Deur inbeuken kot

Atrend
Topic Starter

Re: Deur inbeuken kot

#16 , 10 sep 2015 16:27

Dan is het iets helemaal anders, een lege batterij is weliswaar storend, maar geen noodgeval. Het is ook duidelijk te onderscheiden van het echte rookalarm, er zit namelijk een redelijk interval, terwijl bij een rookalarm continue lawaai maakt.
Idd, dan heeft de verhuurder geen poot om op te staan om een dergelijke kost aan te rekenen. Hij kan wél een slotenmaker vorderen om GEWOON de deur open te breken en die zal dat op de goedkoopste manier dienen te doen zonder daarom een 1-uursspoeddienst te moeten inschakelen.

In dat geval zou ik me er vanaf maken met het betalen van de factuur van de slotenmaker, omdat dit héél storend is als het in de nacht nog afgaat (en de OP zat in het buitenland, dus meer dan waarschijnlijk moeilijk/niet tegen de avond in België beschikbaar). De factuur voor de deur etc is echter een overdreven kost.
Inderdaad, over de slotenmaker wil ik niet moeilijk doen en het slot wil ik ook vervangen. Het gaat mij inderdaad meer om de deur en deurpost. Maar hoe kan ik hard maken dat het alarm afging omwille van de batterij? Ik bedoel, de mechanieker kwam ook alleen door eliminatie bij die oplossing, omdat er net niemand was, alles afgesloten is en alle apparaten uitgeschakeld zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 10 sep 2015 16:44

Inderdaad, over de slotenmaker wil ik niet moeilijk doen en het slot wil ik ook vervangen. Het gaat mij inderdaad meer om de deur en deurpost. Maar hoe kan ik hard maken dat het alarm afging omwille van de batterij? Ik bedoel, de mechanieker kwam ook alleen door eliminatie bij die oplossing, omdat er net niemand was, alles afgesloten is en alle apparaten uitgeschakeld zijn.
het is de tegenpartij die moet hard maken dat er sprake was van een dringende ingreep die het inbeuken van een deur verantwoordt. Het verschil tussen een brandalarm en een batterij-leeg-alarm is héél duidelijk te horen (bij de ene hoor je een gigantisch luid lawaai continu, bij het ander hoor je af en toe een piep (afhankelijk van het toestel kan dat in het begin zacht zijn, dan luider).

Boregard

#18 , 10 sep 2015 17:09

Zou het niet eenvoudiger geweest zjn de kotbaas een reserve sleutel te geven toen jij het slot veranderde?
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Reclame

Atrend
Topic Starter

#19 , 10 sep 2015 17:48

Zou het niet eenvoudiger geweest zjn de kotbaas een reserve sleutel te geven toen jij het slot veranderde?
Ja, achteraf gesproken wel. Maar de reden dat ik het slot heb veranderd is omdat zij mensen zonder mijn medeweten in mijn kamer en badkamer lieten en ze mijn kamer dus een beetje openstelden voor vreemden achter mijn rug. De druppel was toen ik ontdekte dat bepaalde zaken (oa scheerapparaat) begonnen te verdwijnen. Een sleutel geven zou eigenlijk dus terug naar af zijn.

Bedankt voor alle hulp, alvast.

giserke

#20 , 10 sep 2015 18:02

Het is een studentenkot zegt U?
Brandmelders is verplicht en onderhoud is ten laste van de verhuurder.
Antwoord uw kotbaas of hij de nodige attesten kan voorleggen ivm de brandbeveiliging in zijn studentenkoten.
Ik heb een flauw vermoeden dat hij dan snel zijn claim zal laten vallen.
Wie gebruikt nu brandmelders met batterij op zulke studentekoten?

JPV

#21 , 10 sep 2015 19:05

bij mijn weten zijn brandmelders nog NIET (nationaal) verplicht, enkel rookmelders. En dat kan perfect op batterijen. Een goeie kotbaas vervangt gewoon jaarlijks de batterijen (gaan zo'n 2 jaar mee)

sloeberken

#22 , 10 sep 2015 20:10

Batterijen van rookmelders vervangen is voor de huurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV

#23 , 10 sep 2015 20:15

weet ik (althans volgens de gewone woninghuurwet, die hier imho niet van toepassing is), maar vandaar dat ik zei een "goede" verhuurder, net om plots afgaande alarmen te vermijden, die voor overlast zorgen voor anderen. Omdat batterijen 2 jaar meegaan, maar elk jaar er mogelijks nieuwe huurders zijn, is de kans groot dat de er een alarm 's nachts of in het weekend afgaat, waardoor dan iedereen moet wachten op een goeie nachtrust tot die ene persoon terug is...

Als de verhuurder dit doet, is er in de praktijk dan geen zo'n groot probleem.

mava105
Juridisch actief: Nee

#24 , 10 sep 2015 20:17

Bij sommige studenten koten zijn brandmelders verplicht oa ook in Leuven als er meer dan 6 kamers zijn die verhuurd worden. Die brandmelders zijn aangesloten op het vaste stroomnet met een back up batterij.
Rookmelders zijn in iedere kamer verplicht die wordt verhuurd. Die werken normaal op batterij.

mava105
Juridisch actief: Nee

#25 , 10 sep 2015 20:20

Omdat batterijen 2 jaar meegaan, .
Er bestaan speciale batterijen voor rookmelders die tot 10 jaar meegaan (te koop bij Ga...) Wel een ietsje duurder, maar ik heb ze me wel aangekocht.

Terug naar “Huren”