Plaatsbepaling door deskundige - aanvechtbaar?

Valks
Topic Starter

Re: Plaatsbepaling door deskundige - aanvechtbaar?

#16 , 21 aug 2015 10:55

Daarvoor is het nu wel te laat (langer dan een maand in het huis), en dan zou de eigenaar ook akkoord moeten gaan. Ik moet nu al de helft betalen voor deze expert, ik ga niet nog een keer de volle mep betalen (eigenaar heeft al gezegd dat hij nu niet meer meebetaald aan iets nieuws).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 21 aug 2015 13:00

Als het voor de vrederechter komt, en hij beveelt een plaatsbezoek zal je ook de expert moeten voorschieten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#18 , 21 aug 2015 16:37

? Moeten wij dan naar de rechter of gewoon weigeren te ondertekenen en dan dus geen PB hebben? (En zien of evtl. de eigenaar dan in actie komt natuurlijk).
Zeker NIETS ondertekenen waarmee je niet akkoord bent.

Reclame

sloeberken

#19 , 21 aug 2015 18:59

U maakt een overzicht, met foto's van alle gebreken die niet in de pb zijn opgenomen en stuurt deze aangetekend naar zowel de verhuurder als deskundige. In het schrijven verwijst u tevens naar art 1730w par.1 BW.
Art. 1730. <W 29-12-1983, art. 4> § 1. (De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie.) <W 2007-04-25/38, art. 100, 010; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Bereiken de partijen geen overeenstemming, dan wijst de vrederechter, bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift ingediend voor het verstrijken van de termijn van één maand of van vijftien dagen naargelang van het geval, een deskundige aan die de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep.
U wijst beide er vriendelijk op dat besluittermijnen of termijnen voor tegenspraak gestuit worden door data van kennisname van het feitelijk document en u er dan ook niet verantwoordelijk voor kan gehouden worden nu pas te reageren.
Hou rekening met de termijn gedurende dewelke u de zaak aanhangig kan maken bij het lokale vredegerecht.
Dit moet u doen en best zo snel mogelijk.

Valks
Topic Starter

#20 , 27 aug 2015 20:07

Ik kom nog een keer terug want de situatie is op bizarre wijze geëscaleerd. Vandaag was de "deskundige" plots bij mij voor de deur. Hij bleek erg boos vanwege mijn opmerkingen bij de PB. Ik heb hem meerdere keren tot kalmte gemaand maar hij werd steeds bozer en intimiderender. De inhoud van zijn relaas was hoe ik durfde aan zijn werk te twijfelen, en dat alles wat ik zou proberen toe te voegen aan de BP hij onmiddellijk zou bestrijden met het argument dat ik zelf verantwoordelijk ben voor die schade, anders had hij het wel opgenomen in het document. Hij heeft tot drie keer toe gezegd: ik zal nooit toestaan dat dit document veranderd wordt, het blijft zo en zo zal het geregistreerd staan. Uiteindelijk is hij woedend weggelopen. Ik stond te trillen op mijn benen. Dit is duidelijk geen neutrale deskundige meer. Ik wil niet helemaal niks meer met deze man en met dit bedrijf te maken hebben. Ondertussen is de maand van verhuizing al lang voorbij en heeft een nieuwe PB ook geen zin meer. Mijn opmerkingen en verzoek tot annex worden niet geaccepteerd en ik onderteken het document niet. Het is totaal geblokkeerd.

Kan ik overigens over deze man ergens een formele klacht indienen? Dit is toch niet acceptabel?

sloeberken

#21 , 27 aug 2015 21:51

Laat u niet intimideren door een kwakzalver die zich expert noemt, trouwens wat is zijn hoedanigheid.
Moet dit bij mij gebeuren, ik liet onmiddellijk een gerechtsdeurwaarder de PB opmaken. En laat ze dan maar naar de vrederechter stappen.
Waarschijnlijk een verhuurder die leeft, om zijn huurder er op te leggen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#22 , 27 aug 2015 22:11

Het is totaal geblokkeerd
De vraag is: is er een geldige plaatsbeschrijving?

Als er geen geldige plaatsbeschrijving is, is dit enkel in uw (huurder) voordeel. U wordt op het einde van de huur geacht het gehuurde goed ontvangen te hebben in dezelfde staat als degene waarin het zich bevindt op het einde van de huur (dus er is geen huurschade). De verhuurder kan trachten het tegendeel te bewijzen, maar dit is niet eenvoudig.

