Deur inbeuken kot

Atrend
Topic Starter

Deur inbeuken kot

#1 , 09 sep 2015 23:13

Hallo allemaal,

Vandaag kreeg ik een onaangename mail van mijn huurbaas.

Ik huur een kot in België, maar ben op dit moment in het buitenland. Zowel ik als de huisbaas hebben een sleutel van de kamer. In het contract staat dat de sloten niet veranderd mogen worden opdat de huurbaas altijd binnen zou kunnen. Ik heb de sloten toch veranderd (oa omdat de klusjesman vreemden in mijn badkamer liet achter mijn rug en er dingen verdwenen). De huisbaas is hiermee akkoord gegaan, op voorwaarde dat ik de oorspronkelijke sloten terug zou steken als ik wegging. Dit heb ik op mail staan.

Nu, blijkbaar is vandaag het brandalarm op mijn kamer afgegaan (is zo'n bakje met een batterij dat lawaai maakt, geen systeem dat iemand verwittigt). De huisbaas kon mijn kamer niet binnen en dus heeft hij de deur opengebroken. De deur, deurpost en het slot zijn helemaal beschadigd. In de mail herinnert hij mij eraan dat dit mijn fout is en ik dus voor alles moet instaan: slotenmaker en de herstelling van de deur. Tot slot voegt hij er luchtig aan toe dat mijn kamer op dit moment open staat omdat het slot nog niet vervangen is.

Natuurlijk leg ik jullie de situatie voor om jullie mening ervan te horen. In het bijzonder:
- kan hij zomaar mijn kamer binnenkomen? Moet dit niet met politie/deurwaarder/...?
- als er intussen iets gestolen wordt omdat de deur open staat, kan ik hem hiervoor aanspreken?
- de hamvraag: moet ik hier (als enige) voor opdraaien? Hij ging akkoord met de wijziging van sloten, maar in deze mail schijnt hij hierop terug te komen.
- kan hij zomaar iemand kiezen om de herstellingen uit te voeren? Heb ik hier ook een zeg in of kan ik dit eventueel zelf doen? Moet die herstelling wel plaats vinden (abstractie makend van het feit dat de deur niet op slot kan) vóór ik wegga?
- zou de verzekering hier eventueel een deel van dekken?

Alvast bedankt!

Edit: het gaat dus om een gewoon huurcontract van een kot, op jaarbasis (sept-sept).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 10 sep 2015 07:24

Daarom is het altijd handig dat je huisbaas een sleutel heeft.

Wat niet wegneemt, dat er betere manieren zijn om een deur te openen. Een slot uitboren duurt 15 min en maakt geen schade, buiten het slot

JPV

#3 , 10 sep 2015 07:30

Een slot uitboren duurt 15 min en maakt geen schade, buiten het slot
je moet dan natuurlijk een boormachine meehebben als verhuurder, je moet dat kunnen (ik heb geen benul van hoe je dat doet) én (vooral) je moet zeker zijn dat het nergens brandt. Anders kan die 15 minuten véél teveel zijn. Nu, in dit geval heeft hij een slotenmaker gevraagd, die zou dat natuurlijk wél moeten kunnen, tenzij het een speciale deur is.

Ik denk dat de verhuurder in dit geval weinig te verwijten valt. De herstelling valt ten laste van de huurder, die natuurlijk zélf wel voor de herstelling mag zorgen. Wil hij dat de verhuurder voorlopige maatregelen neemt, dan zal hij hier toch ook die kost moeten betalen.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 sep 2015 10:28

Wat niet wegneemt, dat er betere manieren zijn om een deur te openen. Een slot uitboren duurt 15 min en maakt geen schade, buiten het slot
Mocht er bij u effectief een brand zijn, gaat u dan ook rustig de tijd nemen om een slot uit te boren?

LeenW

#5 , 10 sep 2015 10:45

Men kan de huisbaas hier niets verwijten, moet hij heel zijn complex laten afbranden omdat u per se een ander slot wou? U hebt toestemming gekregen om het slot te veranderen, maar dan valt de verantwoordelijkheid uiteraard ook op u.

- Ja, hij mag binnen aangezien het om een noodgeval ging
- Nee, u moet maar zien dat u zo snel mogelijk terug bent om het op te lossen. Hij heeft u verwittigt, meer kan hij niet doen.
- U hebt het slot veranderd, dat hij toestemming gaf, neemt uw verantwoordelijkheid niet weg.
- Wie het komt herstellen gebeurt best in onderling overleg, maar aangezien uw spullen er staan, zou ik dit toch zo snel mogelijk afspreken.

