Onbewoonbaar of ongeschikt

Stee
Topic Starter

Onbewoonbaar of ongeschikt

#1 , 03 nov 2015 14:25

Hoi, kunnen jullie mij helpen aub???

Ik huur sinds maart een appartement,
ik vroeg me af of deze onbewoonbaar of ongeschikt is,
Het is hier vochtig, schimmel op de muur in de slaapkamer, rond de ramen en rondom de douche,
De schoorsteen is volgens de onderbuur al 20jaar niet meer gekuist geweest.
Er is alleen een chauffage in de badkamer en in de living.
Snachts is het ijskoud in de kamer, en het is nog niet eens winter.
Is niet goed geïssoleerd denk ik.
Ik heb een babyje van 7maand,
Kind en gezin heeft gezegd dat ik maar best een andere woning moet zoeken omdat het hier niet gezond is voor mijn kind.
Ik moet vrijdag voor de vrederechter verschijnen voor achterstallige huur, ik betaal elke maand 560euro, had 2 maand niet betaald, was dus nog 1120euro vershuldigd, heb paar dagen geleden 900euro betaald dus ik moet nog 220euro betalen. Maar ik weiger die te betalen vooraleer alles hier inorde is.
Wat staat er mij te wachten?
En hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Grtz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 03 nov 2015 15:03

De raad van Kind en gezin opvolgen. In een ongezonde woning wonen met een kind?

De vocht problemen zijn volgens mij afkomstig door condensatie. Zeer goed verluchten. En desnoods een verwarming bij plaatsen in de plaatsen die te koud zijn. Schimmel kan gevaarlijk zijn zeker voor je kind. Dit verwijderen, is de oplossing. Bij het huren kon je het EPC inkijken, dus wist je dat je in een niet geïsoleerde woning kwam wonen. Had de vorige huurder geen bij verwarming?

Soms moet de schoorsteen nooit gekuist worden.

Het recht in eigen handen nemen is nooit goed. Steeds de juiste weg volgen bij een gebrek. Nooit zo maar niet betalen. Sommige vrederechters hebben dat niet zo graag.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 nov 2015 18:44

Woninginspectie laten langskomen. De verhuurder is niet verplicht in elk woonvertrek verwarming te voorzien, wel om de mogelijkheid te voorzien deze aan te sluiten, dus als er veilige en voldoende zware stopcontacten zijn kan hij argumenteren dat u maar elektrische verwarming dient te voorzien (niet aan te bevelen omwille van de kost).

Ik wil er geld opzetten dat de verhuurder geen EPC zal gehad hebben en er dus ook geen in te kijken was. Schoorsteen vegen hangt af van welke verwarming het is....maar wat staat er in het huurcontract daarover?

En inderdaad, niet betalen is nooit goed, ook al maakt de verhuurder een fout. De meeste vrederechters hebben er terecht een groot probleem mee indien een huurder dat eigenmachtig beslist. Wat u kan doen ter zitting: boetekleed aantrekken (kind meenemen, kan geen kwaad), leg de situatie uit, zeg dat u geen andere mogelijkheid zag omdat de verhuurder niet thuis gaf en u zich zorgen maakt om uw kind maar dat u het grootste deel betaald heeft. Vraag de rechter om het verslag van de wooninspectie af te wachten en verzoek hem om u te machtigen een deel van de huurprijs in te houden indien dat negatief zou zijn voor de verhuurder.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

sloeberken

#4 , 03 nov 2015 18:53

Vraag de rechter om het verslag van de wooninspectie af te wachten en verzoek hem om u te machtigen een deel van de huurprijs in te houden indien dat negatief zou zijn voor de verhuurder.
Daar zijn vrederechters wat allergisch voor, hij zal voorstellen om een bezoek te brengen met een expert, deze moet jij voorschieter +- 250€.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#5 , 03 nov 2015 19:12

Veel zaken die je opsomt, zijn de verantwoordelijkheid van de huurder.
Schimmel rond de douche wijst op condensatie of siliconen die vervangen moeten worden.
Schoorsteen kuisen is de verantwoordelijkheid van de huurder (zolang er geen verstopping is, dient de schoorsteen in het geval van een gasketel niet gekuist worden). Dit kan je eenvoudig controleren door uw hand voor de trekonderbreker te plaatsen, normaal zal je het voelen tochten.
Verwarming is enkel verplicht in de leefruimte (living) en niet de slaapkamers of badkamer.
Isolatie is enkel verplicht in het dak. Als het dakappartement geen isolatie heeft worden er ook strafpunten aan uw appartement toegekend.

chantika

#6 , 03 nov 2015 19:29

Welk type huurovereenkomst heb je? Kortlopend voor 1 jaar of heb je een 9 jaar? Indien voor 1 jaar hoef je geen zorgen te maken. Deze maand nog ontvang je de opzeg. Eigenaars zijn allergisch voor slechte betalers. Wat ook de reden voor te laat of niet betalen. De huur is iets wat je altijd op de eerste plaats moet betalen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 nov 2015 19:40

Indien er geen CV installatie aanwezig is, moeten alle plaatsen wel de mogelijkheid hebben om te kunnen verwarmen (schouw, gasleiding, stopcontact dat zwaar genoeg is)

sloeberken

#8 , 03 nov 2015 20:04

Indien er geen CV installatie aanwezig is, moeten alle plaatsen wel de mogelijkheid hebben om te kunnen verwarmen (schouw, gasleiding, stopcontact dat zwaar genoeg is)
Dit klopt niet enkel de woonkamer.

Hieronder vindt u een overzicht van de vragen die u zich moet stellen om te bepalen of uw woning ernstige gebreken heeft. Als u op een vraag "ja" antwoordt, gaat het om een ernstig gebrek.

Buigt het dak door?
Ontbreken er dakpannen of liggen er dakpannen los?
Is de schouw onstabiel?
Zijn er scheuren in de muren?
Zakt de vloer door?
Is de elektrische installatie onveilig?
Is de gasinstallatie onveilig?
Is de stookolie-installatie onveilig?
Ontbreekt er verwarming in de living?
Is de boiler defect?
Ontbreekt de mogelijkheid de badkamer te verluchten?
Ontbreekt de mogelijkheid de vensters in de living, de keuken of de slaapkamers te openen?
Is er opstijgend grondvocht?
Regent het binnen?
Is er een gevaarlijke trap?
Ontbreekt er warm water in de badkamer?
Ontbreekt er een bruikbare douche of ligbad?
Ontbreekt een bruikbare WC met spoeling in de woning?
Zijn er ramen rot?
Ontbreekt de mogelijkheid om de hoofdkraan van de water- of gastoevoer af te sluiten?
Vreest u voor de brandveiligheid?
Ontbreekt de mogelijkheid om de elektriciteit af te sluiten?
Ontbreekt de mogelijkheid om uw woning slotvast af te sluiten?
Ontbreekt de mogelijkheid de woning voldoende te verluchten?
Staat er op meerdere plaatsen schimmel op de muren?
Zijn er loszittende delen aan de gevel die slecht zijn bevestigd?
Is er ongedierte (vlooien, ratten,...) dat u zelf niet kunt bestrijden?
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”