Commisie huur aangerekend

Vandebos

Re: Commisie huur aangerekend

#31 , 23 jul 2015 13:30

Edoch de makelaar maakt geen factuur voor het reinigen van de verwarmingsketel over, enkel eentje voor commissielonen. Uit de reactie van de huisbaas kan afgeleid worden dat deze zelf ook nog geen afschrift heeft ontvangen.

Gelet op het eisen van commissielonen aan derden meer dan 4 jaar na het expliciet wijzigen van de wetgeving... doet me er persoonlijk aan twijfelen of dit onderhoud ondertussen wel al is uitgevoerd...

Zelfs wanneer een huurder zich niet van taken heeft gekweten lijkt het me opportuun deze de hoogte van kosten te laten weten vooraleer men een betaling van deze kosten verwacht... de magische kristallen bollen zijn immers reeds geruime tijd nergens meer voorradig en de wachtlijst om er eentje te mogen aanschaffen is ellenlang.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#32 , 23 jul 2015 13:30

KJ86 of een vrederechter zal oordelen zoals jij zegt, betwijfel ik ten zeerste. Op 1 juni zijn er nieuwe huurders in de woning. Dus word deze verhuurt zonder een wettelijk onderhouden verwarmingsketel.
En zich nu verschuilen dat makelaar op verlof is, denk dat vrederechter eens zijn wenkbrauwen zal fronsen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#33 , 23 jul 2015 13:33

Maar wat als het immokantoor mij geen rekening opstuurt voor het onderhoud van de ketel? Wat als hij wacht met deze te sturen tot ik de onterechte kost betaal?

Wat is een redelijke termijn om de ketel te laten onderhouden als er nieuwe huurder in gekomen is? De ketel is niet onderhouden sinds ik erin trok (december 2011) en ik heb ook nooit de vraag gekregen van de verhuurder om die te laten onderhouden of een bewijs gekregen dat hij onderhouden is geweest als ik erin trok. Tijdens de uitgaande plaatsbeschrijving is mij gemeld dat de ketel onderhouden moet worden, dus daar was ik van op de hoogte (gescheiden ketel, niet gemeenschappelijk).
In feite is dit een basisplicht van de huurder die deel uitmaakt van het goede huisvaderschap. Dat hoeft zelfs nergens vermeld te staan. Normaliter zal er echter een vermelding zijn opgenomen in je huurcontract.

Om welk type van verwarmingsketel gaat het? gas, stookolie?

Reclame

Huuderapp
Topic Starter

#34 , 23 jul 2015 13:40

Het is een gasketel. Maar is de verhuurder niet verplicht om te melden aan de huurder dat de ketel onderhouden moet worden en bij wie dit moet gedaan worden? Bij een kennis van me wat dat de gang van zaken, de verhuurder liet weten dat de ketel onderhouden moest worden en de factuur was voor de huurder.

Turaki

#35 , 23 jul 2015 14:20

Het is een gasketel. Maar is de verhuurder niet verplicht om te melden aan de huurder dat de ketel onderhouden moet worden en bij wie dit moet gedaan worden?
Neen. U dient te weten dat een gasketel elke 2 jaar onderhouden moet worden, en u mag zelf kiezen welke (erkende) onderhoudstechnieker u inschakelt.

Vandebos

#36 , 23 jul 2015 14:21

Dan is tenzij contractueel anders overeen gekomen in het Vlaams Gewest een onderhoud om de twee jaar bij wet verplicht.

Bij de aanvang van het contract wordt van de eigenaar verwacht dat deze u de datum waarop het volgende onderhoud dient te gebeuren, indien zulks niet in het contract is opgenomen, meedeelt. Desalniettemin had u sowieso minstens in 2013 op eigen initiatief een onderhoud dienen te laten gebeuren en opnieuw eentje in 2015...
Of had uzelf op die ogenblikken, liefst bewijsbaar, dienen te informeren bij de huisbaas. Informeren naar informatie die u niet tot uw beschikking heeft hoort tevens bij goed huisvaderschap.

sloeberken

#37 , 23 jul 2015 14:31

Ondertussen is het nog niet duidelijk over welke verwarmingsketel het gaat, is dit een boiler of een centrale verwarming.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Huuderapp
Topic Starter

#38 , 23 jul 2015 14:34

Ok, ik geef toe dat ik daar zelf in tekort geschoten ben, maar dat was puur door onwetendheid. Ik heb in ieder geval nooit iets ontvangen van informatie wanneer er onderhoud diende te gebeuren. Ik zal wel eens kijken of er bepalingen hierover in huurcontract staan, al zou mij dat verbazen aangezien het een huurcontract is van 1 jaar.

Het gaat om een ketel die voor warm water en verwarming zorgt in 1, op gas.

Huuderapp
Topic Starter

#39 , 24 aug 2015 16:30

Update:
Zaterdag ben ik langs geweest in het kantoor en de hele zaak uitgelegd aan de dame aan de balie. Die keek nogal op van de factuur, ze heeft er kopie van gemaakt en beloofd vandaag terug te bellen. Daarnet telefoon gehad, de commissiekosten hoef ik niet te betalen.

Wat betreft de waarborg, de verwarmingsketel is nog niet onderhouden, de nieuwe huurder zou de onderhoudsfirma nog niet binnen gelaten hebben, waardoor de waarborg niet vrijgegeven kan worden omdat de ketel niet onderhouden is en de factuur nog niet verstuurd/betaald is. Er is mij gevraagd om het nog 2 weken te geven en dan eens opnieuw contact op te nemen.

Nota: deze vrijdag ben ik 3 maanden verhuisd..

KJ86

#40 , 24 aug 2015 18:46

Eind goed, al goed.

Huuderapp
Topic Starter

#41 , 07 sep 2015 11:16

Bijna dan toch.. De waarborg heb ik nog niet terug. Zaterdag opnieuw een tripje gedaan naar het immokantoor om eens te horen. Intussen zou de ketel onderhouden zijn. Ik verwacht deze week de rekening in de bus, na deze te betalen zou de waarborg vrijgegeven kunnen worden..

Huuderapp
Topic Starter

#42 , 18 sep 2015 08:08

Intussen nog altijd geen vooruitgang. Vorige week een sms gekregen, de stukken zouden asap opgestuurd worden..
De plaatsbeschrijving is bijna 4 maanden geleden uitgevoerd.....

Huuderapp
Topic Starter

#43 , 05 okt 2015 11:46

Net met de bank gebeld.. De overschrijving ligt klaar en normaal staat de waarborg vrijdag op mijn rekening.

Eind goed als goed. Geen extra kosten moeten betalen, alleen het onderhoud van de ketel (151€).

Ter info: overdracht sleutel was op 28 mei 2015, enige opmerking was dat het onderhoud van ketel nog moest gebeuren toen.. Na 3 keer naar het immokantoor gaan heb ik een credit nota in handen voor de commissiekosten en is de waarborg vrijgegeven.

Terug naar “Huren”