Differentieelschakelaar

Philippe_9300
Topic Starter

Differentieelschakelaar

#1 , 18 jul 2008 18:41

Een vraagje,

Is in een huurhuis een differentieelschakelaar verplicht?

Er heeft mij een electricien gezegd dat dit overal verplicht zou zijn.
Dus ook in huurhuizen.

Kan iemand dat bevestigen of onkennen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 18 jul 2008 23:16

In differentieel is volgens mijn bronnen enkel verplicht in nieuw te bouwen huizen. Voor oude huizen zijn de regels veel losser ... soms te los. Mijn moeder heeft 2 jaar geleden zelfs nog een huis gekocht zonder differentieel ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

djanodive

#3 , 19 jul 2008 14:28

Je mag gerust een huis kopen zonder differentieel, zelf zonder electriciteit, maar van de moment dat je de woning gaat verhuren moet de electrische installatie voldoen aan de normen.

Dit wil zeggen: voor vochtige ruimtes een differentieel van 0.03A (maximum) en voor de gewone leidingen 0.3A (maxiimum).

Laat u dus niet vangen. Vergeet immers niet dat als je geëlectrocuteerd word en er is geen verliesstroom, dat de kans vrij groot is dat je het niet kan navertellen. Daarvoor dient onder meer de verliesstroom. Ook om verleis op toestellen te detecteren, waardoor de electriciteit uitvalt zodat je weet dat er ergens een probleem is.

Als je een oude woning koopt en je woont er zelf in, is het uw probleem dat er geen differentieel is. Alhoewel de wet wel zegt dat de elctrische installatie overal gekeurd moet zijn.

Waar men wel soepel in is, is het feit dat bepaalde dingen toegelaten worden in uodere woningen tov nieuwere woningen. Maar een differentieel is ALTIJD verplicht. Net zoals aardingen trouwens.

Reclame

kvds

#4 , 28 jul 2008 15:37

Graag zou ik eens weten in welke reglementen en wetgevingen bepaald is aan welke normen de electriciteit installatie moet voldoen voor huurwoningen. Tot nu toe heb ik dit nergens kunnen vinden.
Het is duidelijk dat voor een nieuwe woning slechts aansluitingen van electriciteit worden gedaan wanneer de installatie is gekeurd.
Maar voor oudere woningen is geen enkele keuring verplicht tenzij bij verkoop. Ik ben verhuurder en zou eens graag weten hoe de vork in de steel zit. Ik heb namelijk een oudere woning geërfd van mijn ouders.
Deze woning is gebouwd in 1960 en ik beschik natuurlijk niet over een keurings certificaat. trouwens de installatie voldeed aan de normen van 1960 en is voorzien van electericiteit.
Moet ik er nu alle kabels, stopkontakten, schakelaars vervangen, ... om het te mogen verhuren. Het is reeds verhuurd sinds 30 jaar met een geregistreerd contract.

Ik denk dat enorm veel oudere woningen in zulke omstandigheden zijn verhuurd. Ik weet van geen normen en zou die graag eens vinden.

KVDS

Je mag gerust een huis kopen zonder differentieel, zelf zonder electriciteit, maar van de moment dat je de woning gaat verhuren moet de electrische installatie voldoen aan de normen.

Dit wil zeggen: voor vochtige ruimtes een differentieel van 0.03A (maximum) en voor de gewone leidingen 0.3A (maxiimum).

Laat u dus niet vangen. Vergeet immers niet dat als je geëlectrocuteerd word en er is geen verliesstroom, dat de kans vrij groot is dat je het niet kan navertellen. Daarvoor dient onder meer de verliesstroom. Ook om verleis op toestellen te detecteren, waardoor de electriciteit uitvalt zodat je weet dat er ergens een probleem is.

Als je een oude woning koopt en je woont er zelf in, is het uw probleem dat er geen differentieel is. Alhoewel de wet wel zegt dat de elctrische installatie overal gekeurd moet zijn.

