verhuur aan iemand met schuldbemiddeling

pluimpje
Topic Starter

verhuur aan iemand met schuldbemiddeling

#1 , 18 jul 2008 23:28

Schuldbemiddelaar weigert de algemene kosten te betalen van het contract van de huurder.
Hij zei dat ik als verhuurder dat moest opsturen aan de beslagrechter om een nieuw aflossingsplan te laten opstellen.

Eerstelijnshulp (bondgenottenlaan Leuven) zegt me dat ik dat inderdaad moet doen en vult samen met mij de papieren in.
Wanneer het afbetalingsvoorstel van de schuldbemiddelaar komt en ik zie dat ik 7 jaar moet wachten vooraleer er volledige betaling gebeurt is, ga ik terug naar daar (justitiehuis te Leuven) en dan zegt men mij plots dat eenmalige kosten van een huurcontract een boedschuld is en dat deze onmiddellijk betaald moet worden door de huurder.

Hij, schulbemiddelaar en huurder weigeren tevens een brandverzekering af te sluiten niettegenstande dit in het contract werd bedongen. Hij zit dit als een te verwaarlozen iets waarop bespard kan worden.
Ik stuur een brief naar de schuldbemiddelaar waarin ik dat zegt van die boedelschuld waarop deze de huur niet meer betaald.Ik had hem 14 dagen gegeven om te betalen, maar hij heeft zelfs niet gereageert.

De huur is al eerder op correcte wijze door mij opgezegt. Het is een 1-jarig contract en persoon heeft er zijn domicilie. Kan ik nu nog een verbreking van het contract vragen?

Aan wie moet ik de ingebrekestelling sturen?

Karl
niet juridisch geschoold

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 jul 2008 11:58

“Art.1760.In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.”(B.W.).

De opzegging staat de vordering tot ontbinding niet in de weg.

“1344septies.Dit artikel is van toepassing op elke hoofdvordering ingeleid bij verzoekschrift, bij dagvaarding of bij vrijwillige verschijning betreffende de huur van woningen.Onverminderd het bepaalde in de artikelen 731, eerste lid, 732 en 733 poogt de rechter de partijen te verzoenen.Indien de partijen niet tot verzoening komen of in geval van verstek, wordt de procedure ten gronde behandeld. Het vonnis vermeldt dat de partijen niet tot verzoening kwamen“(18 JUNI 2008. - Wet tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek wat betreft de procedure inzake bepaalde huurgeschillen,B.S.14 juli 2008).

“Art.4.De wetten worden na hun afkondiging in het Belgisch Staatsblad opgenomen...Zij zijn verbindend in het gehele Rijk de tiende dag na die van hun bekendmaking...”(31 MEI 1961. - Wet betreffende het gebruik der talen in wetgevingszaken, het opmaken, bekendmaken en inwerkingtreden van wetten en verordeningen).

Voornoemde wet bekendgemaakt op 14 juli 2008 is dus verbindend vanaf 24 juli 2008.U kan uw verzoekschrift tot ontbinding dus best ten vroegste op 24 juli 2008 neerleggen

Zie verder http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier.U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier.

“Art.1675/14...Bij moeilijkheden die de uitwerking of de uitvoering van de regeling belemmeren of wanneer nieuwe feiten zich voordoen terwijl de regeling opgesteld wordt of die feiten de aanpassing of de herziening van de regeling rechtvaardigen, laat de schuldbemiddelaar, de arbeidsauditeur, de schuldenaar of elke belanghebbende schuldeiser, door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de rechter brengen....”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Breng dus door een eenvoudige schriftelijke verklaring uw nieuwe schuldvordering uit het komend ontbindingsvonnis voor de rechter zodra het in kracht van gewijsde is gegaan.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

pluimpje
Topic Starter

#3 , 21 jul 2008 03:52

De schuldbemiddelaar had ik al in januari in gebreke gesteld. Het contract vervolgens niet verlengd.
De schuldbemiddelaar begin deze maan nog een laatste 14 dagen gegeven toen men mij zei op het justitiehuis dat dit boedelschulden zijn die onmiddelllijk betaald moeten worden. Hierop reageert de schuldeiser door de huur van de maand juli niet te betalen.

Ik heb de juiste persoon in gebreke gesteld, namelijk de schuldbemiddelaar, maar wie dien ik voor de vrederechter te dagen?
Ook de schuldbemiddelaar?

Mocht u tijd en zin hebben kan u dan deze bekijken
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=10705
niet juridisch geschoold

Reclame

j.demoor

#4 , 22 jul 2008 13:54

Daag enkel de huurder voor de vrederechter.De schuldbemiddelaar wordt geen huurder door het rechtstreeks betalen van de huur in naam en voor rekening van de huurder.

pluimpje
Topic Starter

#5 , 23 jul 2008 05:47

In mijn post is een foutje geslopen, het is niet de schuldeiser (want dat ben ik) maar de schuldbemiddelaar die de huur weigert te betalen. De huurder zegt mij dat de huur van juli betaalt is, maar dat is niet zo.

Oke, de huurder dus voor de vrederechter dagen. En hem dus zo in gebreke stellen?

Bedankt voor je antwoord. Zoals zovele hier op het forum.

Karl
niet juridisch geschoold

Terug naar “Huren”