geldigheid onderzoek onbewoonbaarverklaring

pluimpje
Topic Starter

geldigheid onderzoek onbewoonbaarverklaring

#1 , 31 jul 2008 05:33

Ik heb vandaag een controle gehad door de dienst Wonen Vlaanderen van een huis gelegen in Vlaams-Brabant waarin ik zelf woon en waarin ik tevens 5 kamers verhuur.

Ik stel me de vraag aangaande de geldigheid van dit onbewoonbarheidsonderzoek nadat ik op de website van de stad Vilvoorde de te doorlopen procedure las en er bij mij wel enige stappen zijn overgeslagen.
http://www.vilvoorde.be/asp/bouwenenwon ... ronderzoek

Ik heb een vrij lastige huurder die gedomicilieerd is met een kortlopend contract op de 1ste vedieping. Deze huurder maakt niet alleen mij het leven zuur, maar ook dat van anderen.
Wegens huurachterstand heb ik, op tijd en aangetekend deze huurder verwittigt dat zijn contract niet verlengd werd.
Sindien probeert had mij het leven zuur te maken wegens neergelegde aangifte van diefstal, waarvan hij mij beschuldigt, want ik was de kamer binnengekomen bij zijn afwezigheid zo beweer hij (hij kon de spullen niet in detail beschrijven , noch had ik een sleutel van zijn kamer (hij was vergeten te vermelden dat hij op eigen houtje het slot verandert had).
De huurdersbond had tegen hem verder gezegd dat ik geen toegang had tot het gebouw (hij huurt slechts een kamer) en nog andere zaken. Toen ik contact opnam met de huurdersbond om rond te tafel te gaan zitten, kreeg ik van hen te horen ´wij spreken niet met verhuurders, stuur uw advocaat maar´.

Toen dat niet hielp, stookte hij een huurder, waar geprobeerd was binnen te breken, op om mij te beschuldigen. Deze huurder heeft naderhand verklaard tegen de politie dat het haar was opgedragen door hem, maar ze heeft tot op vandaag haar verklaring niet laten wijzigen.
Een kameraad van hem heeft geprobeerd mij te wurgen en last but not least heeft hij ook klacht neergelegd wegens onbewoonbaarheid.

Na op de kop af 10 maanden huur, op 10/6/2008, waarin geen mondelinge noch schriftelijke vraag kwam tot het herstellen van enige schade kreeg ik plots van hem een aangetekende brief waarin hij aanhaalde dat hij een aanvraag had gedaan tot het laten uitvoeren van een controle wegens onbewoonbaarheid. Verder ontbreken in de brief enkele vormvereisten., zoals de datum.

Op 19/6 krijg ik van de dienst huisvesting een brief dat ze de dienst Wonen Vlaanderen verzocht hebben een geschiktheidsonderzoek uit te voeren naar de bovenvermelde woning.
Bij contactname kreeg ik te horen dat het de 2de keer was dat er een klacht was, verleden jaar hadden vrienden van hem hetzelfde truukje uitgehaald, dus moest er wel iets mis zijn. Toen ik hen vertelde dat hun verslag het volgende vermeldde, uit het onderzoek blijkt dat de kamers en de woning op het gelijkvloers en de 1ste verdieping voldoen aan de normen van de Vlaamse wooncode en het kamerdecreet. Indien u een conformiteitattest zou aanvragen, zou dit geweigerd worden voor de kamers op de 2de verdieping aangezien de hoogte kleiner is dan 2m20. (ze was 2m18)
In eerste instantie vonden ze dit niet , maar na enige minuten vonden ze het plots wel.

Vervolgens kreeg ik op 15/7 een brief dat er een onderzoek zou plaatsvinden op 30/7.
Toen ik de dienst Vlaanderen Wonen contacteerde zei het hoofd dat de huisvesting hen geen bewijs van een eerder onderzoek had doorgestuurd.
Dit heb ik dan nog doorgemaild gisterenavond. Toen ik de onderzoeker vervolgens vandaag vroeg of hij het verslag had gelezen antwoordde deze ´ik heb vandaag mijn mails nog niet gelezen, waarna ik hem het verslag liet lezen.

Bij zijn ronde had de onderzoeker verschillende opmerkingen waaronder een met de aansluiting van de electriciteitskast.
Deze kast is voor gemengd gebruik, deze is goedgekeurd tot 2025.
Deze aansluiting is gelegd door een gekwalificeerd electricien, goedgekeurd door een keuringsorganisme, goedgekeurd door de brandweer en de huisvesting van de stad, maar afgekeurd door de onderzoeker.

Vervolgens een opmerking over een stekkerdoos in een kamer waar verschillende stekkers in staken, er lagen meer draden, maar de huurder verwisselde die en liet 3 andere stopkontakten in de kamer ongemoeid
Vervolgens nog een opmerking over een chauffageketel die volgens hem niet goed was geïnstalleerd, ketel is nog geen jaar oud.
Ook nog een opmerking over internetkabels die slordig langs de muren hingen.
Hij ging zelfs in elk stopkontact de spanning meten.

Ook bleken de kamers op het 2de verdiep nu plots te klein, deze zouden nu 12m2 moeten zijn, onafgezien van het ogenblik van aanvraag van het conformiteitsattest waardoor 1 kamer 40cm2 te klein zou zijn.Ik zou ze beter helemaal samenvoegen. De grootte bleef dezelfde of ze nu gehuurd zouden worden door studenten of door mensen met een domicilie.

Ik stel me de vraag aangaande de geldigheid van dit onbewoonbarheidsonderzoek nadat ik op de website van de stad Vilvoorde de te doorlopen procedure las en er bij mij wel enige stappen zijn overgeslagen. Bovendien komt Wonen Vlaanderen pas na een negatief rapport door de stad zelf, wat hier helemaal niet het geval is.
Vervolgens hoeveel tijd heb ik om de door hem vastgestelde gebreken te herstellen.

Toen die huurder over allerlei andere zaken begon, was de onderzoeker zo vriendelijk om te zeggen waar hij klacht kon neerleggen, niettegenstaande hij duidelijk kon zien dat wat de huurder zei niet klopte, maar hij maakte erzich vanaf met de melding, dat is mijn domein niet; Dus die gasten kan ik ook nog over de vloer krijgen.

pluimpje
niet juridisch geschoold

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pluimpje
Topic Starter

#2 , 31 jul 2008 21:42

Is er dan niemand die me hierover info kan verschaffen?
niet juridisch geschoold

j.demoor

#3 , 01 aug 2008 10:51

“Art.15.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet, kan de burgemeester...een woning die niet beantwoordt aan de in artikel 5 bedoelde normen of aan de vereisten van stabiliteit, bouwfysica, veiligheid of minimaal comfort, bedoeld in artikel 31 van het decreet* op de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting bij besluit ongeschikt of onbewoonbaar verklaren...§ 3. Tegen de beslissing of het stilzitten van de burgemeester kan beroep worden aangetekend bij de Vlaamse regering binnen dertig dagen volgend op de betekening van de beslissing, respectievelijk het verstrijken van de termijn, vermeld in § 2.”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

* art.24 e.v. 22 DECEMBER 1995. - Decreet houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1996.

Zodra u in het bezit bent van de beslissing van de burgemeester kan u tegen die beslissing beroep aantekenen,om onder meer de redenen die u vermeldt.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Huren”