblunderd hadden had ik er het volste vertrouwen in.
Ben toen niet mee geweest maar verslag gekregen van schoonzoon.
Enkele weken later bleek mijn prognose correct... vrijspraak en alle kosten voor verzekering.

KJ86

#28 , 05 jun 2015 18:15

Het zou tof zijn als je het resultaat hier kan neerschrijven! Dat kan interessant zijn voor toekomstige gebruikers van het forum met een gelijkaardig probleem.

wvl123
Topic Starter

#29 , 24 jun 2015 19:43

Uitspraak van de vrederechter:

"Verklaart de eis toelaatbaar, maar ongegrond.
Laat de gerechtskosten ten last van eiser die ze gemaakt heeft."

Maw, mijn huurbaas is volledig in het ongelijk gesteld en draait op voor alle kosten!

In zijn verantwoording verwijst de vrederechter oa naar het feit dat voorafgaande aan de dagvaarding er geen enkele ingebrekestelling is geweest, mijn achterstallige huurgelden onmiddellijk betaald zijn geweest bij dagvaarding, en dat het duidelijk is dat een eenvoudige aanmaning elke vorm van gerechtskosten overbodig had gemaakt.

Bedankt allen voor de informatie!

Franciscus

#30 , 24 jun 2015 23:24

:mrgreen:

Terug naar “Huren”