huurkosten inbrengen als bijberoep webdesign

jorrelemargi
Topic Starter

huurkosten inbrengen als bijberoep webdesign

#1 , 07 jul 2008 15:45

Hey experts ;)

Ik huur vanaf september een appartement. Zelf werk ik in bijberoep voor klanten (webdesign, grafisch, ...)

Daarvoor heb ik een eigen afgesloten ruimte in dit gehuurde appartement waar mjn bureel zal staan.

Kan ik hiervoor een gedeelte van de huur inbrengen?
- electriciteit?
- verwarming?
...

Elke andere kost die hiermee gepaard kan gaan mag je me uiteraard laten weten.

Alvast bedankt voor jullie hulp & tips!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 07 jul 2008 18:11

Kijk eerst uw huurcontract maar na of je wel een handelsactiviteit MAG uitvoeren in uw appartement, als dit niet toegelaten is zou ik alleszins GEEN huurkosten inbrengen.

Dit heeft namelijk tot gevolg dat de verhuurder zwaarder belast wordt en u hiervoor gaat aanspreken.

Daarnaast kan u natuurlijk uw niet huur-gerelateerde kosten zoals elektriciteit en verwarming inbrengen als kost.

Rene

#3 , 07 jul 2008 18:14

Soms kan dat maar in de meeste contracten staat er dat het niet voor vrij beroep, of als handelaar mag gebruikt worden. Indien wel moet de verhuurder dat aangeven als winst in zijn belastingaangifte. En dat kost hem dan natuurlijk meer geld.

Wat u wel kan in rekeing brengen zijn electriciteit, internet, bureaukosten, verwarming, ...
Maar ook een deel van u wagen (moto), vervoerskosten, ...

Reclame

roadie

#4 , 07 jul 2008 19:52

Als webdesigner: je PC, je software, je ISP enz..
Een legale versie van Adobe CS 3 kost al gauw € 2600...

Rene

#5 , 08 jul 2008 07:57

Als webdesigner: je PC, je software, je ISP enz..
Een legale versie van Adobe CS 3 kost al gauw € 2600...

BTW direct te verrekenen in de aangifte, Goederen zijn investeringen en tellen maar voor 1/3 of 1/4 mee per jaar (zou ook degressief kunnen afgeschreven worden)

Er wel voor zorgen dat ge meer klanten hebt dan u eigen vzw anders kan u nog problemen krijgen met de fiscus. Ze kunnen u als werknemer van u eigen vzw beschouwen.

djanodive

#6 , 16 jul 2008 16:23

Ik heb dit zelf eventjes overwogen, maar bij navraag aan de belastingscontroleur niet gedaan om noder meer bovenstaande reden dat de verhuurder dan zwaarder belast word.

Ik vermoed dat hij bij verhuring als hoofdverblijfplaats enkel belast wordt op K.I. en bij ahndelshuur en zo opde effectief ontvangen som. Hij zal dus vermoedelijk een deel op het K.I. belast worden en het deel dat jij aftrekt op de werkelijke huur. Hij kan dat verschil dan doorrekenen aan jou.

Het is trouwens niet zomaar verboden om een activiteit uit te voeren in je huurwoning. In mijn contract staat er dat ik de woning zal gebruiken als hoofdverblijfplaats. En dit is ook zo. Maar ik heb ook een bijberoep. Geen enkel probleem zoalsn ik mjin domicilie niet verplaat.

Natuurlijk kan er in je contract wle een verbod staan. Maar bij mij geen enkel verbod.

Dus al die wil handel drijven, kom maar naar mijn huiske :wink:

jorrelemargi
Topic Starter

#7 , 19 jul 2008 17:28

ok thanks a lot.

Dat Adobe veel geld kost weet ik ondertussen ;)

Heeft iemand ervaring met het kopen van een televisie als extern beeldscherm voor de computer om zo bijvoorbeeld digitale tv oplossingen te programmeren en te testen?

Kan dit toestel dan ingeboekt worden?

roadie

#8 , 20 jul 2008 11:11

Hahahaha, je denkt dat de controleur te bedotten is. Ik denk te weten waar je naar toe wil: je zou graag je inboedel uitbreiden met een fraaie TFT of plasma digitale TV en die kost dan doorschuiven naar je zaak onder het mom dat het voor het bekijken van digitale beelden is (foto's -videos....).
Voor iemand die de prijs van Adobe producten (digitale beeldverwerking) niet kent, zou ik geen risico's durven nemen.

sanoke

#9 , 23 jul 2008 23:07

Wel ik zou je al zeker de hint geven:
Breng alles in wat je denkt in te kunnen brengen, je boekhouder zou zijn vak moeten kennen en weerhoudt zelf wat onmogelijk is, de rest zal hij wel volledig of gedeeltelijk inbrengen (gsm bvb 50% idem voor internetlijn)

Terug naar “Huren”