wederverhuringsvergoeding verplicht of niet?

kennethvds
Topic Starter

wederverhuringsvergoeding verplicht of niet?

#1 , 21 okt 2015 12:28

Hallo iedereen,

Ik heb een klein vraagje ivm het vervroegd verbreken van een huurcontract.

Ik heb deze maand een aangetekende brief verstuurd waarin ik kennis heb gegeven aan mijn huisbaas dat ik mijn huur contract wil verbreken.

Het gaat om een contract van 3 jaar en ik woon er nu 8 maanden, dus ik zit nog in het eerste jaar.

Ik zal 3 maanden opzeg doen en ik dacht dat daarmee de kous af was... MAAR!

Ik krijg net devolgende melding van het immokantoor:

"Het klopt inderdaad dat je een vooropzeg moet doen via aangetekend schrijven en deze bedraagt 3 maanden. ( in geval je deze maand opzegt: van 1/11/2015 t.e.m. 31/01/2016)

Hou er ook rekening mee dat je een wederverhuringsvergoeding zal moeten betalen welke overeenstemt met 3 maand huur."

Is dit legaal? Ik snap dat ik 3 maanden huur moet betalen IVM de opzeg periode, dit is natuurlijk geen probleem, maar vanwaar komt die extra"wederverhuringsvergoeding die 3 maanden huur bedraagd" ?

Allesinds bedankt voor de hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 21 okt 2015 12:37

Dat is op zijn zachts gezegd een gunstmaatregel, omdat een huurcontract korte duur niet opzegbaar is.
Staat er iets in u huurcontract over opzeg mogelijkheden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#3 , 21 okt 2015 12:39

Ja, dit klopt.

Een opzeg duurt 3 maanden (waarin je het pand nog mag betrekken), en moet je dus uitbetalen.
Daarnaast heeft een verhuurder het recht om een wederverhuringsvergoeding te vragen als je niet lang genoeg gehuurd hebt.
Als je minder dan een jaar er gewoond hebt, bedraagt deze "boete" 3 maanden huur.

Je mag in feite blij zijn dat je verhuurder akkoord gaat met je opzeg.
Een contract van korte duur (=3 jaar of minder) kan normaal niet opgezegd worden, en dus kan de verhuurder eisen dat je de 3 jaar uit doet.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2015 12:43

Je mag in feite blij zijn dat je verhuurder akkoord gaat met je opzeg.
Een contract van korte duur (=3 jaar of minder) kan normaal niet opgezegd worden, en dus kan de verhuurder eisen dat je de 3 jaar uit doet.
Bij gebrek aan verdere details over de inhoud van het contract lijkt mij dit een voorbarige conclusie. Ook een contract van korte duur kan opgezegd worden als een dergelijke clausule wordt opgenomen.

kennethvds
Topic Starter

#5 , 21 okt 2015 12:47

Bedankt voor de info!

Ik heb mijn contract niet bij de hand maar volgens het immo staat wel degelijk "Bij een vervroegde opzeg binnen deze 3 jarige periode is een schadevergoeding van 3 maanden huur verschuldigd." maar aangezien ik hier nog nooit van gehoord had wou ik even zeker weten of dit legaal was.

controlleer ik ook of mijn huurcontract weldegelijk geregistreerd is?

Wil dit dan ook zeggen dat de verhuurder het appartement de eerste 3 maanden (na mijn opzeg) niet meer mag verhuren?

sloeberken

#6 , 21 okt 2015 12:53

Bedankt voor de info!

Ik heb mijn contract niet bij de hand maar volgens het immo staat wel degelijk "Bij een vervroegde opzeg binnen deze 3 jarige periode is een schadevergoeding van 3 maanden huur verschuldigd." maar aangezien ik hier nog nooit van gehoord had wou ik even zeker weten of dit legaal was.

controlleer ik ook of mijn huurcontract weldegelijk geregistreerd is? Heeft geen invloed op u verbreking enkel op een 9 jarig contract

Wil dit dan ook zeggen dat de verhuurder het appartement de eerste 3 maanden (na mijn opzeg) niet meer mag verhuren?
Dat heb je verkeerd voor, verhuurder mag het zeker verhuren na u opzeg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 okt 2015 12:59

In de huurwet is opgenomen dat voor contracten van lange duur er een schadevergoeding verschuldigd is van 3 maanden huur bij vertrek tijdens het eerste jaar, 2 maanden huur bij vertrek tijdens het tweede jaar, en 1 maand huur bij vertrek tijdens het derde jaar.
Contracten van korte duur hebben deze regeling niet omdat ze standaard niet opzegbaar zijn. Hier kan echter binnen het contract wel vanaf geweken worden. (Heel deze litanie om even te duiden dat 3 maanden huur als boete in uw situatie absoluut niet onredelijk is.)

Registratie of niet maakt weinig uit voor contracten van korte duur.

Er zijn 2 delen die u dient te onderscheiden. Er is de opzegperiode, dit is de periode nadat u de verhuurder in kennis hebt gesteld van uw nakend vertrek en tijdens dewelke u het pand nog huurt. Tijdens de opzegperiode kan de verhuurder het pand niet aan iemand anders verhuren. En dan is er nog de boete, die dient om de kosten en ongemakken te dekken die voortvloeien uit uw vroegtijdig vertrek. Deze boete wordt uitgedrukt in maanden huurgeld, maar heeft voor de rest niets meer te maken met "huren" in het algemeen. De verhuurder kan dus na uw opzegperiode het pand onmiddellijk terug verhuren.

bambipower

#8 , 21 okt 2015 13:17

U vraagt zich dan wsl af, welke kosten verhuurder heeft door het vroegtijdig vertrek, en hij toch nog kan verhuren.

- nieuw contract opstellen
- nieuwe plaatsbeschrijving maken
- eventuele leegstand
- opnieuw registreren contract
- kandidaat huurders ontvangen
- etc

kennethvds
Topic Starter

#9 , 21 okt 2015 13:29

Bedankt voor de duidelijkheid!

Terug naar “Huren”