Schrijf (per aangetekende post) aan de verhuurder en de "expert" dat u niet uitgenodigd werd op de plaatsbeschrijving, dat de "expert" geen rekening wenst te houden met uw opmerkingen, die u nogmaals toevoegt, zodat u de plaatsbeschrijving van de "expert" als nietig beschouwt wegens schending van de rechten van de verdediging.

De kans is groot dat de rechter, op het einde van de huur - als er betwisting is over de huurschade - zal oordelen dat moet rekening gehouden worden met de door u geformuleerde opmerkingen.

De "blokkering" is dus in uw voordeel.

KJ86

#23 , 27 aug 2015 22:24

Je hebt het verkeerd op sloeberken. De verhuurder is hier het slachtoffer.
De verhuurder heeft een expert aangesteld, die heeft zijn werk gedaan en zal betaald moeten worden. Omdat de huurder de plaatsbeschrijving niet wil tekenen is ze niet tegensprekelijk, gevolg zal zijn dat de verhuurder moet procederen voor een plaatsbeschrijving. Tof begin van een huurovereenkomst.
Deskundige legt verklaringen af dat de huurder in de tijd dat hij er woont al schade heeft aangericht. Als de verhuurder deze schade niet vindt op zijn uittredende plaastbeschrijving met de vorige huurder, wie of wat zal hij dan moeten geloven. De huur moet nog beginnen en de verhuurder kan al procederen voor huurschade te verhalen.
Hoe dat je het ook draait of keert, de verhuurder wordt serieus gepest door een discussie tussen TS en de deskundige.

Vandebos

#24 , 27 aug 2015 23:47

Wel in dat geval heeft de verhuurder een mond gekregen die hij nu na een maand wel eens mag opentrekken.

Feit blijft dat:

- de plaatsbeschrijving niet op tegenspraak werd afgenomen, de huurder was niet aanwezig bij de vaststelling,
- de huurder blijkbaar zijn recht ontnomen wordt opmerkingen te plaatsen op de plaaatsbeschrijving in kwestie.

Ik vermoed dat de termijn waarvan sprake is in art 1730 BW:
Art. 1730. <W 29-12-1983, art. 4> § 1. (De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie.) <W 2007-04-25/38, art. 100, 010; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Bereiken de partijen geen overeenstemming, dan wijst de vrederechter, bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift ingediend voor het verstrijken van de termijn van één maand of van vijftien dagen naargelang van het geval, een deskundige aan die de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep.
§ 2. Indien in de gehuurde plaatsen belangrijke wijzigingen zijn aangebracht nadat de plaatsbeschrijving is opgemaakt kan elke partij eisen dat op tegenspraak en voor gemeenschappelijke rekening een bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving wordt opgemaakt.
Wordt geen overeenstemming bereikt, dan is de in paragraaf 1 voorgeschreven procedure van toepassing, behalve wat de termijnen betreft.
§ 3. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met de paragrafen 1 en 2 zijn nietig.
§ 4. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.
Ondertussen is verstreken.
Bij blijvende discussie MET DE EIGENAAR REST er TS geen andere keuze dan na een laatste aangetekende ingebrekestelling middels een verzoekschrift art 1344bis de zaak onder de aandacht van de vrederechter te brengen.

sloeberken

#25 , 28 aug 2015 09:34

Je hebt het verkeerd op sloeberken. De verhuurder is hier het slachtoffer.
De verhuurder heeft een expert aangesteld, die heeft zijn werk gedaan en zal betaald moeten worden. Omdat de huurder de plaatsbeschrijving niet wil tekenen is ze niet tegensprekelijk, gevolg zal zijn dat de verhuurder moet procederen voor een plaatsbeschrijving. Tof begin van een huurovereenkomst.
Deskundige legt verklaringen af dat de huurder in de tijd dat hij er woont al schade heeft aangericht. Als de verhuurder deze schade niet vindt op zijn uittredende plaastbeschrijving met de vorige huurder, wie of wat zal hij dan moeten geloven. De huur moet nog beginnen en de verhuurder kan al procederen voor huurschade te verhalen.
Hoe dat je het ook draait of keert, de verhuurder wordt serieus gepest door een discussie tussen TS en de deskundige.
De zaken niet omdraaien, zie wettekst Vandebos. Het vermoeden is heel groot dat het hier om een malafide verhuurder gaat.
En als je geen actie onderneemt tegen dergelijke verhuurders, ben je op einde van de rit slachtoffer.

