Ik heb sinds 01/08/2006 een lopend huurcontract met mijn huisbaas voor een termijn van 3 jaar.
Begin juni heb ik hem mijn opzegbrief aangetekend verstuurd, daar er in mijn contract een clausule staat dat we vroeger kunnen opzeggen mits de huisbaas een keuze maakt:
- de huurder wordt verantwoordelijk gesteld voor het contract tenzij hij een nieuwe huurder vind goedgekeurd door de verhuurder,
- de huurder betekend een opzegperiode van 3 maand en betaald een vergoeding van drie maand.
Nu, de vraag: hoe dient de verhuurder mij zijn keuze bekend te maken? Momenteel zegt hij, hang de affiches op die ik u gegeven heb met mijn nummer en ik neem contact wanneer iemand zich aanbied.
Tevens is de verhuurder van plan de huurprijs te verhogen (en meer dan de indexering).
ANderzijds wou hij iemand in het pand laten op een zondag en eiste hij dat wij aanwezig waren daar wij hem gezegd hebben dat hij niet zonder ons het pand mocht betreden (is toch niet nodig dat jullie aanwezig zijn? nee, kheb hier maar voor een klein fortuin materiaal staan...), doch wij hadden andere verplichtingen en hebben een andere uur voorgesteld dezelfde dag? (bij mijn weten moeten wij alle dagen kunnen het pand tonen inclusief zaterdag zoals in het contract bepaald, maar er is geen sprake van zondag toch?) (ik was ook stiekem aan het hopen dat hij toch
Wij krijgen geen uitsluitsel van de verhuurder over wat zijn keuze nu is.
Ik heb horen zeggen door verschillende mensen dat de verhuurder zijn keuze dient bekend te maken binnen een periode van 1 maand, beginnende op dag van eerste aanbieding van de aangetekende zending naar hem gericht.
Indien hij dit nalaat, zou de wet ergens bepalen dat de keuze die het beste uitkomt voor de huurder op die moment van toepassing zou zijn.
Klopt dit?
ANderszijds vroeg ik mij (daar ik hierover iets gelezen heb in een onderwerp hier, dat dergelijke clausule niet wettelijk is) kan een clausule dat ons verbied huisdieren te hebben een reden zijn om een contract ongeldig te laten verklaren?
ALvast bedankt op voorhand en sorry voor de eventueel domme vragen