Waar men wel soepel in is, is het feit dat bepaalde dingen toegelaten worden in uodere woningen tov nieuwere woningen. Maar een differentieel is ALTIJD verplicht. Net zoals aardingen trouwens.

djanodive

#5 , 29 jul 2008 01:40

Om efkes kort te antwoorden: je zal niet alles moeten veranderen in die woning. Maar er moet zeker een differenieel zijn. Wat de aarding betreft, ik denk dat het verplicht is, waaruit volgt dat je inderdaad de stopcontacten zonder aarding zal moeten vervangen. Maar niet alle stopcontacten moeten een aarding hebben denk ik.

Ik heb destijds van de electriciteitsbeheerder van bij ons een boekje gekregen ivm die reglementering en ik had zelfs een boekje van een technisch bureau dat electrische installaties keurt, maar helaas vind ik ze zelf niet meer.

Ik zou zeggen: ga eens langs bij een technisch bureau en vraag een folder met de reglementering. Ik kreeg het destijds gratis, maar heb gezien dat het nu via CD-rom is en betalend.

mapleleiah

#6 , 29 jul 2008 12:11

[quote="kvds"]Maar voor oudere woningen is geen enkele keuring verplicht tenzij bij verkoop. [\quote]

Zelfs DAT wordt niet altijd nageleefd. Getuige alweer het huis dat mijn ma amper 3 jaar geleden kocht ... er is geen keuring gebeurd. Ik veronderstel daaruit dat dit enkel gebeurt op aanvraag van de potentiële koper? Of zijn hier fouten gemaakt? EANDIS (onze netwerkbeheerder voor elektriciteit en gas) is hier al een paar keer langsgeweest, o.a. voor plaatsing van een dubbele meter en voor herstelling van een structureel probleem, en zij maakten daar allemaal geen punt van.

Voor ze dat huis kocht, huurde ze samen met mij een andere woning. Die woning was uit de jaren '50 en had noch een differentieel noch aarding op vele stopcontacten. Soms hadden we wel het gevoel dat de elektriciteit wat gevaarlijk was, maar alweer: daar zijn geen routinecontroles op ... en een huurder die anders tevreden is gaat zich daar niet mee bezighouden. Een huurder die niet content is ... zou die echt zijn contract daarmee kunnen beëindigen? Ik vraag me dit af en ben zeer geïnteresseerd in het verdere verloop van dit draadje.

Lenny

kvds

#7 , 30 jul 2008 17:39

Keuring bij verkoop is nog niet verplicht maar wordt verplicht vanaf 1 januarie 2009. Van dan af is een electriciteits keuring bij verkoop verplicht. Het betreft hier een keuring om de toestand vast te stellen. Het keuringsverslag zal vermelden wat de toestand van de installatie en wat desgevallend dient te worden verandert binnen een bepaalde tijd. Het betreft hier een informatieve keuring opdat de koper zou weten wat de toestand is en wat later dient worden aangepast. Dit verlag is geen belemmering voor de verkoop. De verkoop kan gewoon doorgaan en heeft geen enkele invloed of nadeel voor de verkoper.

De notaris zal vanaf 1/1/09 de aktes niet meer mogen verlijden zonder bodemattest, zonder thermisch attest en zonder electriciteits attest.
De notaris is aldus de waakhond dat de attesten er zijn. De inhoud heeft geen enkele verplichting op de verkoper. Het heeft enkel een informatieve waarde voor de koper. Hij dient te wteen wat hij koopt.

Inderdaad een gelijkaardige keuring voor de energie en thermische zaken is ook verplicht bij verkoop en verhuur vanaf 1/1/2009.
De wetgeving voorziet niet (bij mijn weten) in een electricteits keuring bij verhuur.

Ik begrijp soms niet meer alle wetgevingen en regelemeteringen.
Wat mij betreft is dit gedoe een manier om allerhande mensen aan het werk te zetten. Zo dient de opleiding voor het afleveren van thermische attesten nog worden gemaakt. Er zijn voor 1/1/2009 nog geen mensen gemachtigd om de attesten af te leveren wat wel al geweten is is dat de aflevering van het attest tussen de 300 en 500 € gaat kosten.

