syndicuskosten: Dringend hulp nodig. Alvast bedankt

pietre
Topic Starter

syndicuskosten: Dringend hulp nodig. Alvast bedankt

#1 , 18 aug 2008 18:44

Hulp nodig bij dit dringend probleem.
Wij huren een appartement sinds 1 september 2007. In art. 3 van ons 1jarig contract staat enerzijds dat we een bedrag ten bedrage van ... € (dus niet ingevuld) voor water, gas en electriciteit moet storten aan de verhuurder. Anderzijds heeft de verhuurder/eigenaar in bic geschreven 'rechtstreeks aan electrabel, maar syndicuskosten aan het Agentschap in kwestie. De verhuurder heeft dus ook niks geschrapt van het oorspronkelijk getypte artikel in ons contract. Er werd geen rekeningnummer, noch bedrag, noch contactpersoon opgegeven van de syndicus.
Ik had contact opgenomen met die agence in oktober om te vragen hoeveel die kosten bedroegen en die persoon zei ons dat we dat wel gingen zien op onze maandelijkse afrekening.
Nu verwachtten wij gedurende het jaar een maandelijkse afrekening van de syndicus, maar hebben gedurende het ganse jaar niets ontvangen. Dus ik dacht dat het een vergissing was en dat die afrekening wel jaarlijks ging gebeuren.

Begin augustus 2008 krijg ik echter een brief zonder postzegel van mijn huisbaas met daarin een een niet gehandtekende brief van hem dat ik nagelaten heb de syndicuskosten te betalen en dat ik dat volgens artikel 3 van ons contract wel moest doen. Hij zei ook dat hij reeds de syndickosten voor de maanden september, oktober, november & december 2007 aan de syndicus heeft gestort en dat ik dat bedrag nu moest doorstorten aan hem. Vanaf 1 januari 2008 moest ik zelf contact opnemen met de syndicus voor de niet betaalde maanden (een telefoonnummer werd erbij vermeld)...
Bij deze brief zaten documenten van een dagvaarding op het adres van mijn huisbaas met daaraan extra kosten voor het opstellen van documenten van de gerechtsdeurwaarder enz. Uit deze documenten blijkt dat de huisbaas achterstallige rekening had voor 2006 & 2007. nergens werden wij als betrokken partij vermeld bij deze kwestie. We hebben dus ook gedurende gans 2007 geen factuur of rekening ontvangen voor syndicuskosten...

Ondertussen is ons contract opnieuw voor 1 jaar verlengd eind juni en in augustus doet zich dit voor. Ik heb geen zin om boel te maken met mijn huisbaas maar ik wil toch wel mijn rechten en plichten kennen in deze zaak. Zeker wanneer ik beticht wordt van nalatigheid door hem wat een grove leugen is...

Hierbij de volgende vragen:
1. Zijn wij op basis van die minieme schriftelijke toevoeging in het contract waarnaar de huisbaas verwijst in zijn brief verplicht deze nu nog te betalen na een jaar? Zoja, hoeveel maanden kan hij daarvoor terugkeren?
2. Als ik zo alles bekijk, dan is onze huisbaas in de fout gegaan en heeft hij 'vergeten' de syndicuskosten te betalen aangezien hij gedagvaard wordt. Nu wil hij dit doorschuiven naar ons want hij zegt in zijn brief dat wij voor de syndicuskosten vanaf 1 januari 2008 rechtstreeks contact moeten opnemen met de syndicus? Wij hebben ook nooit een uitnodiging gekregen in 2008 om de vergadering van eigenaars bij te wonen dus ik denk niet dat het aan ons is om vanaf 1 januari de taken van de eigenaar tov de syndicus op te nemen.
3. Is het niet wettelijk bepaald dat enkel de eigenaar/mede-eigenaar van een appartement in een gebouw de syndicuskosten ontvangt van zijn huurder en deze dan doorstort naar de syndicus?

Alvast bedankt voor de hulp!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 aug 2008 10:44

1. “Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen.Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven.De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd.In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘...heeft de verhuurder/eigenaar in bic geschreven...maar syndicuskosten aan het Agentschap...’ houdt mijns inziens voor de huurder de verplichting in de syndicuskosten te betalen,mits dit beding voorkomt op beide contractexemplaren die door beide partijen ondertekend zijn.Die kosten bestaan meestal uit voorschotten die achteraf verrekend worden met de werkelijke kosten.Die voorschotten kunnen hier teruggaan tot 1 september 2007.

2. “Art.577-10...§ 4. Iedere bepaling van het reglement van orde en iedere beslissing van de algemene vergadering kan rechtstreeks worden tegengesteld...aan een ieder die houder is van een zakelijk of een persoonlijk recht op het onroerend goed in medeëigendom en aan een ieder die houder is van een toelating tot bewoning, zulks onder volgende voorwaarden :...”(B.W.).

Dit houdt niet in dat een huurder uitgenodigd moet worden om de vergadering van eigenaars bij te wonen.

3. Het is niet wettelijk bepaald dat enkel de eigenaar/mede-eigenaar van een appartement in een gebouw de syndicuskosten ontvangt van zijn huurder en deze dan doorstort naar de syndicus.De eigenaar kan rechtstreekse betaling door de huurder aan de vereniging van medeeigenaars contractueel bedingen,wat evenwel niet tegenwerpelijk is aan die vereniging.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Huren”