Belasting op tweede verblijven

compabaq
Topic Starter

Belasting op tweede verblijven

#1 , 04 aug 2015 18:32

Ik woon in Leuven op een huur-appartement. Ik las recent iets over de belasting op tweede verblijven die hier sinds een aantal jaar is ingevoerd. Dit zou van toepassing moeten zijn op ons appartement, aangezien wij hier niet gedomicilieerd zijn. Op basis van wat ik gelezen heb, lijkt het mij dat de eigenaar deze belasting moet betalen. Hij/zij kan deze belasting doorspelen naar de huurder, als dit opgenomen zou zijn in het contract. Dit is niet het geval bij ons. De eigenaar heeft ons ook nooit iets gezegd over het feit dat we ons zouden moeten domiciliëren in dit appartement.

Klopt het dan dat de eigenaar verantwoordelijk is voor het betalen van deze belasting, en dat hij dit dus niet kan doorrekenen aan ons?

Alvast bedankt,
compabaq

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 04 aug 2015 18:43

Heeft u een contract voor hoofdverblijfplaats getekend of tweede verblijf?

artemis

#3 , 04 aug 2015 18:50

Wat voor soort huurcontract hebt u? Hoofdbewoning? Tweede verblijf? Studentencontract?
'Wij' hoeveel personen zijn dat.
U zou zich moeten domiciliëren daar waar u effectief woont en dat is naar uw eigen zeggen in Leuven. Waarom neemt u daar geen domicilie?
Is uw huidige domicilie adres dan opgenomen in uw huurcontract?

Tweede verblijfstaks is logischerwijs voor de tweede verblijver(s), u maakt immers continu gebruik van de infrastructuur en de diensten van in dit geval de stad Leuven, zonder dat u daar gemeentebelastingen betaalt en daar is die taks voor bedoeld. Bij bv vakantieverhuur is dat anders en studenten op kot worden hiervan vrijgesteld.

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 aug 2015 19:04

Artemis, het is toch voor de eigenaars hoor, die kunnen het wel, indien vooraf duidelijk gemaakt of indien woning voor hoofdverblijfplaats dient, het doorrekenen/laten doorvorderen door de rechter.

artemis

#5 , 04 aug 2015 19:23

Artemis, het is toch voor de eigenaars hoor, die kunnen het wel, indien vooraf duidelijk gemaakt of indien woning voor hoofdverblijfplaats dient, het doorrekenen/laten doorvorderen door de rechter.
Vandaar mijn vragen aan de TS. Tuurlijk komt de tweede verblijfstaks eerst toe bij de eigenaar want stad Leuven heeft nu geen flauw benul van wie daar verblijft/woont.
Hier in A heb ik het eens nagevraagd. Als er geen domicilie komt op een adres is het óf leegstandstaks óf tweede verblijfstaks.

compabaq
Topic Starter

#6 , 05 aug 2015 19:37

Ons contract zegt niets over hoofdverblijfplaats, domicilie of tweede verblijf. We zijn hier niet gedomicilieerd omdat wij niet van plan zijn om in Leuven te blijven voor de rest van ons leven. Eén van ons is nog student en de andere is sinds een half jaar student af. Ik denk dat veel studenten deze logica volgen.

"Wij" zijn twee personen.

Ons contract vermeld ons domicilie-adres, wat dus anders is dan het adres van het huurappartement.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 aug 2015 19:47

Als u geen student meer bent maar werkt zal uw feitelijk adres ook uw werkelijk verblijfsadres dus domicilieadres moeten worden.
U kan trouwens ambtshalve daar ingeschreven worden door politie bij vaststelling.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 aug 2015 20:33

. We zijn hier niet gedomicilieerd omdat wij niet van plan zijn om in Leuven te blijven voor de rest van ons leven. .
Een domicilie is NIET voor het leven hoor. :lol:
Maar u betaald momenteel wel NIET voor het gebruik van de diensten van de stad Leuven, maar hebt blijkbaar wel graag dat de straten er zuiver bijliggen en dat er overal groen is aangeplant, en dat er een brandweer is om u te komen redden als het nodig is :evil:

Vandebos

#9 , 05 aug 2015 22:32

Uit de tijd dat wij nog een kotwoning in Leuven hadden herinner ik me geen gemeentetaks die we als eigenaar dienden te betalen. De kostprijs van de onroerende voorheffing en belastingen was verrekend in de huurprijs.

Studentenhuisvesting was vrijgesteld van tweede verblijfstaks als je zes maand bewoning door een student kon aantonen.

Toen Tobbackkije II aantrad en de regels het waanzinnige begonnen te benaderen hebben we het pand verkocht.

j.demoor

#10 , 06 aug 2015 12:38

“...Een tweede verblijf is een woongelegenheid in Leuven waarvoor er op 1 januari geen inschrijving is in de bevolkingsregisters (ook het vreemdelingen- of wachtregister) van de stad Leuven...De belasting bedraagt € 750 per tweede verblijf per jaar en is verschuldigd door de eigenaar van de woongelegenheid. Voor vergunde kamers en studio's wordt de belasting verminderd tot € 90 als het tweede verblijf wordt bewoond door een student. De eigenaar moet dan wel een bewijs van inschrijving in een onderwijsinrichting van voltijds dagonderwijs gedurende het schooljaar waarin 1 januari van het aanslagjaar valt. De eigenaar kan deze belasting vermijden door een inschrijving in het bevolkingsregister. In geval van verhuur kan de eigenaar de huurders aansporen tot domiciliëring.”(http://www.leuven.be/leven/wonen/huren_ ... erblijven/).

Die belasting doorrekenen door de eigenaar aan de huurder vereist een overeenkomst tussen beiden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”