Discussie met huurbaas!

Letsgo21
Topic Starter

Discussie met huurbaas!

#1 , 13 jul 2008 23:37

Hallo,

Mijn vriend en ik hebben onlangs een huis gekocht. Momenteel huren wij nog een woning.
Wij zijn beginnen huren op 15 januari 2006 --> 9 jarig contract
Ik heb mijn opzegbrief eind mei verstuurd (ontvangen door huurbaas op 27 mei 2008)
Volgens de huisbaas begint onze opzeg van 3 maanden op 15 juni 2008 en eindigt op 15 september. (omdat we de 15de van de maand zijn beginnen huren)

Is dit juist? want volgens mij begint onze opzeg op 1 juni 2008 tem 31 augustus.(In ons huurcontract staat dat de opzeg ingaat op de 1ste dag van de maand die volgt op de maand waarop opzegging gegeven wordt.)

Huurbaas eist dat we september nog huur betalen, maar wij zouden definitief verhuizen eind augustus.

Weet iemand wie nu gelijk heeft ? want ik vind nergens een duidelijk antwoordt over opzeg bij huurcontracten die starten op de 15e van de maand.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Letsgo21 op 14 jul 2008 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 14 jul 2008 00:08

wat in uw contract staat geldt, niets anders.

pluimpje

#3 , 14 jul 2008 00:19

Jullie maand loopt van de 15de tot de 14de van de volgende maand.
Vermits de opzeg ingaat op de 1ste dag van de maand die volgt op de maand waarop opzegging gegeven wordt, is dat in jullie geval de 15de van de maand.
Conclusie verhuurder heeft gelijk.

Meer nog, vermits het een 9-jarig contract is en jullie opzeggen binnen de 1ste 3 jaar zijn jullie een schadevergoeding verschuldigt.
Start contract 2008,einde 2008.
Vermits jullie opzeggen binnen het 1ste jaar van die 3-jarige periode bedraagt de schadevergoeding 3 maand huur.

Karl
niet juridisch geschoold

Reclame

Letsgo21
Topic Starter

#4 , 14 jul 2008 00:48

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik had een "typfoutje" eerst geschreven: we zijn dus in 2006 beginnen huren. dan heeft de huurbaas nog 1 maand recht op schadevergoeding :?

Maar moeten wij nu een hele maand huur betalen voor september? aangezien we telkens op de 10de van de maand huur moeten betalen? en onze opzeg stopt op 14 september.

grtz

Letsgo21
Topic Starter

#5 , 14 jul 2008 11:17

Ben juist op dit topic uitgekomen : Wanneer gaat de opzeg van mijn huurovereenkomst in ?

Hier wordt ongeveer dezelfde vraag gesteld als de mijne, maar ik krijg wel een ander antwoord van pluimpje!

Weet er iemand hoe het nu juist in elkaar zit?

Héél erg bedankt alvast!

Casalangdre

#6 , 14 jul 2008 11:55

In de huurwet staat letterlijk : In alle gevallen waarin de opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.

Vermits jullie een contract van 9 jaar hebben valt dit binnen deze definitie. Als de opzeg gedaan werd in mei, begint deze op 1 juni en eindigt op 31 augustus. Het werken met exacte datums - in jullie geval de 15de van een maand - is enkel van toepassing op contracten die niet ten alle tijde opgezegd kunnen worden (met name contracten van minder dan 3 jaar). Jullie moeten het pand dus ontruimd hebben op 31 augustus, en geen huur voor september betalen. Natuurlijk kan de schadevergoeding van 1 maand huur wel als huur voor september gezien worden, maar strikt juridisch is het dit niet.

pluimpje

#7 , 14 jul 2008 14:59

@Casalangre,

Dus mijn antwoord Jullie maand loopt van de 15de tot de 14de van de volgende maand.
Vermits de opzeg ingaat op de 1ste dag van de maand die volgt op de maand waarop opzegging gegeven wordt, is dat in jullie geval de 15de van de maand.
klopt in het geval van kortlopende contracten?

Voor langlopende contracten is dit dan de 1ste dag van de maand die volgt ongeacht de dag wanneer het contract aanvangt?

Daar ikzelf enkel werk met kortlopende contracten en het soms voorvalt dat een contract niet op de eerste aanvant, is dit wel belangrijk om weten voor mi.

Heel erg bedankt, weer wat bijgeleerd.
niet juridisch geschoold

Casalangdre

#8 , 14 jul 2008 15:38

Ja dat klopt inderdaad voor kortlopende contracten. Contracten met een looptijd tot drie jaar, kunnen in principe niet opgezegd worden, tenzij dit expliciet bepaalt wordt in het contract. Zij vallen dus niet onder "ten alle tijde opzegbaar". Als men in die contracten bijvoorbeeld stelt dat men kan opzeggen mits een opzegtermijn van drie maanden voor de afloop van het contract (wat meestal gebeurt naar analogie van een 9-jarig contract) dan is het inderdaad welgetelt drie maanden terug te tellen vanaf de datum dat het contract zou vervallen.

Letsgo21
Topic Starter

#9 , 14 jul 2008 16:00

Bedankt voor jullie antwoorden.

j.demoor

#10 , 15 jul 2008 11:40

“Art.3...§ 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

YoeriS

#11 , 15 jul 2008 12:50

Toch even hercapituleren.
Wat Casalangdre en pluimpje zeggen over de 'juridische maand' klopt, je huurt vanaf de 15de, dan zal uw contract eindigen op de 14de.

Maar rekening houdende met:
"In ons huurcontract staat dat de opzeg ingaat op de 1ste dag van de maand die volgt op de maand waarop opzegging gegeven wordt.
"
Vervalt deze juridische telling en zal wanneer de opzeg gegeven wordt op 2 mei 2008, deze beginnen lopen vanaf 1 juni 2008 en eindigen op 31 augustus 2008.

Dit mede door de bovenvermelde contractuele bepaling, dit was ook de reden waarom ik zei dat enkel hetgeen wat in uw contract staat geldt.

Letsgo21
Topic Starter

#12 , 15 jul 2008 15:04

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Fijn dat er hier zovee antwoorden zijn gegeven!

pluimpje

#13 , 20 jul 2008 01:35

Toch even hercapituleren.
Wat Casalangdre en pluimpje zeggen over de 'juridische maand' klopt, je huurt vanaf de 15de, dan zal uw contract eindigen op de 14de.

Maar rekening houdende met:
"In ons huurcontract staat dat de opzeg ingaat op de 1ste dag van de maand die volgt op de maand waarop opzegging gegeven wordt.
"
Vervalt deze juridische telling en zal wanneer de opzeg gegeven wordt op 2 mei 2008, deze beginnen lopen vanaf 1 juni 2008 en eindigen op 31 augustus 2008.

Dit mede door de bovenvermelde contractuele bepaling, dit was ook de reden waarom ik zei dat enkel hetgeen wat in uw contract staat geldt.

Maar hoe kan je dan de artikels van het huurcontract wijzigen om bij kortlopende contracten toch die opzeg van in je voorbeeld te laten ingaan op 15 mei als het contract loopt vanaf de 15de?

pluimpje
niet juridisch geschoold

Terug naar “Huren”