U kunt hem eventueel nu al contacteren om het slot te laten maken als u iemand kent, anders kunt u vragen dat hij iemand contacteert in uw opdracht. Of iemand uw spullen laten weghalen.

jef007

#6 , 10 sep 2015 11:47

even advokaat van den duvel : moet de huisbaas niet kunnen bewijzen dat brandalarm afging?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 sep 2015 12:31

even advokaat van den duvel : moet de huisbaas niet kunnen bewijzen dat brandalarm afging?
Hoe ga jij dat bewijzen ????

Met getuigen dat het niet afging ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus

#8 , 10 sep 2015 13:12

TS moet in bovenstaande gedachtengang niks bewijzen, het is de huisbaas die beweert dat het alarm is afgegaan.
"sowieso" schrijf je zo.

Atrend
Topic Starter

#9 , 10 sep 2015 13:15

Alvast bedankt voor de reacties. Ik weet echter niet of hij de deur heeft ingebeukt om een eventuele brand te voorkomen, dan wel om het alarm af te zetten:

-zou je als je voor de deur staat al niet merken of het al dan niet brandt? (Rook, geur,... De kamer is voor de rest afgesloten)
- belangrijker: hij heeft ongeveer één à een anderhalf uur gewacht nadat iemand anders hem gebeld had alvorens te handelen.

LeenW

#10 , 10 sep 2015 13:40

TS betwist niet dat het alarm afging, dus dat is hier geen relevante discussie.

Als een brandalarm afgaat, mag je niet twijfelen. Een groot bedrijf moet ontruimd worden als het brandalarm afgaat, ook al is het maar een klein brandje. Wat zijn bedoeling ook was, ik denk niet dat men kan zeggen dat hij fout gehandeld heeft.

Atrend
Topic Starter

#11 , 10 sep 2015 13:45

TS betwist niet dat het alarm afging, dus dat is hier geen relevante discussie.

Als een brandalarm afgaat, mag je niet twijfelen. Een groot bedrijf moet ontruimd worden als het brandalarm afgaat, ook al is het maar een klein brandje. Wat zijn bedoeling ook was, ik denk niet dat men kan zeggen dat hij fout gehandeld heeft.
Neen, dat wil ik niet in twijfel trekken. Ik vind het gewoon nogal dubbel dat hij enerzijds ruim een uur wacht om te komen kijken (terwijl hij wist dat het alarm afging), en dan bij de deur alles rap moet gaan. Zijn kantoor ligt op 10 minuten stappen, dus aan de verplaatsing kan het ook niet gelegen hebben.

LeenW

#12 , 10 sep 2015 13:46

Voor alle duidelijkheid, het gaat toch over een brandalarm, en niet over een rookmelder?

Allez ja, maakt op zich niet veel uit, tenzij het "brandalarm" het alarm was van de batterij die bijna leeg was.

Atrend
Topic Starter

#13 , 10 sep 2015 13:59

Voor alle duidelijkheid, het gaat toch over een brandalarm, en niet over een rookmelder?

Allez ja, maakt op zich niet veel uit, tenzij het "brandalarm" het alarm was van de batterij die bijna leeg was.
Volgens de persoon ik die achteraf stuurde was de batterij inderdaad bijna leeg en ging daarom het alarm af. Hij kon geen andere oorzaak vinden waarom het alarm zou afgaan. En ja, het is eigenlijk een rookmelder.

Toch blijf ik ergens zitten met de vraag of er geen schadebeperkingsplicht is. In noodgevallen kan daaraan voorbijgegaan worden, me dunkt; maar hij gedroeg zich niet altijd als in een noodgeval. Dat vind ik ergens van twee walletjes eten.

LeenW

#14 , 10 sep 2015 14:10

Dan is het iets helemaal anders, een lege batterij is weliswaar storend, maar geen noodgeval. Het is ook duidelijk te onderscheiden van het echte rookalarm, er zit namelijk een redelijk interval, terwijl bij een rookalarm continue lawaai maakt.

JPV

#15 , 10 sep 2015 15:05

Dan is het iets helemaal anders, een lege batterij is weliswaar storend, maar geen noodgeval. Het is ook duidelijk te onderscheiden van het echte rookalarm, er zit namelijk een redelijk interval, terwijl bij een rookalarm continue lawaai maakt.
Idd, dan heeft de verhuurder geen poot om op te staan om een dergelijke kost aan te rekenen. Hij kan wél een slotenmaker vorderen om GEWOON de deur open te breken en die zal dat op de goedkoopste manier dienen te doen zonder daarom een 1-uursspoeddienst te moeten inschakelen.

In dat geval zou ik me er vanaf maken met het betalen van de factuur van de slotenmaker, omdat dit héél storend is als het in de nacht nog afgaat (en de OP zat in het buitenland, dus meer dan waarschijnlijk moeilijk/niet tegen de avond in België beschikbaar). De factuur voor de deur etc is echter een overdreven kost.

Terug naar “Huren”