Je mag gerust een huis kopen zonder differentieel, zelf zonder electriciteit, maar van de moment dat je de woning gaat verhuren moet de electrische installatie voldoen aan de normen.
Dit wil zeggen: voor vochtige ruimtes een differentieel van 0.03A (maximum) en voor de gewone leidingen 0.3A (maxiimum).
Laat u dus niet vangen. Vergeet immers niet dat als je geëlectrocuteerd word en er is geen verliesstroom, dat de kans vrij groot is dat je het niet kan navertellen. Daarvoor dient onder meer de verliesstroom. Ook om verleis op toestellen te detecteren, waardoor de electriciteit uitvalt zodat je weet dat er ergens een probleem is.
Als je een oude woning koopt en je woont er zelf in, is het uw probleem dat er geen differentieel is. Alhoewel de wet wel zegt dat de elctrische installatie overal gekeurd moet zijn.
Waar men wel soepel in is, is het feit dat bepaalde dingen toegelaten worden in uodere woningen tov nieuwere woningen. Maar een differentieel is ALTIJD verplicht. Net zoals aardingen trouwens.
Maar voor oudere woningen is geen enkele keuring verplicht tenzij bij verkoop. [\quote]
Zelfs DAT wordt niet altijd nageleefd. Getuige alweer het huis dat mijn ma amper 3 jaar geleden kocht ... er is geen keuring gebeurd. Ik veronderstel daaruit dat dit enkel gebeurt op aanvraag van de potentiële koper? Of zijn hier fouten gemaakt? EANDIS (onze netwerkbeheerder voor elektriciteit en gas) is hier al een paar keer langsgeweest, o.a. voor plaatsing van een dubbele meter en voor herstelling van een structureel probleem, en zij maakten daar allemaal geen punt van.
Voor ze dat huis kocht, huurde ze samen met mij een andere woning. Die woning was uit de jaren '50 en had noch een differentieel noch aarding op vele stopcontacten. Soms hadden we wel het gevoel dat de elektriciteit wat gevaarlijk was, maar alweer: daar zijn geen routinecontroles op ... en een huurder die anders tevreden is gaat zich daar niet mee bezighouden. Een huurder die niet content is ... zou die echt zijn contract daarmee kunnen beëindigen? Ik vraag me dit af en ben zeer geïnteresseerd in het verdere verloop van dit draadje.
Lenny
Keuring bij verkoop is nog niet verplicht maar wordt verplicht vanaf 1 januarie 2009. Van dan af is een electriciteits keuring bij verkoop verplicht. Het betreft hier een keuring om de toestand vast te stellen. Het keuringsverslag zal vermelden wat de toestand van de installatie en wat desgevallend dient te worden verandert binnen een bepaalde tijd. Het betreft hier een informatieve keuring opdat de koper zou weten wat de toestand is en wat later dient worden aangepast. Dit verlag is geen belemmering voor de verkoop. De verkoop kan gewoon doorgaan en heeft geen enkele invloed of nadeel voor de verkoper.
De notaris zal vanaf 1/1/09 de aktes niet meer mogen verlijden zonder bodemattest, zonder thermisch attest en zonder electriciteits attest.
De notaris is aldus de waakhond dat de attesten er zijn. De inhoud heeft geen enkele verplichting op de verkoper. Het heeft enkel een informatieve waarde voor de koper. Hij dient te wteen wat hij koopt.
Inderdaad een gelijkaardige keuring voor de energie en thermische zaken is ook verplicht bij verkoop en verhuur vanaf 1/1/2009.
De wetgeving voorziet niet (bij mijn weten) in een electricteits keuring bij verhuur.
Ik begrijp soms niet meer alle wetgevingen en regelemeteringen.
Wat mij betreft is dit gedoe een manier om allerhande mensen aan het werk te zetten. Zo dient de opleiding voor het afleveren van thermische attesten nog worden gemaakt. Er zijn voor 1/1/2009 nog geen mensen gemachtigd om de attesten af te leveren wat wel al geweten is is dat de aflevering van het attest tussen de 300 en 500 € gaat kosten.