Ik zoek dus nog altijd de reglementeringen voor electericteits installaties van oudere woning igv van verhuur

Mvg

KVDS

Maar voor oudere woningen is geen enkele keuring verplicht tenzij bij verkoop. [\quote]

Zelfs DAT wordt niet altijd nageleefd. Getuige alweer het huis dat mijn ma amper 3 jaar geleden kocht ... er is geen keuring gebeurd. Ik veronderstel daaruit dat dit enkel gebeurt op aanvraag van de potentiële koper? Of zijn hier fouten gemaakt? EANDIS (onze netwerkbeheerder voor elektriciteit en gas) is hier al een paar keer langsgeweest, o.a. voor plaatsing van een dubbele meter en voor herstelling van een structureel probleem, en zij maakten daar allemaal geen punt van.

Voor ze dat huis kocht, huurde ze samen met mij een andere woning. Die woning was uit de jaren '50 en had noch een differentieel noch aarding op vele stopcontacten. Soms hadden we wel het gevoel dat de elektriciteit wat gevaarlijk was, maar alweer: daar zijn geen routinecontroles op ... en een huurder die anders tevreden is gaat zich daar niet mee bezighouden. Een huurder die niet content is ... zou die echt zijn contract daarmee kunnen beëindigen? Ik vraag me dit af en ben zeer geïnteresseerd in het verdere verloop van dit draadje.

Lenny

kvds

#8 , 30 jul 2008 17:45

Nog iets de reglementeringen die ik heb gevonden zijn enkel voor woningen van na 1981. Nergens heb ik tot nu toe een reglement gevonden van voor 1981.

Ik zoek dus nog altijd.
Ik veronderstel dat in die tijd (voor 1981 dus zoals in mijn geval van 1950) andere normen waren. Ik zie niet in dat ik nu ineens alles zou moeten vervangen. Wat ik wel kan begrijpen dat men minimum zaken vooropsteld. Maar alle stopkontakten van een aarding voorzien is een te simpel statement. Indien men dit wenst voor oudere woningen wil dit ook zeggen alle nieuwe bedradingen (ipv twee draden dienen er 3 draden naar elk stopkontakt. Die wil misschien ook wel zeggen muren open kappen om de draden (kabels) te vervangen. Dit kan wel bij een totale renovatie maar gaat niet in een woning die sinds 1975 is verhuurd en dateert uit 1950

Keuring bij verkoop is nog niet verplicht maar wordt verplicht vanaf 1 januarie 2009. Van dan af is een electriciteits keuring bij verkoop verplicht. Het betreft hier een keuring om de toestand vast te stellen. Het keuringsverslag zal vermelden wat de toestand van de installatie en wat desgevallend dient te worden verandert binnen een bepaalde tijd. Het betreft hier een informatieve keuring opdat de koper zou weten wat de toestand is en wat later dient worden aangepast. Dit verlag is geen belemmering voor de verkoop. De verkoop kan gewoon doorgaan en heeft geen enkele invloed of nadeel voor de verkoper.

De notaris zal vanaf 1/1/09 de aktes niet meer mogen verlijden zonder bodemattest, zonder thermisch attest en zonder electriciteits attest.
De notaris is aldus de waakhond dat de attesten er zijn. De inhoud heeft geen enkele verplichting op de verkoper. Het heeft enkel een informatieve waarde voor de koper. Hij dient te wteen wat hij koopt.

Inderdaad een gelijkaardige keuring voor de energie en thermische zaken is ook verplicht bij verkoop en verhuur vanaf 1/1/2009.
De wetgeving voorziet niet (bij mijn weten) in een electricteits keuring bij verhuur.

Ik begrijp soms niet meer alle wetgevingen en regelemeteringen.
Wat mij betreft is dit gedoe een manier om allerhande mensen aan het werk te zetten. Zo dient de opleiding voor het afleveren van thermische attesten nog worden gemaakt. Er zijn voor 1/1/2009 nog geen mensen gemachtigd om de attesten af te leveren wat wel al geweten is is dat de aflevering van het attest tussen de 300 en 500 € gaat kosten.

