sociale woning - vluchtelingen?

sabrinad
Topic Starter

sociale woning - vluchtelingen?

#1 , 09 nov 2015 09:03

Ik had enkele weken terug een sociale woning bezocht, was de enige bezoeker en had dit weekend nog contact met de huidige huurder. Omdat de verantwoordelijke van de huisvestingsmaatschappij in verlof was, kon ik pas vandaag als eerste vanochtend mijn contract gaan tekenen.
Ik kwam binnen en de verantwoordelijke zei: sorry, je hebt het niet. Ik zeg: ik ben de enige die het bezocht heeft en je had me telefonisch al medegedeeld dat dit mij ging toegeëigend worden vandaar dat ik hier vandaag ben.

Ze zei: ja, maar de mensen die er gaan wonen, hebben het niet bezocht. We vonden hun situatie dringender. Ik veronderstel dus dat de huisvestingsmaatschappijen mee de vluchtelingen plaatst. Volgens de huurster had haar buurvrouw hetzelfde probleem onlangs; ze ging weg, een autochtone kandidaat die al jaren op de wachtlijst stond en uiteindelijk mensen uit Syrië die in geen enkel opzicht aan de taalvereisten voldoen.

Is dit de huidige gang van zaken binnen het systeem? Ik sta al meerdere jaren op de wachtlijst.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 09 nov 2015 09:34

Als je langer als 5 jaar op de wachtlijst staat kan je huursubsidie aanvragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sabrinad
Topic Starter

#3 , 09 nov 2015 09:48

Is nog maar 2,5 jaar, maar stond al drie keer gunstig genoteerd ( dus bij de eerste vijf) voor een woning in de buurt en bij twee van die drie was ik de enige bezoeker. Zal ik dan snel aan de beurt komen ( gezien ik gunstig genoteerd sta) of zal men langere tijd de vluchtelingencrisis via deze weg zo oplossen?

Reclame

sloeberken

#4 , 09 nov 2015 10:20

Omdat je het gaat bezoeken, ben je nog geen huurder, de huisvestingsmaatschappijen beslist aan wie ze het toewijzen.

sabrinad
Topic Starter

#5 , 09 nov 2015 10:22

Ja, maar ik was al twee keer de enige bezoeker. Had regelmatig contact met de huidige huurder en die had toch geen enkele reden om te liegen. De vraag die je je kan stellen, is: wie huurt nu iets dat hij niet is gaan bezichtigen? En op basis waarvan beslissen ze?

chantika

#6 , 09 nov 2015 10:41

Op de vraag op basis waarvan beslissen ze kan je wel een antwoord vinden op de web pagina van de maatschappij.
Iemand die al een week onder de brug slaapt zou tevreden zijn met mijn buurman zijn tuinhuis.

sabrinad
Topic Starter

#7 , 09 nov 2015 10:51

De eerste vijf op de ranglijst krijgen een uitnodiging om de woning te gaan bezichtigen. Natuurlijk zitten daar altijd mensen bij die net een huurcontract hebben afgesloten en sowieso niet reageren. Je neemt contact op met de huidige huurder en maakt een afspraak tot bezichtiging ( heb ik gedaan). Nadien kreeg de huidige huurder bericht dat er een nieuwe huurder was gevonden. Ze belde me op met de vraag of ik nog eens wou komen kijken, dingen opmeten,....
Vandaag zei men mij bij de firma dat ik het niet was. De huidige huurder vindt dat vreemd want ik was de enige die was langs geweest om te komen kijken.
Er zijn dus nog kandidaten aangeschreven, maar één ding is zeker: die hebben het appartement niet bezichtigd. Het lijkt me toch heel moeilijk te geloven dat je een briefje terugstuurt naar de maatschappij met de boodschap: ik wil het huren zonder dat je het hebt gezien.

bambipower

#8 , 09 nov 2015 16:41

Is uw probleem toch niet? Als ik een vakantie in thailand boek, heb ik de woning ook niet echt gezien.
Als mensen dringender zijn, nemen ze alles aan.... ook zonder te zien.

U hebt trouwens al eens een sociale woning geweigerd, wat wel teken is voor sociale verhuurkantoren, dat het voor u -minder- dringend is.

sabrinad
Topic Starter

#9 , 09 nov 2015 17:01

Dat was een ander kantoor en heeft niets met de zaak vandaag te maken. Ik stel me gewoon de vraag of alles eerlijk verloopt vermits de huidige huurder ook niet mag weten wie. En het voorbeeld dat je aanhaalt, is toch wel iets helemaal anders. Je kan een vakantiewoning toch niet vergelijken met dit.

sloeberken

#10 , 09 nov 2015 17:56

Denk dat op elk bericht opnieuw een vraag komt, ondertussen moet je de huurwet en de wetten van huisvestingsmaatschappijen toch al kennen.
Niemand is verplicht aan u te verhuren, dus zijn u vragen overbodig.

artemis

#11 , 09 nov 2015 18:11

Ik stel me gewoon de vraag of alles eerlijk verloopt vermits de huidige huurder ook niet mag weten wie.
De huidige huurder hoeft helemaal niet te weten wie er komt wonen, dat zijn haar zaken niet.
Het lijkt me ook totaal zinloos om uzelf af te vragen wie er dan wel komt wonen. En waarom dat gespeculeer?

JPV
Juridisch actief: Ja

#12 , 09 nov 2015 19:08

Voor hetzelfde geld is de woning voor iemand die wegens intrafamiliaal geweld haar huidige woning wil verlaten, ... tientallen redenen en sowieso iets waar de OP geen zaken mee heeft.

sabrinad
Topic Starter

#13 , 09 nov 2015 20:24

Als iedereen dit soort toestanden gewoon zo laat en "denkt" dat ze hun werk doen, dan hebben jullie het verkeerd voor. Die appartementsblokken, daar zie je geen belgen. Het is op Vlaams grondgebied en ik moest zelfs taaltesten afleggen, heb met de buurtbewoners proberen praten, maar zij spraken geen woord Nederlands en een heel klein beetje gebrekkig Frans. Mensen die pas waren aangekomen in het land en meteen een sociale woning krijgen, je zou ze de kost niet willen geven.

Terug naar “Huren”