Kan een huurcontract verbroken worden?

MireilleRogge
Topic Starter

Kan een huurcontract verbroken worden?

#1 , 19 okt 2015 13:07

Geachte,
ik spreek in naam van mijn zoon die een huurcontract afgesloten heeft met betaling van waarborg. Voorziene datum intrek nieuwe woonst : 01 november. Nu blijkt dat huidige huurder, die in schuldbemiddeling zit, met vonnis van de vrederechter tijd heeft gekregen tot 15 november om de woning te verlaten.

Kan dit huurcontract verbroken worden en kan waarborg teruggeëist worden? Kan een schadeclaim door de verhuurder aan mijn zoon aangerekend worden indien hij dit huurcontract verbreekt?

Met achtingsvolle groeten,

Mireille Rogge

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 19 okt 2015 13:34

Best dit regelen in onderling overleg, wie huurcontract eenzijdig verbreekt loopt risico om een verbrekingsvergoeding te moeten betalen.
Na 15 november kan maar pas de deurwaarder optreden. Waar woont u zoon nu.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

MireilleRogge
Topic Starter

#3 , 19 okt 2015 15:32

Beste, alvast bedankt voor uw reactie, dus als ik het goed begrepen heb heeft mijn zoon "geen poot om op te staan" en kan er enkel mits onderling overleg met de verhuurder een akkoord bekomen worden?
mvg
Mireille

Reclame

sloeberken

#4 , 19 okt 2015 16:21

Als het pand niet beschikbaar is op de vastgestelde datum, kan je ook de vrederechter vragen het huurcontract te ontbinden.

MireilleRogge
Topic Starter

#5 , 19 okt 2015 16:41

Bedankt, weet ondertussen toch al iets meer met je info.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#6 , 19 okt 2015 16:42

De verhuurder is hier vermoedelijk (vermoedelijk omdat we de juiste omstandigheden niet kennen) in de fout gegaan door het contract te laten ingaan op het ogenblik dat het goed nog niet beschikbaar zou zijn. Uw zoon mag niet eenzijdig verbreken, wel kan hij op 1 november laten vaststellen dat het goed niet beschikbaar is en dan de ontbinding ten laste van de verhuurder vorderen bij de vrederechter.

Makkelijkst is ofwel in onderling akkoord met de verhuurder het contract verbreken, ofwel een vergoeding overeenkomen voor het gederfde genot (en vastleggen dat geen huur wordt betaald uiteraard) en er 2 weken later intrekken. Maar zet in elk geval alles op papier.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

MireilleRogge
Topic Starter

#7 , 19 okt 2015 17:52

Alvast bedankt....

sloeberken

#8 , 19 okt 2015 19:46

Voor de vorige huurder eruit zal zijn mag je minimum 1 maand rekenen. Deurwaarder moet ook de procedure volgen.

Terug naar “Huren”