Ik zoek dus nog altijd de reglementeringen voor electericteits installaties van oudere woning igv van verhuur
Mvg
KVDS
Maar voor oudere woningen is geen enkele keuring verplicht tenzij bij verkoop. [\quote]
Zelfs DAT wordt niet altijd nageleefd. Getuige alweer het huis dat mijn ma amper 3 jaar geleden kocht ... er is geen keuring gebeurd. Ik veronderstel daaruit dat dit enkel gebeurt op aanvraag van de potentiële koper? Of zijn hier fouten gemaakt? EANDIS (onze netwerkbeheerder voor elektriciteit en gas) is hier al een paar keer langsgeweest, o.a. voor plaatsing van een dubbele meter en voor herstelling van een structureel probleem, en zij maakten daar allemaal geen punt van.
Voor ze dat huis kocht, huurde ze samen met mij een andere woning. Die woning was uit de jaren '50 en had noch een differentieel noch aarding op vele stopcontacten. Soms hadden we wel het gevoel dat de elektriciteit wat gevaarlijk was, maar alweer: daar zijn geen routinecontroles op ... en een huurder die anders tevreden is gaat zich daar niet mee bezighouden. Een huurder die niet content is ... zou die echt zijn contract daarmee kunnen beëindigen? Ik vraag me dit af en ben zeer geïnteresseerd in het verdere verloop van dit draadje.
Lenny
... maar als ik het goed begrijp is dit helemaal niet goed voor de koper ... want als het keuringsverslag zegt dat vanalles en nog wat veranderd moet worden, wordt de koper verplicht allerlei kosten te maken waar hij/zij oorspronkelijk niet op gerekend had. En iemand die een ouder huis koopt wegens minder budget zal dus ongetwijfeld een huis te pakken krijgen met veel dergelijke kosten, terwijl deze persoon al weinig budget heeft om mee te beginnen.Keuring bij verkoop is nog niet verplicht maar wordt verplicht vanaf 1 januarie 2009. Van dan af is een electriciteits keuring bij verkoop verplicht. Het betreft hier een keuring om de toestand vast te stellen. Het keuringsverslag zal vermelden wat de toestand van de installatie en wat desgevallend dient te worden verandert binnen een bepaalde tijd. Het betreft hier een informatieve keuring opdat de koper zou weten wat de toestand is en wat later dient worden aangepast. Dit verlag is geen belemmering voor de verkoop. De verkoop kan gewoon doorgaan en heeft geen enkele invloed of nadeel voor de verkoper.
Het is te zeggen, normaalgezien gaat het gevolg zijn dat panden met een slechte keuring goedkoper gaan worden, en panden met een goeie keuring mischien iets duurder. De markt zal zijn werk wel doen.... maar als ik het goed begrijp is dit helemaal niet goed voor de koper ... want als het keuringsverslag zegt dat vanalles en nog wat veranderd moet worden, wordt de koper verplicht allerlei kosten te maken waar hij/zij oorspronkelijk niet op gerekend had. En iemand die een ouder huis koopt wegens minder budget zal dus ongetwijfeld een huis te pakken krijgen met veel dergelijke kosten, terwijl deze persoon al weinig budget heeft om mee te beginnen.Keuring bij verkoop is nog niet verplicht maar wordt verplicht vanaf 1 januarie 2009. Van dan af is een electriciteits keuring bij verkoop verplicht. Het betreft hier een keuring om de toestand vast te stellen. Het keuringsverslag zal vermelden wat de toestand van de installatie en wat desgevallend dient te worden verandert binnen een bepaalde tijd. Het betreft hier een informatieve keuring opdat de koper zou weten wat de toestand is en wat later dient worden aangepast. Dit verlag is geen belemmering voor de verkoop. De verkoop kan gewoon doorgaan en heeft geen enkele invloed of nadeel voor de verkoper.
Lenny
Mss begrijp ik u verkeerd…maar indien er geen aarding ligt is het plaatsen van een verliesstroomschakkelaar zinloos!Men gaat er wel vanuit dat huizen van voor 1981 geen koelkast of wasmachine hebben. Indien deze aanwezig zijn, moet er minstens een differentieelschakelaar van 300mA aanwezig zijn. Oude stopcontacten moeten niet aangeaard zijn, indien de geleider geen aarding heeft.