Door omstandigheden geraak ik binnenkort mijn domicilie adres kwijt:
Momenteel huur ik een appartement, maar eigenlijk verblijf ik er niet zo vaak meer sinds ik begonnen ben met het plannen van mijn nieuwe zelfstandige activiteit . Ik gebruik het appartement momenteel voornamelijk als kantoor om binnenkort een eigen zaak op te kunnen starten. Ik doe er allerlei voorbereidingen.
In realiteit verblijf ik meestal bij mijn ouders of mijn zus, maar enkel om er te slapen, andere kleren aan te doen en te ontbijten. T'is veel gemakkelijker: zij doen mijn was en mijn plas, en ik hoef me van niets iets aan te trekken zodat ik me volledig op de voorbereiding van mijn zaak kan concentreren. ik werk ongeveer 16 uur per dag aan mijn voorbereidingen momenteel (businessplan, allerlei onderzoeken ivm haalbaarheid, financiering en partners zoeken).
Eind januari loopt het contract van mijn appartement af. Ik heb mijn opzeg al gegeven. Ik zou namelijk dit appartement niet kunnen inbrengen, en huur liever voor hetzelfde geld een kantoor ergens, wat ik wel als kost kan ingeven. Daarnaast is het appartement ook gewoon te duur (700 per maand) en kan ik voor veel minder geld (350 pm) een klein kantoortje huren ergens.
Ik verwacht niet meteen superveel geld te verdienen met mijn nieuwe zaak, dus een appartement huren met alle bijkomende kosten zie ik niet meteen zitten. Bovendien leef ik momenteel van een werkloosheidsuitkering (heb c45 via rva gekregen om voorbereiding zaak te mogen doen) waardoor ik denk dat het moeilijker zal zijn om iets te huren en mijn inkomsten te bewijzen aan de huisbaas. Een lopende kost van 6-700 pm aan huur, verzekeringen, gas,.. wil ik liefst ook zo veel mogelijk vermijden, daar ik denk de eerste maanden niet meer dan 5-600 euro per maand te verdienen.
Me bij mijn ouders of zus inschrijven zal vanaf januari ook niet lukken: mijn vader ontvangt een invaliditeitsuitkering, wanneer ik er bij intrek officieel, krijgt hij minder uitkering. Bovendien is er de kleine kans dat mijn zaak ooit misgaat, of dat ik achterstanden opbouw bij btw of sociale zekerheid, mijn ouders zn zus willen liever geen zelfstandige bij hen inschrijven. Wat ik volledig begrijp.
Ik heb eens rondgekeken, maar zie niet meteen een goedkope oplossing voor mijn probleem.
Ik wil me graag als zelfstandige in een avontuur storten, en begrijp echt niet waarom het allemaal zo ingewikkeld moet zijn. Vergelijk even met de USA, daar mag je in je auto wonen als je dat wil. Hier veroordeelt men je standaard tot een kost van minstens 500 pm, puur omdat een domicilie adres verplicht is. Ik woon nog liever legaal in een tent dan zo een kost maken terwijl mijn zaak waarschijnlijk elke cent kan gebruiken.
Nu vraag ik me af of ik me ergens kan inschrijven met een referentie adres? Ik woon daadwerkelijk nergens vast. Indien ik me via een referentie adres bij mijn zus ofzo kan inschrijven, is mijn probleem misschien van de baan? Of zit het zo simpel niet?
Indien referentie adres echt geen oplossing is, dacht ik ergens een chalet ofzo te huren en te proberen me dan in te schrijven in de bevolkingsregisters, of kan dat ook niet zo maar?
Voor mij is elke methode ok, zo lang ik maar geen belachelijke kosten hoef te maken voor in orde te zijn met de wet..