Huur opzeggen in het eerste jaar van de huur

AD_Kor
Topic Starter

Huur opzeggen in het eerste jaar van de huur

#1 , 25 aug 2015 13:41

Zoals iedereen wellicht wel weet dient men bij het opzeggen van de huur in het eerste jaar een fikse boete te betalen. Nu ben ik zoekende achter een manier om hier onderuit te geraken.

Ik heb geen contract ontvangen dat ondertekend werd door de registratiedienst, is dit een geldig bewijs om mijn huur terug te vragen?
Ik dien nog de registratiedienst te contacteren om te informeren of hij ons daadwerkelijk heeft ingeschreven, indien dit niet zo is, hoe neem ik mijn vertrek dan het best aan?

Zijn er nog zaken die ik kan gebruiken om die boete niet te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 25 aug 2015 13:58

Registratie heeft enkel invloed op 9 jarige contracten. Is dit een 9 jarig contract en niet geregistreerd, kan je opzeggen en dag nadien vertrekken, zonder enige vorm van verbrekingsvergoeding.
Verbrekingsvergoeding moet gevraagd worden door u verhuurder, dit word niet automatisch opgelegd.
Ik heb geen contract ontvangen dat ondertekend werd door de registratiedienst, is dit een geldig bewijs om mijn huur terug te vragen
Welke huur ga je terug vorderen?
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

chantika

#3 , 25 aug 2015 14:28

ndien u verhuurder bent, moet u het huurcontract van een onroerend goed dat uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van één persoon laten registreren binnen de 2 maanden te rekenen vanaf de ondertekening van het huurcontract door beide partijen.

Bron http://minfin.fgov.be/portail2/nl/e-ser ... nt/faq.htm

Dus als de overeenkomst reeds meer dan twee maand getekend is en niet geregistreerd op datum van je opzeg. En het betreft een overeenkomst van 9 jaar, dan kies je zelf je opzegtermijn.

Indien een kortlopende overeenkomst kan je deze niet opzeggen indien dat niet overeengekomen. http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... orte_duur/

Zeg je huur aangetekend op.

Geen contract ontvangen dat ondertekend werd door de registratiedienst? doen ze dit nog? Alles gaat toch online.

Duidelijk uitgelegd hier onder.
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... uurder.jsp

Reclame

duma

#4 , 25 aug 2015 14:29

Begin al eens met inderdaad te zeggen wat voor contract je hebt ondertekend.

AD_Kor
Topic Starter

#5 , 25 aug 2015 14:43

Dit betreft een 3-6-9 contract waarbij de regel geld als:

na het eerste jaar 3 maand huur, na het tweede jaar 2 maand huur, na het derde jaar 3 maand huur dokken als 'schadevergoeding'.

AD_Kor
Topic Starter

#6 , 25 aug 2015 14:45

Welke huur ga je terug vorderen?
Verkeerde verwoording van mijn twege uit. Betreft de schadevergoeding.

Vandebos

#7 , 25 aug 2015 18:31

U zal de registratiedienst dienen te contacteren om te kijken of het contract werd geregistreerd. Mogelijkerwijs vindt u in uw persoonlijk dossier bij minfin reeds een geregistreerde versie terug, de wijze om dit na te kijken vindt u terug in de sectie nuttige documenten. Geen kopie bij minfin is echter geen garantie op niet registratie. Daartoe dient u best nog steeds het registratiekantoor te raadplegen.
Bij niet registratie kan u kostenloos opzeggen met de termijn die u wenst. U moet echter bewijsbaar opzeggen (as).

AD_Kor
Topic Starter

#8 , 25 aug 2015 20:01

U zal de registratiedienst dienen te contacteren om te kijken of het contract werd geregistreerd. Mogelijkerwijs vindt u in uw persoonlijk dossier bij minfin reeds een geregistreerde versie terug, de wijze om dit na te kijken vindt u terug in de sectie nuttige documenten. Geen kopie bij minfin is echter geen garantie op niet registratie. Daartoe dient u best nog steeds het registratiekantoor te raadplegen.
Bij niet registratie kan u kostenloos opzeggen met de termijn die u wenst. U moet echter bewijsbaar opzeggen (as).
Via Minfin vind ik geen huurcontract terug maar onder 'vermogen' - sub: verhuur staat er inderdaad dat ik huur bij persoon X voor bedrag X€ ... Dit betekent dan vermoedelijk dat het zowiezo geregistreerd is.

Het is een 62sp contract met een maximumtermijn van 9 jaren. Er onderuit geraken zal dus moeilijk worden vermoedelijk? Tenzij de registratie toch niet doorgegeven werd maar mits deze info betwijfel ik het dus.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 aug 2015 23:22

Tenzij de registratie toch niet doorgegeven werd maar mits deze info betwijfel ik het dus.
Aangezien Harry Potter nog steeds niet voor onze overheid werkt en u uw contract online kan zien is het dus geregistreerd.

duma

#10 , 27 aug 2015 16:02

U zal dus een opzeg van 3 maanden moeten doen + een schadevergoeding van ofwel 3, 2 of 1 maand huur betalen naargelang wanneer u vertrekt: in het eerste, tweede of derde jaar.

Terug naar “Huren”