kosten immo bij verlaten pand

Elle77
Topic Starter

kosten immo bij verlaten pand

#1 , 03 jul 2008 10:36

Na drie jaar hebben wij onze huurwoning verlaten. Vroegtijdig volgens het immobiliënkantoor, want we hadden een contract van één jaar, die volgens hen na dat jaar automatisch werd omgezet naar 9 jaar. Dus moeten we drie maand opzegvergoeding plus één maand boete betalen. Dit zou inderdaad kunnen kloppen dus deden we daar niet moeilijk over. Een dag na het afgeven van de sleutels (zonder opmaak plaatsbeschrijving, noch bij het starten of eindigen van het huurcontract) kreeg ik de rekening in de bus. Blijkbaar zou ik 'commisie bij herverhuring' moeten betalen. Dit komt neer op één maand huur voor de kosten van de immo om het goed te herverhuren. Ik heb alle nieuwe kandidaat huurders zelf rondgeleid dus die persoon is zelfs nooit ter plaatse geweest.Plus 80 euro kosten uitgaande plaatsbeschrijving die nooit is opgemaakt. Zijn er nog mensen die bij het verlaten één maand kosten aan de immo moesten betalen? Want ik heb dit al overal opgezocht en dit vind ik nergens terug. Volgens mij kunnen ze dit doen bij de verhuring van een pand maar niet als je het pand verlaat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Efjoma

#2 , 03 jul 2008 11:50

De huur is omgezet in een 9 jaarlijkse huur met als aanvangsdatum de aanvangsdatum van de korte termijn huur. Je zit dus blijkbaar niet meer in de eerste drie jaren en bent dus geen boete verschuldigd. Je dient enkel drie maanden vooropzeg te geven. De herverhuring is niet uw verantwoordelijkheid, daarom is de commissie voor herverhuring niet verschuldigd. Indien geen plaatsbeschrijving is opgemaakt bij het begin heeft het geen zin die nu op te maken, en zal de waarborg volledig moeten teruggegeven worden. Het is evident dat een plaatsbeschrijving die niet is uitgevoerd niet mag aangerekend worden. De praktijken die u opsomt zouden aan het BIV moeten doorgegeven worden, feitelijk ook een onafhankelijke ombudsdienst. Het immokantoor maakt ernstige beroepsfouten.

YoeriS

#3 , 03 jul 2008 11:51

Hierbij is uw overeenkomst alles bepalend, want dit is uiteraard geen wettelijk gegeven. Als dit echter wel in uw overeenkomst staat, dan is het bindend.

Ook die verbrekingsvergoeding die u heeft betaald is niet gangbaar bij contracten met een duur kleiner dan 9 jaar. Dus lees eerst uw overeenkomst eens goed na, want deze zaken MOETEN er dan instaan.

Reclame

JohnD

#4 , 03 jul 2008 11:59

Na drie jaar hebben wij onze huurwoning verlaten. Vroegtijdig volgens het immobiliënkantoor, want we hadden een contract van één jaar, die volgens hen na dat jaar automatisch werd omgezet naar 9 jaar. Dus moeten we drie maand opzegvergoeding plus één maand boete betalen.
Hier is voor mij een en ander niet duidelijk. Volgens wat je schrijft had je een vast contract van 1 jaar dat dan automatisch na dat eerste jaar veranderde in een 9 jarig contract. Je moet dan wel 3m. vooropzeg geven, maar geen 3m. boete, tenzij je van de ene op de andere dag bent weggegaan zonder vooropzeg natuurlijk. Die 1 maand supplementaire boete moet je geenszins betalen. En die kosten voor opmaak plaatsbeschrijving moet je al helemaal niet betalen. Laat ze maar gerust een plaatsbeschrijving maken. Maar ze kan niet vergeleken worden met een bij aanvang van de huur, dus wat is het nut. ze hebben zelf nutteloze kosten gemaakt mijns inziens, waar ze dan maar zelf moeten voor opdraaien. En is die commissie voor herverhuring in feite die extra maand die je bedoelt buiten die 3m. ?