Turaki

#26 , 28 aug 2015 10:03

De verhuurder heeft een expert aangesteld, die heeft zijn werk gedaan en zal betaald moeten worden.
Expert heeft zijn werk niet gedaan, daar hij weigert rekening te houden met de opmerkingen van de verhuurder, en daarmee niet voldoet aan de wettelijke eis van "tegensprekelijk". Als verhuurder zou ik dergelijke "amateur" zelfs niet meer willen betalen.
Omdat de huurder de plaatsbeschrijving niet wil tekenen is ze niet tegensprekelijk, gevolg zal zijn dat de verhuurder moet procederen voor een plaatsbeschrijving.
Wie heeft dit gezegd? Als de verhuurder correct is, en zijn huurschade wil vergoeden, kan er enkel discussie zijn over de opmerkingen van TS, en als de verhuurder er dan een zaak van wenst te maken, is het zeer waarschijnlijk dat men TS zal volgen, dus door niet mee te willen werken aan een correcte PB, maakt de verhuurder het zichzelf alleen maar moeilijk.
Deskundige legt verklaringen af dat de huurder in de tijd dat hij er woont al schade heeft aangericht.
Zonder bewijsstukken. Zo kan deskundige verklaren wat hij wil, en zijn al zijn verklaringen waardeloos.
Als de verhuurder deze schade niet vindt op zijn uittredende plaastbeschrijving met de vorige huurder, wie of wat zal hij dan moeten geloven.
TS uiteraard, daar hij geen enkel bewijs heeft dat TS niet gelijk heeft. De ingaande PB die hij heeft is namelijk niet geldig, daar TS deze niet getekend heeft.
De huur moet nog beginnen en de verhuurder kan al procederen voor huurschade te verhalen.
Neen hoor. TS is het eens met de opgemaakte PB samen met zijn opmerkingen. Als de verhuurder geen tegenbewijs kan geven, en als TS niet moeilijk doet over de huurschade die werkelijk door hem is veroorzaakt, is het zelfs bijna crimineel om te procederen (al gehoord van tergend en roekeloos geding?).
Verhuurder had meer dan tijd genoeg om zelf langs te komen binnen de wettelijk voorziene termijn, en wel een correcte PB op te stellen. Zomaar een slachtoffer van hem maken, terwijl hij zelf geen klop heeft gedaan om mee te werken (waar TS meer dan nodig dit wel geprobeerd heeft, terwijl dit niet in zijn voordeel is), gaat niet op.

Valks
Topic Starter

#27 , 28 aug 2015 10:59

Bedankt allemaal voor jullie input! In mijn huurcontract staat wel expliciet dat dit bedrijf de PB zal doen, dus ik weet niet in hoeverre ik het nietig kan verklaren. Maar dat is ook eigenlijk niet mijn bedoeling. Het is best een goede PB alleen missen er een flink aantal zaken, die ik dus probeer erin te krijgen middels annex. De eigenaar gaat nu kijken of hij akkoord gaat met de annex en dan MOET de "deskundige" het wel toevoegen (neem ik aan). Anders zou het the hard way moeten, maar ik zie niet in wie daar belang bij heeft.

De PB is overigens in het Frans, maar dat spreek ik niet goed genoeg om een officieel document op te stellen. Is het rechtsgeldig als mijn opmerkingen dan in het Nederlands zijn?

