Afrekenen mazoutkosten

inge054
Topic Starter

Afrekenen mazoutkosten

#1 , 20 aug 2008 08:39

Hello

Wij huren vanaf 15/7/2007 een appartement boven een bank. Dit wordt verwarmd met stookolie. Hiervoor hebben wij aparte branders maar een gedeelde mazoutketel. Per brander is er een metertje voor het verbruik te meten.

Nu heb ik begin juli de meterstand doorgegeven aan de bank (die telkens de ketel laat vullen) zodat zij een afrekening van de kosten konden maken. Nu krijg ik gisteren een factuur in de brievenbus waar de afrekening berekend wordt gestaafd met facturen.

Nu verrekent de bank het verbruik aan de hand van de laatste levering 15/7/2008, terwijl het volgens mij eigenlijk de stookolie die erin gedaan is in juli 2007 die wij moeten betalen.

Het verschil zit hem op jaarbasis toch rond de 300 euro. Als zij iedere keer zo hun afrekening maken maken zij in feite winst. Want ze laten vullen aan een bepaalde prijs en rekenen dan af aan de prijs van een latere levering.

Weet iemand hier raad mee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 21 aug 2008 01:18

Dit word m.i. meer gedaan. En de redenering die U volgt klopt 100%. Het is echter een uitermate komplekse materie, hoe die berekeningen worden gedaan, en welke de referentie prijs per liter is die in feite mag aangerekend worden: nl. die van het vorige = voorbije verbruiksjaar (lager dus) of die van het huidige verbruiksjaar = laatste levering dus waarbij er in feite nog geen verbruik is omdat het nu nog zomer is (waar de prijs per liter dus slechts bij de volgende afrekening zou mogen doorgerekend worden).

Je zou bvb eens te rade kunnen gaan bij een of ander ministerie hoe dat soort berekeningen wettellijk dienen gedaan te worden.

Ik heb dergelijke vraag, omdat ik nieuwsgierig was hoe dit berekend word ook eens gesteld aan de huurdersbond en aan nog een aantal andere organismen zoals Caloribel, die de jaarlijkse opnamen doen van de meters om het verbruik per bewoner/app te berekenen (quotiteiten).

Tot hiertoe ben ik er nog niet uit wie kan zeggen hoe dit wettellijk berekend dient te worden.

dropke

#3 , 22 aug 2008 14:33

bij mij stak er ook nog mazout in de tank toen ik begon te huren. ik moest van de verhuurder toen aan de toenmalige prijs de mazout overkopen. nu ga ik weg en moet dus in mijn ogen de eigenaar de rest van mijne mazout ook overkopen aan de huidige prijzen. hij heeft toen ook profijt gehaald.. tja dus ik nu ook he

Reclame

inge054
Topic Starter

#4 , 25 aug 2008 13:33

Probleem opgelost. Ik heb contact opgenomen met de bank en zij hebben hun berekening herzien. Het verschil is zelfs nog groter dan ik al berekend had. We moeten nu ongeveer een 500 euro minder betalen.

Terug naar “Huren”