Van thuis uit werken in huurwoning

DVero
Topic Starter

Van thuis uit werken in huurwoning

#1 , 09 sep 2015 19:09

De situatie: Vanaf 1 oktober zou ik een eenmanszaak opstarten, waarin ik als zelfstandig vertaler aan het werk zou gaan. Concreet wilt dat zeggen dat ik van thuis uit vertaal, op m'n eentje. Waar ik mee zit is dat ik in een huurwoning woon (een apartement) en in het contract staat uitdrukkelijk het volgende vermeld onder de bestemming van het huurgoed:
"Het gehuurde goed wordt enkel verhuurd voor het privaat gebruik van de huurder en zijn familie. Het is dan ook verboden om in het gehuurde goed een handel of nijverheid, of andere beroepswerkzaamheden van welke aard dan ook uit te oefenen."

Nog iets extra's: Het huurcontract is getekend door mijn vriend, ik ben een jaar geleden bij hem komen wonen (de huisbaas is hiervan op de hoogte) maar dat wil dus ook zeggen dat het huurcontract niet mee op mijn naam staat.

Ik heb me laten vertellen dat dat stukje in het huurcontract er vooral om twee redenen in staat: ten eerste omdat wanneer een verhuurder verhuurt aan een bedrijf hij meer belastingen moet betalen, ten tweede (omdat het in een appartementsgebouw is) de passage die bij bepaalde beroepen hoort (denk maar aan een dokterspraktijk) voor overlast kan zorgen.
Er staat mij ook iets van voor dat, wanneer ik de huur niet wil inbrengen in mijn zaak, dat dat eigenlijk geen effect meer heeft op de belastingen van mijn huurbaas en dat als ik toestemming vraag om mijn zaak hier te vestigen, hij het dan waarschijnlijk niet zal weigeren. Vooral dan omdat je van vertalen niks merkt.

Klopt dit? Kan ik in dit geval toestemming vragen en heeft het geen effect op de belastingen van de huurbaas als ik de huur niet inbreng?

Alvast duizendmaal dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 sep 2015 19:17

Klopt dit? Kan ik in dit geval toestemming vragen en heeft het geen effect op de belastingen van de huurbaas als ik de huur niet inbreng?
Dit klopt, en voor vertalingen dit kan je huisbaas zelfs nooit weten, je kan ook als zelfstandige daar wonen en op een ander plaats je werk doen, dit weet toch niemand.

Een winkel dit zou wel iets anders zijn.

En slapend honden wakker maken ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#3 , 09 sep 2015 21:08

Je mag de huur niet inbrengen als onkosten, maar dat had u al begrepen. Voor de rest hoef je niets te melden aan de verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

DVero
Topic Starter

#4 , 10 sep 2015 08:48

Beiden enorm bedankt voor de snelle reactie!

Terug naar “Huren”