KJ86

#28 , 28 aug 2015 11:14

Expert heeft zijn werk niet gedaan, daar hij weigert rekening te houden met de opmerkingen van de verhuurder, en daarmee niet voldoet aan de wettelijke eis van "tegensprekelijk". Als verhuurder zou ik dergelijke "amateur" zelfs niet meer willen betalen.
Er zijn twee partijen die de expert aangesteld hebben, één van de twee partijen vindt dat het werk correct is gedaan.
Als geen van beide partijen de andere gelijk wil geven, zal het waarschijnlijk aan de rechtbank zijn om dat te bepalen. Hou er rekening mee dat die 'amateur' er van overtuigd is dat de schade is aangericht door TS. Het is namelijk 100 keer gemakkelijker om gewoon toe te geven dat hij die schade gemist heeft en de opmerkingen zal integreren in het verslag. Als die man zo moet vechten voor al zijn plaatsbeschrijvingen, wens ik hem veel succes, dan heeft hij zijn geld wel verdiend.
Wie heeft dit gezegd? Als de verhuurder correct is, en zijn huurschade wil vergoeden, kan er enkel discussie zijn over de opmerkingen van TS, en als de verhuurder er dan een zaak van wenst te maken, is het zeer waarschijnlijk dat men TS zal volgen, dus door niet mee te willen werken aan een correcte PB, maakt de verhuurder het zichzelf alleen maar moeilijk.
TS heeft inderdaad door zijn opmerkingen te formuleren stilzwijgend akkoord gegaan met de rest van de plaatsbeschrijving maar als het is om schade te verhalen op het einde van de huurovereenkomst zal het toch aangewezen zijn om een expliciete overeenkomst te hebben.
Zonder bewijsstukken. Zo kan deskundige verklaren wat hij wil, en zijn al zijn verklaringen waardeloos.
Verhuurder zal dit moeten aantonen met de uittredende plaatsbeschrijving van zijn vorige huurder.
Misschien zijn er foto's getrokken door de deskundige, dan kan eventueel ook dienen.
Zonder plaatsbeschrijving is schade verhalen moeilijk, als de huurder de plaatsbeschrijving tegenwerkt, zal de vrederechter misschien wel open staan voor andere stukken (foto's, voorgaande PB's) als bewijs te aanvaarden.
Verhuurder had meer dan tijd genoeg om zelf langs te komen binnen de wettelijk voorziene termijn, en wel een correcte PB op te stellen. Zomaar een slachtoffer van hem maken, terwijl hij zelf geen klop heeft gedaan om mee te werken (waar TS meer dan nodig dit wel geprobeerd heeft, terwijl dit niet in zijn voordeel is), gaat niet op.
Veel verhuurders zijn niet zo onderlegd als de gebruikers van dit forum, die groep van mensen laat zich bijstaan door professionelen. Het spreekt voor zich dat in het belang van de verhuurder is om het professioneel advies te volgen. Ik herhaal, als de verhuurder geen weet heeft van de schade moet hij wel uit eigen belang de deskundige geloven. Aangezien de huurder er al woont, kan die al schade aangericht hebben.

duma

#29 , 28 aug 2015 11:23

Zie sowieso dat u ergens aangetekend bewijs hebt dat u deze PB betwist. Anders kan de verhuurder later argumenteren dat u geen opmerkingen had en kan de vrederechter besluiten om die PB toch als beginstatus te aanvaarden.

zie eerdere post van@scorpioen:
Schrijf (per aangetekende post) aan de verhuurder en de "expert" dat u niet uitgenodigd werd op de plaatsbeschrijving, dat de "expert" geen rekening wenst te houden met uw opmerkingen, die u nogmaals toevoegt, zodat u de plaatsbeschrijving van de "expert" als nietig beschouwt wegens schending van de rechten van de verdediging.

Turaki

#30 , 28 aug 2015 11:34

Hou er rekening mee dat die 'amateur' er van overtuigd is dat de schade is aangericht door TS. Het is namelijk 100 keer gemakkelijker om gewoon toe te geven dat hij die schade gemist heeft en de opmerkingen zal integreren in het verslag.
Heb al genoeg "experts" gezien die menen dat hun woord altijd juist is, en zelfs als hun ongelijk pertinent wordt aangetoond door een (in hun ogen) niet-expert, zij zich daar dan nog door beledigd voelen, en geen meter van hun standpunt willen wijken, hoe fout dit ook is. In alle gevallen waar ik met zulke mensen heb moeten werken (gemiddeld kom ik er 2 jaar tegen) werkte dit niet.
Veel verhuurders zijn niet zo onderlegd als de gebruikers van dit forum, die groep van mensen laat zich bijstaan door professionelen. Het spreekt voor zich dat in het belang van de verhuurder is om het professioneel advies te volgen. Ik herhaal, als de verhuurder geen weet heeft van de schade moet hij wel uit eigen belang de deskundige geloven. Aangezien de huurder er al woont, kan die al schade aangericht hebben.
Als aanbieder van een woning moet je ervoor zorgen dat je weet wat je doet, en anders besteed je dit best volledig uit aan professionals. Zelf heb ik geen medelijden met iemand die onvakkundig te werk gaat, dus ook niet met verhuurders, die hier een inkomen uit halen. Een werknemer die net zo weinig kent van zijn vak als sommige verhuurders, zou al lang een andere job mogen zoeken.

Terug naar “Huren”