Ik zoek dus nog altijd de reglementeringen voor electericteits installaties van oudere woning igv van verhuur

Mvg

KVDS

Maar voor oudere woningen is geen enkele keuring verplicht tenzij bij verkoop. [\quote]

Lenny

mapleleiah

#9 , 30 jul 2008 18:21

... maar als ik het goed begrijp is dit helemaal niet goed voor de koper ... want als het keuringsverslag zegt dat vanalles en nog wat veranderd moet worden, wordt de koper verplicht allerlei kosten te maken waar hij/zij oorspronkelijk niet op gerekend had. En iemand die een ouder huis koopt wegens minder budget zal dus ongetwijfeld een huis te pakken krijgen met veel dergelijke kosten, terwijl deze persoon al weinig budget heeft om mee te beginnen.

Lenny

limelight

#10 , 08 aug 2008 15:28

... maar als ik het goed begrijp is dit helemaal niet goed voor de koper ... want als het keuringsverslag zegt dat vanalles en nog wat veranderd moet worden, wordt de koper verplicht allerlei kosten te maken waar hij/zij oorspronkelijk niet op gerekend had. En iemand die een ouder huis koopt wegens minder budget zal dus ongetwijfeld een huis te pakken krijgen met veel dergelijke kosten, terwijl deze persoon al weinig budget heeft om mee te beginnen.

Lenny
Het is te zeggen, normaalgezien gaat het gevolg zijn dat panden met een slechte keuring goedkoper gaan worden, en panden met een goeie keuring mischien iets duurder. De markt zal zijn werk wel doen.

Luc

#11 , 08 aug 2008 17:13

De officiële reglementering en commentaar is te vinden op:
http://mineco.fgov.be/energy/electricit ... nl_001.htm

Casalangdre

#12 , 11 aug 2008 11:20

De regels voor een electrische huishoudelijke installatie staan in het AREI, dat ingevoerd is sinds 1981. Dit AREI omvat ondertussen een dikke 150 blz. Dit wordt vooral veroorzaakt door een hele hoop overgangsbepalingen voor huizen van voor 1981.

Voor huizen van voor 1981 is het niet verplicht om een differentieelschakelaar te hebben, als de installatie niet gewijzigd is. Men gaat er wel vanuit dat huizen van voor 1981 geen koelkast of wasmachine hebben. Indien deze aanwezig zijn, moet er minstens een differentieelschakelaar van 300mA aanwezig zijn. Oude stopcontacten moeten niet aangeaard zijn, indien de geleider geen aarding heeft.

Lex

#13 , 19 aug 2008 10:53

Men gaat er wel vanuit dat huizen van voor 1981 geen koelkast of wasmachine hebben. Indien deze aanwezig zijn, moet er minstens een differentieelschakelaar van 300mA aanwezig zijn. Oude stopcontacten moeten niet aangeaard zijn, indien de geleider geen aarding heeft.
Mss begrijp ik u verkeerd…maar indien er geen aarding ligt is het plaatsen van een verliesstroomschakkelaar zinloos!

De weerstand van een aarding moet kleiner zijn dan 30 ohm, zoniet heeft een differentieelschakelaar weinig zin.
Indien er geen aarding ligt, gaat het menselijk lichaam voor aarding fungeren maar de lichaamsweerstand is ‘oneindig’.
Een differentieel zal in dit geval niet doen wat hij zou moeten doen, de stroom onderbreken.
Ingeval van kortsluiting zal de zekering zijn werk doen.

Voor wat die extra schakelaar betreft van 30 mA die nodig is voor wasmachines: in een woning die gebouwd werd na 01/10/1981 moet die sowieso aanwezig zijn, nl. ter beveiliging van de badkamer, het moet volstaan om een wachine daar te plaatsen.

Terug naar “Huren”