Huurwaarborg: huisbaas doet moeilijk (natuurlijk)

Pipoken
Topic Starter

Re: Huurwaarborg: huisbaas doet moeilijk (natuurlijk)

#16 , 24 aug 2015 09:33

We hebben de sleutel en de nutsmaatschappijen te laat overgedragen he, namelijk op 3 augustus. Ik heb hem gewoon niet kunnen bereiken einde maand juli...Hij heeft een papier ondertekend voor de overdracht.

Die tuin is in veel betere staat dat dat wij daar komen wonen zijn.. ik heb daar nog wat foto's van ergens..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#17 , 24 aug 2015 10:39

Overdracht van de sleutels is iets dat in onderling overleg dient plaats te vinden, dus hij is net zo in fout door zelf geen moeite te doen om iets af te spreken. Probeer dus niet om te bewijzen dat u hem heeft proberen te bereiken, maar vraag hem om bewijs dat u de sleuteloverdracht bemoeilijkt heeft. Van de ijskast vraagt u bewijs dat deze er reeds stond bij intrek, en van de tuin vraagt u bewijs dat u deze zich niet meer in dezelfde toestand bevindt als toen u er in trok.

Waarom zeg ik dat u aan hem moet vragen om alles te bewijzen? De wet stelt dat wie iets beweert, dit moet kunnen bewijzen. En u kan alleen bewijzen dat u zijn nummer heeft gedraaid, niet wat u gezegd heeft. En waarschijnlijk heeft u ook geen factuur meer van de ijskast, foto's van de tuin bij intrek. Hij heeft daarentegen 3 zaken beweert, dus moet deze dan ook bewijzen.

Pipoken
Topic Starter

#18 , 24 aug 2015 10:48

Overdracht van de sleutels is iets dat in onderling overleg dient plaats te vinden, dus hij is net zo in fout door zelf geen moeite te doen om iets af te spreken. Probeer dus niet om te bewijzen dat u hem heeft proberen te bereiken, maar vraag hem om bewijs dat u de sleuteloverdracht bemoeilijkt heeft. Van de ijskast vraagt u bewijs dat deze er reeds stond bij intrek, en van de tuin vraagt u bewijs dat u deze zich niet meer in dezelfde toestand bevindt als toen u er in trok.

Waarom zeg ik dat u aan hem moet vragen om alles te bewijzen? De wet stelt dat wie iets beweert, dit moet kunnen bewijzen. En u kan alleen bewijzen dat u zijn nummer heeft gedraaid, niet wat u gezegd heeft. En waarschijnlijk heeft u ook geen factuur meer van de ijskast, foto's van de tuin bij intrek. Hij heeft daarentegen 3 zaken beweert, dus moet deze dan ook bewijzen.
Bedankt voor de reacties.

Factuur ijskast in bezit (gelukkig), inclusief afschrift bankcontact.

Heb een aantal foto's van de tuin bij intrek, daarop is bouwafval te zien en asbest. Deze heb ik op eigen kracht verwijderd.

Reclame

KJ86

#19 , 24 aug 2015 11:06

Ik sluit mij aan bij hetgeen turaki schrijft, behalve voor hetgeen wat de tuin betreft. De verhuurder probeert daar geen schade te verhalen maar onderhoud . Het maakt dus niet veel uit of dat je een vies huis krijgt of een tuin vol onkruid bij intrede van de huur, als goed huisvader moet je bij uittrede wel een proper huis en tuin afleveren. Hoogstwaarschijnlijk zal het bedrag niet in verhouding zijn met het onderhoud dat dient te gebeuren maar in principe ben je als huurder wel verantwoordelijk voor snoeien en onkruidverdeling.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#20 , 24 aug 2015 11:16

Het maakt dus niet veel uit of dat je een vies huis krijgt of een tuin vol onkruid bij intrede van de huur, als goed huisvader moet je bij uittrede wel een proper huis en tuin afleveren.
Graag zou ik de passage in de wet onder ogen willen krijgen die uitlegt dat een huurder zich als een betere huisvader moet gedragen dan de verhuurder.

KJ86

#21 , 24 aug 2015 11:55

Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.

Je moet rekening houden dat de verhuurder zich laat adviseren door een advocaat.
Die weten dat ze zonder intredende plaatsbeschrijving heel moeilijk schade kunnen verhalen, daarom gaan ze proberen om onderhoud te verhalen.

Pipoken
Topic Starter

#22 , 25 aug 2015 12:49

Heb gisteren een advocaat aangesteld.

Foto's gevonden van de tuin bij aanvang huurcontract en de situatie was veel erger dan ik eerst dacht. Dat hij mij nu hierop probeert te pakken op wat onkruid en het niet snoeien van de bomen is er gewoon over.

Ik ga mij verzetten tot het uiterste, al is het maar om ervoor te zorgen dat hij bij de volgende huurders zich (hopelijk) wel zal gedragen.

Ik zal hier laten weten hoe het uiteindelijk afloopt.

KJ86

#23 , 25 aug 2015 22:41

Ik vind het wel een slimme zet van die verhuurder zijn advocaat om onderhoud proberen te verhalen. Voor de schade die de verhuurder u probeerde aan te smeren is er helemaal geen basis.
Ik ben benieuwd!

Turaki

#24 , 26 aug 2015 00:33

Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.
En wat met art 1720: De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.

Mij lijkt het logisch dat indien de verhuurder niet voldoet aan 1720, de huurder niet kan verplicht worden om meer te doen dan de bestaande toestand minstens niet te laten verslechteren. Uit 1728, 1° kan ik trouwens niet afleiden dat de huurder een slecht onderhouden tuin in orde moet zetten. Een goede huisvader laat het niet verder verkommeren, maar moet ook niet zorgen dat de tuin plots een pareltje is.

KJ86

#25 , 26 aug 2015 09:17

Je hebt volledig gelijk maar de verhuurder heeft offerte laten maken voor onkruidbestrijding ( van sommige gemeentes krijgen wij brieven om het onkruid te verwijderen op braakliggende terrein), op dat vlak heeft hij dus recht van spreken.

Het snoeien van de bomen is een andere zaak.

sloeberken

#26 , 26 aug 2015 10:04

Je hebt volledig gelijk maar de verhuurder heeft offerte laten maken voor onkruidbestrijding ( van sommige gemeentes krijgen wij brieven om het onkruid te verwijderen op braakliggende terrein), op dat vlak heeft hij dus recht van spreken.

Het snoeien van de bomen is een andere zaak.
In de huurwet staat nog steeds, dat je het gehuurde goed in dezelfde staat moet terug geven, zoals bij aanvang huur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#27 , 26 aug 2015 11:06

Er zijn maar enkele soorten van onkruid (distels en berenklauw komen zo meteen in mij op) die men wettelijk moet bestrijden, tenzij de gemeente strengere regels heeft, en dit laatste lijkt mij sterk daar elke "groene" deze zal bestrijden wegens ingaand tegen ecologisch beheer. De enige andere reden om onderhoud van de tuin af te dwingen is wegens burenhinder (verspreiding van zaad), maar hiervoor moeten er (bewijsbare) klachten zijn.

Dus tenzij de verhuurder van TS zich op 1 van beide kan beroepen, hetzij dat TS zich niet aan de wettelijke bepalingen heeft gehouden, hetzij TS ondanks klachten niets gedaan heeft, kan hij geen onderhoud aanrekenen. In alle andere gevallen kan TS zich perfect beroepen op het principe van "ecologisch onderhoud".

sloeberken

#28 , 26 aug 2015 14:04

De gemeentes mogen zelf geen onkruidbestrijders meer gebruiken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”