Als het licht defect is moet het hersteld worden. Knoppen die niet werken en/of licht 24 uur laten branden is geen vb. van goed onderhoud (waar u zeer duur voor betaald)Aangezien het licht in het hele gebouw dag en nacht brand (er staat geen timer op, ook werken de aan- en uitknoppen niet) gaan de lampen niet zo lang mee. Vandaar het telkens moeten vervangen van de lampen. Ik heb de huurbaas hierover reeds een brief gestuurd, maar natuurlijk zonder resultaat.
Mijn haren rijzen hier te berge bij manier van spreken. Dit is volgens mij zelfs teveel indien er bij wijze van spreken in uw voorbeeld 100 appartementen waren. Electriciteitkosten voor een hal van 7 appartementen is gegarandeerd nog geen 5 Euro per jaar op voorwaarde dat er schakelaars of minuteries zijn !! Een of meerdere defekte schakelaars zijn de zorgen van de verhuurder. Dat onderhoud van die hall is ongelofelijk hoog. Brandblussers ? moeten die jaarlijks vervangen worden ? Ik zou hier van die volledige rekening dus niets betalen, bovendien zou ik originele fakturen vragen en die dan zelfs betwisten op hun wettelijkheid om ze aan de huurder gedeeltelijk of in hun geheel te mogen doorrekenen. Ongewettigde kosten aanrekenen schijnt zowat een stokpaardje geworden te zijn van verhuurders.Is het wettelijk bepaald wat er aangerekend mag worden aan de huurder bij de eindafrekening van de kosten?
Ik betaal een voorschot op de kosten van 60€/maand en werd gevraagd om 80€ extra te betalen voor vorig jaar.
Nu heb ik een overzicht van de eindafrekening aangevraagd (voor een blok met 7 appartementen) en ik vind de bedragen abnormaal hoog nl:
Waterverzachter: 385,50€
Elektriciteit hal: 534,63€
Onderhoud hal: 1.112,64€
Lift: 1.180,54
Water voor onderhoud hal: 246,51€
Algemene kost:
*Vervanging 10 lampen in hal 5x/jaar: 180€
*Alg.administratie 1u/week: 1.550€
*Kantoormat+tel, kost: 220€
Allerlei: 429,55€ (o.a. verstopt toilet en niet die van mij!)
Blusapparaten: 78,65€
Totaal: 5.918,02€
Vooral bij de 'algemene kost' stel ik mij vragen. Kan dit zomaar doorgerekend worden aan de huurder? Kan ik hier tegenin gaan en hoe? Is er een wettelijk kader? ...?
Alvast bedankt voor de hulp!!!
Is niet duidellijk of dit voor het volledige blok of voor slechts 1 app is. Maar zelfs indien dit voor het volledige blok zou zijn is dat nog te veel want dat zou per bewoner en per maand nog steeds een kleine 70 Euro zijn !!! Onaanvaardbaar hoog voor dat soort algemene kosten.Dit is klinkklare oplichting. Ik begrijp dat het hier een deelname in kosten voor gemeenschappelijk onderhoud betreft. Er zijn 7 appartementen, dus de totale kosten zouden dus 5.918,02 x 7 = 41.426,14 € zijn. Lijkt me lichtelijk excessief voor een paar lampen en wat emmers water. Om nog maar niet te spreken van het feit dat u zou moeten betalen voor kantoorgerief van de verhuurder.