Als je in Brussel aan een student wil verhuren, moet je woning aan bepaalde eisen voldoen. Er komt een keuring. Als zij iets fout vinden, wordt je woning onverhuurbaar verklaard. Zelfs als je zegt dat je toch niet gaat verhuren. Bv douchekamer heeft geen verluchtingsopening (euh, deur openlaten staan? nee, niet goed genoeg, je moet een meterslange verluchtingsbuis door de gang doen tot aan de buitenmuur).
Vrouwelijke studenten zijn properder? Laat me niet lachen... Ik heb 2 nachtmerries in mijn huis gehad. Elektriciteitsdraden van apparaten in alle richtingen over de vloer in midden kamer (lijkt me niet veilig). Brandvlekken op de houten vloer. Houten vloer zwaar beschadigd door hoge hakken omdat ze weigerden tapijten te leggen. Overal rommel. Een lawaai van jewelste als ze thuiskwamen (ik had jonge kinderen). Dreiging met proces omdat de gratis internet die ik aanbod (wat niet in het contract stond!) te traag was, en een boete van 50€ per dag dat ik geen snel internet had (lef moet je hebben, iets vragen wat niet in het contract staat). En een vader die me is komen bedreigen toen ik ze uiteindelijk heb buitengesmeten (ik had een getuige). Hij weigerde de sleutel terug te geven, dus hij heeft mooi nog een maand huur mogen betalen! Een brief van mijn advocaat naar de zijne, en ik heb nooit niets meer gehoord.
De perfekte tijdelijke huurders zonder domiciliatie in Brussel zijn zij die voor de Europese instellingen werken. Stage contract. Of alleenstaande mannen met tijdelijk contract. Of zelfs een getrouwde man die tijdens het weekend naar zijn thuisland ging. Ik heb huurders gehad van Oost Europa, Indiërs, Engelsmannen, ... allemaal beter dan de Vlaamse vrouwelijke studenten!
Verder, als je gemeubelde huur doet, kan je ze zonder probleem buiten zetten indien het slecht gaat (ik had een clausule voor 1 maand opzeg, die uiteraard in beide richtingen geldig was). Je zet tweedehands meubels die een beetje opgekuist zijn, rekent een laag bedrag aan voor de huur van die meubels (moet in contract vermeld staan), en je bent in orde. Oh ja, reken een vertrek kuisbeurt aan in je contract.