schilderen bij verlaten appartement?

karenj
Topic Starter

schilderen bij verlaten appartement?

#1 , 24 jul 2008 10:58

Eind augustus verlaat ik het huurappartement dat ik bewoon sinds januari 2003. Toen ik erin kwam, was het appartement pas volledig en zeer grondig gerenoveerd: oa nieuwe elektriciteit, keuken, badkamer etc. Ook de muren waren wit geschilderd. Dit staat ook zo in de plaatsbeschrijving: per kamer staat de staat van de muren en plafonds als: 'wit geschilderd in acrylverf'.

De huisbaas heeft me laten weten dat hij verwacht dat ik alles opnieuw schilder tegen 1 september. Dit staat niet expliciet zo in de huurovereenkomst. Wel staat er dat ik het appartement terug moet bezorgen in de staat waarin het zich bevond bij de plaatsbeschrijving. Betekent dit dat ik inderdaad verplicht ben om te schilderen, of valt dit onder 'natuurlijke slijtage'?
Ik heb ondertussen uiteraard bijna 6 jaar in het appartement gewoond, evenwel steeds alleen, zonder huisdieren of kinderen, er is ook nooit gerookt. De muren zijn nog steeds wit, maar uiteraard iets minder 'spierwit' dan 6 jaar geleden. De huisbaas zegt echter dat omdat ik niet heb moeten schilderen toen ik erin kwam, ik nu maar moet schilderen.

Mijn onderbuur (zelfde huisbaas) is eind juni vertrokken en heeft een week gespendeerd aan alles schilderen. De huisbaas vond het 'niet wit genoeg' en heeft alsnog een heel deel van de huurwaarborg ingehouden.
Hij heeft mij daarop 'subtiel' laten weten dat wanneer iets echt niet in orde komt, hij 'zijn vriend advocaat' contacteert om naar de vrederechter te stappen.

Ik ben deze week nog langsgeweest bij de huurdersbond en zij zegden me dat, omdat het niet in mijn contract staat, ik dit niet verplicht ben en dat het onder natuurlijke slijtage valt. Klopt dit? Iemand enige ervaring? Ik weet het graag zo zeker mogelijk, omdat ik vrees dat de huisbaas erg lastig gaat doen, het misschien effectief tot een rechtszaak komt en ik dus graag zo zeker mogelijk weet of ik inderdaad voet bij stuk kan houden dat het niet moet.

Alvast bedankt!
Karen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 24 jul 2008 12:54

Dit klopt voor 200%. De huurwet terzake zegt idd. dat de woning terug moet opgeleverd worden in de staat waarin zij zich bevond bij aanvang van de huur. Er word verder wel in de huurwetgeving ergens vermeld behoudens normale slijtage.

Vermits de muren zoals jij beschrijft nog vrijwel zo wit zijn als in het begin, val jij volledig binnen de normen.

Je huisbaas heeft om het cru te stellen, geen poot om op te staan. Laat hem gerust nr. de vrederechter stappen. Indien het vonnis in zijn nadeel uitvalt, wat vrijwel zeker zo zal zijn aan jouw beschrijving van de staat van de schildering te horen, zal hij alleszins andere onwetende huurders in de toekomst niet meer zo tirraniseren en hen verplichten te doen wat die andere huurder dacht te moeten doen.

Het kan alleszins even duren vooraleer je je borg terugkrijgt. Laat een korrekte plaatsbeschrijving maken en teken niets wat niet overeenkomt met jouw bevindingen.

Casalangdre

#3 , 24 jul 2008 14:52

Dit valt inderdaad gewoon onder "slijtage". Indien je de muren zelf geverfd zou hebben in een andere kleur, kan de eigenaar eisen dat je opnieuw in het wit verft, maar in dit geval niet.

Reclame

j.demoor

#4 , 26 jul 2008 14:53

“Art.1731...§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.”(Burgerlijk Wetboek).

‘.Schilderwerk is in principe na 9 jaar afgeschreven.De verhuurder is aansprakelijk voor normaal verouderingsproces‘(PAUWELS,A. en RAES,P.,Bestendig Handboek Huishuur en Handelshuur,Excelsior Brussel 1987,nrs. 133-200).Na meer dan vijf jaar is het schilderwerk dus reeds grotendeels afgeschreven.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Huren”