Bedankt voor de reacties.Overdracht van de sleutels is iets dat in onderling overleg dient plaats te vinden, dus hij is net zo in fout door zelf geen moeite te doen om iets af te spreken. Probeer dus niet om te bewijzen dat u hem heeft proberen te bereiken, maar vraag hem om bewijs dat u de sleuteloverdracht bemoeilijkt heeft. Van de ijskast vraagt u bewijs dat deze er reeds stond bij intrek, en van de tuin vraagt u bewijs dat u deze zich niet meer in dezelfde toestand bevindt als toen u er in trok.
Waarom zeg ik dat u aan hem moet vragen om alles te bewijzen? De wet stelt dat wie iets beweert, dit moet kunnen bewijzen. En u kan alleen bewijzen dat u zijn nummer heeft gedraaid, niet wat u gezegd heeft. En waarschijnlijk heeft u ook geen factuur meer van de ijskast, foto's van de tuin bij intrek. Hij heeft daarentegen 3 zaken beweert, dus moet deze dan ook bewijzen.
Graag zou ik de passage in de wet onder ogen willen krijgen die uitlegt dat een huurder zich als een betere huisvader moet gedragen dan de verhuurder.Het maakt dus niet veel uit of dat je een vies huis krijgt of een tuin vol onkruid bij intrede van de huur, als goed huisvader moet je bij uittrede wel een proper huis en tuin afleveren.
Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.
En wat met art 1720: De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.
In de huurwet staat nog steeds, dat je het gehuurde goed in dezelfde staat moet terug geven, zoals bij aanvang huur.Je hebt volledig gelijk maar de verhuurder heeft offerte laten maken voor onkruidbestrijding ( van sommige gemeentes krijgen wij brieven om het onkruid te verwijderen op braakliggende terrein), op dat vlak heeft hij dus recht van spreken.
Het snoeien van de bomen is een andere zaak.
Er zijn maar enkele soorten van onkruid (distels en berenklauw komen zo meteen in mij op) die men wettelijk moet bestrijden, tenzij de gemeente strengere regels heeft, en dit laatste lijkt mij sterk daar elke "groene" deze zal bestrijden wegens ingaand tegen ecologisch beheer. De enige andere reden om onderhoud van de tuin af te dwingen is wegens burenhinder (verspreiding van zaad), maar hiervoor moeten er (bewijsbare) klachten zijn.Je hebt volledig gelijk maar de verhuurder heeft offerte laten maken voor onkruidbestrijding ( van sommige gemeentes krijgen wij brieven om het onkruid te verwijderen op braakliggende terrein), op dat vlak heeft hij dus recht van spreken.