onderverhuring verhoogt algemene lasten

rogerilli
Topic Starter

onderverhuring verhoogt algemene lasten

#1 , 18 jan 2016 10:44

In 2 appartementen op de 10 wordt constant onderverhuurt aan toeristen voor kort verblijf door een Nederlands bedrijf. Volledige onderverhuring is niet toegelaten volgens ons contract. De appartementen zijn dezelfde grootte. Maar de jaarlijkse kosten voor algemene lasten zijn enorm gestegen. Constant gebruiken de toeristen de lift en de lichten op de gang. Elke 2 dagen komt er een kuisvrouw van deze appartementen constant de lift gebruiken. Elk appartement heeft 4 bedden op 50m2 (soms slapen ze er met 8). De vraagprijs aan de toeristen (eindgebruiker) is driemaal de huurwaarde, dus mijns inziens is dit dan 3x voorschot op de algemene lasten. Maar we zijn op geen enkele wijze ingelicht en de verdeelsleutel is 1/10 in de afrekening.

Kan ik een andere verdeelsleutel afdwingen in de eindberekening van algemene lasten?
Het appartement van onderverhuring voor het drievoudige laten berekenen bvb. Dan ipv 1/10 wordt dit 1/14.

Of kan ik beter voorstellen hetzelfde bedrag voor algemene lasten van vorig jaar te beschouwen als relevant?

Of zijn beide relevant?

Ook warm water is verdeeld volgens 1/10, ook al zijn er aparte tellerstanden, maar die zijn zogezegd niet doorgegeven. Kan dit zomaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 18 jan 2016 10:58

U kan geen andere verdeelsleutel afdwingen, tenzij dat de verhuurder zou vergeten zijn om een verdeelsleutel in uw contract op te nemen.

rogerilli
Topic Starter

#3 , 18 jan 2016 11:01

U kan geen andere verdeelsleutel afdwingen, tenzij dat de verhuurder zou vergeten zijn om een verdeelsleutel in uw contract op te nemen.
Maar het contract laat ook geen onderverhuring toe. Toen ik het contract tekende waren de appartementen normaal bewoond, niet commercieel.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2016 11:14

Wat staat er in de basisakte?
Via de AV kan worden afgesproken om de verdeelsleutel te wijzigen

rogerilli
Topic Starter

#5 , 18 jan 2016 11:18

Wat staat er in de basisakte?
Via de AV kan worden afgesproken om de verdeelsleutel te wijzigen
"Verdeling volgens woonentiteiten" als ik het goed herinner.

De eigenaar van het gebouw is de syndicus, en is eigenaar van alle appartementen. Dus gebeurt er niets opbouwend in die AV.

Terug naar “Huren”