verkoop huurhuis

lifke
Topic Starter

verkoop huurhuis

#1 , 20 aug 2008 15:29

Wij verhuren ons huis al meer dan 15 jaar aan dezelfde mensen. Zij betaalden tot vorig jaar hier nog geen € 400 voor. Om de huurprijs naar € 500 op te voeren hebben wij een nieuw contract opgemaakt voor 3 jaar en dit zoals de wet voorschrijft laten registreren. Hiervoor hebben wij een contract overgenomen van het internet. Nu zijn we echter genoodzaakt om het huis te verkopen. We hebben het geld dringend nodig. Wij, of de nieuwe eigenaars moeten de huurders laten wonen tot het contract ten einde is. Is dit inderdaad zo, bestaat er geen andere uitweg. We hebben het geld dringend nodig, en kandidaat kopers schrikken terug indien de woning nog 2 jaar doorverhuurd moet worden. Kan de nieuwe eigenaar een nieuw contract opstellen ? Je vindt op het internet wel organisaties die zich bezighouden met de rechten van de huurder, maar bestaan er ook bonden die zich bezighouden met de rechten van de verhuurder ? Kan iemand ons raad geven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 20 aug 2008 15:40

Art. 3. § 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van ZES MAANDEN, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad.(20 feb. 1991,Woninghuurwet)

lifke
Topic Starter

#3 , 20 aug 2008 15:43

Hallo Lex,
Geldt dit ook voor een contract dat afgesloten is voor een bepaalde duur, in dit geval drie jaar, dus tot oktober 2009 ?

Reclame

Lex

#4 , 20 aug 2008 20:10

Contracten van korte duur (max. 3 jaar) kunnen niet opgezegd worden tenzij er een opzegclausule in vermeld staat.

M.i. kon u de overkomst 'niet' opzeggen, effe de prijs opdrijven, en een nieuwe overeenkomst presenteren aan de huurders.
Wat er 'mogelijks' op neer zou komen dat de huidige overeenkomst ongeldig is en de oude nog steeds verder loopt, die zou dan weer 'wel' opzegbaar zijn...

De text in het VET roept veel meer vragen op dan dat er antwoorden zullen zijn!
Laatst gewijzigd door Lex op 21 aug 2008 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnD

#5 , 21 aug 2008 00:55

Klopt wat Lex zegt

En verhuurders/eigenaars moeten eens stilaan gaan beseffen dat verhuren nu net een iets andere soort van zakendoen is dan gewoon een auto verkopen of zo.

Een verhuis/verkoop brengt altijd een klein soort mini-sociaal drama met zich mee. Er zijn nl. "mensen" mee gemoeid die een gezin hebben; en bij de verkoop van een woning kunnen mensen in de problemen komen.

Ik begrijp dat je dringend geld nodig hebt, maar vind dat de mensen die er nu reeds 15j. wonen er niet de dupe van moeten worden. Je kan toch, dacht ik, een hypotheeklening krijgen met de woning als onderpand.

Efjoma

#6 , 21 aug 2008 08:39

@ JohnD, al drie jaar is mijn huurder constant achter met betalen ofschoon de huur 158 euro per maand hoger zou zijn mocht ik de wettelijke idexeringen toegepast hebben. Een spreiding van de OV heb ik niet gekregen en ik zal binnen een paar dagen rood staan op de bank. [Knip..., Lex]

JohnD

#7 , 21 aug 2008 09:24

@ JohnD, al drie jaar is mijn huurder constant achter met betalen ofschoon de huur 158 euro per maand hoger zou zijn mocht ik de wettelijke idexeringen toegepast hebben. Een spreiding van de OV heb ik niet gekregen en ik zal binnen een paar dagen rood staan op de bank. Ik ben uw eenzijdige berichtgeving kotsbeu.
Indien U mijn posts al eens goed leest zal U vaststellen dat mijn "berichtgeving" (woord dat Uzelf uitgevonden hebt neem ik aan om een post in een forum te verwoorden) niet steeds eenzijdig is.
En wat die huurder die konstant achter staat in uw geval, te maken heeft met het onderwerp dat hier behandeld word begrijp ik niet.
Gelieve uw onaangepaste opmerkingen dus voor Uzelf te houden of indien U het dan toch niet kan laten, hoogstens een dergelijke opmerking te plaatsen indien zij past in het kader van het onderwerp dat behandeld word.
Verder raad ik U aan U aan de regels van het forum te houden wat betreft de welvoegelijkheid van uw uitdrukkingen, zoals de meesten hier op het forum trouwens doen.
Voor persoonlijke scheldtirades...[Knip...,Lex]

Verder vind ik het gevoelloos en schandalig dat U niet begrijpt dat ik hier enkel om wat meer begrip vraag vanwege de verhuurders in het algemeen die idd soms vergeten dat ze met families/gezinnen/mensen te doen hebben in hun zakelijke transacties.
En last but not least zou ik, wat betreft uw huurder, moest dit aan bod komen in een andere post op het forum, U eerlijkheidshalve misschien nog gelijk geven ook.

Efjoma

#8 , 21 aug 2008 09:39

Enerzijds vindt U dat elk item individueel behandeld moet worden en terecht, maar anderzijds kunt U het niet laten telkens over "de verhuurders" "de eigenaars" te hebben. Dergelijke veralgemeningen zult U van mij niet horen.

Terug naar “Huren”