Elle77
Topic Starter

#5 , 04 jul 2008 14:56

Die commissie voor herverhuring dien ik BOVENO
P de drie maanden vooropzeg te betalen, volgens de man van het immokantoor is het wettelijk zo bepaald alhoewel ik dit idd nergens terugvind. Ik weet als je iets huurt met een immokantoor dat ze idd drie maand waarborg en één maand huur (die dan nr het immo kantoor gaat) kunnen rekenen maar toch niet bij het verlaten van het pand. Hij heeft dit alles zomaar van mijn 1000 euro waarborg afgehouden, iets wat volgens mij ook niet kan, ik heb nergens iets moeten tekenen voor vrijgeven van deze waarborg, ondanks dat ik de drie jaar die ik erin woonde meermaals heb aangedrongen op een bewijs van het vastzetten van die waarborg is die er nooit geweest. Wat volgens mij ook niet wettelijk is.

Efjoma

#6 , 04 jul 2008 17:12

Hier op dit forum gelijk krijgen zal U geen stap verder helpen. Laat U bijstaan en meld de wantoestanden aan het BIV.

sweetheart

#7 , 07 jul 2008 11:02

Mijn vorige huisbaas heeft dit ook via immo geregeld maar dat betaald hij zelf omdat hij ervoor kiest om dit via een immokantoor te doen. Zou maar erg zijn dat jij dat moet betalen omdat de huisbaas via immo wilt doen om het gemakkelijker te maken. of hij dit op jou kan schuiven dat weet ik spijtig genoeg niet of dit mag of niet, maar zou maar erg zijn als je niet mag kiezen tussen zelf een huurder te vinden of via een immo

Elle77
Topic Starter

#8 , 07 jul 2008 14:32

bedankt voor de snelle reacties, aangezien mijn contract niet is geregistreerd door de verhuurder ga ik hiermee verder en weiger ik ook deze kosten te betalen (ook voor de 'plaatsbeschrijving' die noch bij het starten noch bij eindigen is opgemaakt). Immo's worden al slapend rijk me dunkt...

JohnD

#9 , 08 jul 2008 10:11

bedankt voor de snelle reacties, aangezien mijn contract niet is geregistreerd door de verhuurder ga ik hiermee verder en weiger ik ook deze kosten te betalen (ook voor de 'plaatsbeschrijving' die noch bij het starten noch bij eindigen is opgemaakt). Immo's worden al slapend rijk me dunkt...
Het is op deze wijze dat je moet handelen, anders begrijpen dit soort mensen het toch nooit. Het is totaal uit den boze dat je kosten zou moeten betalen aan dat IMMO agentschap. Sta me toe even te vermelden dat ze bij het weder verhuren de eerste maand huur opstrijken; en gedurende het jaar bij allerlei problemen die kunnen ontstaan tussen huurder/verhuurder, natuurlijk ook niet gratis hun diensten aan de verhuurder aanbieden. Die kan aardig wat neertellen (= afstaan) voor zijn gemoedsrust. Maar in de meeste gevallen is zoiets trouwens maar peanuts voor hun. Hoe kan je anders verklaren dat ze nog te dom zijn om een contract te laten registreren of een plaatsbeschrijving te laten opmaken. De verhuurder is er in dit geval dik mee gezien niettegenstaande hij misschien al heel wat geld opgehoest heeft aan dat IMMO kantoor.

Elle77
Topic Starter

#10 , 08 jul 2008 11:00

Idd JohnD, alleen jammer dat ze het blijven proberen van zodra ze ook maar 'denken' dat het hen enigszins zal lukken..wij blijven voor hen een kleine vis..dankzij al de info en verwijzingen die ik hier heb teruggevonden weet ik wat me te doen staat! bedankt!

Terug naar “Huren”