Verhuurder zegt Huurcontract op

Slaro
Topic Starter

Verhuurder zegt Huurcontract op

#1 , 21 jan 2016 13:51

Geachte,

Ik huur in Brussel een kamer, in principe was er een akkoord voor 5 maanden met kans op langer als ik dit wilde, en er dus langer zou blijven.
Bij het einde van deze maand heb ik deze kamer 5 maanden gehuurd.
Er is geen schriftelijk huurcontract alleen een mondelinge overeenkomst.
De verhuurder heeft het huurcontract pas halverwege deze maand opgezegd en gezegd niet meer verder te willen, wil me er het einde van de maand uit hebben, en er een nieuwe huurder plaatsen.

Volgens mij klopt dit niet.
Ik heb rondgekeken op het internet en zie dat er ook voor mondelinge huurovereenkomsten een opzegtermijn van 3 maanden geldt.
Betekent dit dat ik op het moment dat mijn huurbaas het contract heeft opgezegd ik in principe nog aanspraak kan maken op verlenging van het mondelinge contract onder dezelfde voorwaarden, dat ik 3 maanden heb om iets anders te vinden, of moet ik er echt meteen aan het einde van de maand uit.

Ik kom zelf dus niet uit Belgie en ben benieuwd wat mijn rechten zijn.

Dank en groet,

Slaro

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 21 jan 2016 14:13

Huur je de kamer met of zonder domicilie?

Slaro
Topic Starter

#3 , 21 jan 2016 14:16

Huur je de kamer met of zonder domicilie?
Volgens mij zonder. Sterker nog, de verhuurder heeft gevraagd om mij niet op dit adres in te schrijven, dit kan ik verder niet bewijzen.
Laatst gewijzigd door Slaro op 21 jan 2016 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Xenophon

#4 , 21 jan 2016 14:30

Volgens u...maar bent u er gedomicilieerd of niet? Is de kamer uw officiële adres in België en werd dat zo geregistreerd op de gemeente of stad? In principe zou u er moeten gedomicilieerd staan indien dat de plaats is waar u hoofdzakelijk verbljft.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Slaro
Topic Starter

#5 , 21 jan 2016 14:33

Volgens u...maar bent u er gedomicilieerd of niet? Is de kamer uw officiële adres in België en werd dat zo geregistreerd op de gemeente of stad? In principe zou u er moeten gedomicilieerd staan indien dat de plaats is waar u hoofdzakelijk verbljft.
Excuus voor de verwarring, dit adres is niet mijn domicilie, de verhuurder heeft gevraagd mij niet in te schrijven op dit adres dan hoefde ik geen borg te betalen.

Xenophon

#6 , 21 jan 2016 14:54

Ik vrees dat die verhuurder vooral zijn eigen belangen veilig wilde stellen. U hoefde geen borg te betalen omdat hij in staat wou zijn u zonder te veel formaliteiten aan de deur te zetten.

Kan u de maandelijkse betalingen bewijzen? Hoe gebeurden deze, overschrijving met vermelding 'huur' of tegen gedateerd ontvangstbewijs of.....

Weet dat u zeer zwak staat want er niet gedomicilieerd, geen bewijs van overeenkomst (behalve mogelijk de betalingen, valt te bezien)...
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Slaro
Topic Starter

#7 , 21 jan 2016 14:56

Ik vrees dat die verhuurder vooral zijn eigen belangen veilig wilde stellen. U hoefde geen borg te betalen omdat hij in staat wou zijn u zonder te veel formaliteiten aan de deur te zetten.

Kan u de maandelijkse betalingen bewijzen? Hoe gebeurden deze, overschrijving met vermelding 'huur' of tegen gedateerd ontvangstbewijs of.....

Weet dat u zeer zwak staat want er niet gedomicilieerd, geen bewijs van overeenkomst (behalve mogelijk de betalingen, valt te bezien)...
De huur kon zowel via internetbankieren als contant worden betaald. Er zijn wel enkele mails gestuurd, over en weer, die de mondelinge huurovereenkomst kracht kunnen bijzetten.

Is de verhuurder in deze overigens zelf niet illegaal bezig ivm een mondelinge overeenkomst te sluiten? Misschien is er iets waar ik de verhuurder mee onder druk kan zetten want ik ontdek nu pas, hoe naïef, dat mondeling in Belgie zonder registratie van het contract sinds enkele jaren niet meer mag?

JPV

#8 , 21 jan 2016 14:58

De huur kon zowel via internetbankieren als contant worden betaald.
en hoe ZIJN ze betaald? Dat is van belang. Bij wijze van spreken kan je huur in rijst, kamelenbloed of dergelijke betalen.

Slaro
Topic Starter

#9 , 21 jan 2016 14:59

De huur kon zowel via internetbankieren als contant worden betaald.
en hoe ZIJN ze betaald? Dat is van belang. Bij wijze van spreken kan je huur in rijst, kamelenbloed of dergelijke betalen.
Ze zijn op de bovenstaande wijze in het huis betaald, verschillend dus, met geld overigens ;) ;).

Xenophon

#10 , 21 jan 2016 16:07

OK, staat bij de betalingen vermeld 'Huur' + de maand + het adres waar u 'woont'?

Indien ja dan zou u een begin van bewijs van een huurovereenkomst kunnen hebben.

Bent u student (ingeschreven bij een erkende studieinrichting)?

Indien ja dan moest de overeenkomst principieel schriftelijk zijn. Indien neen dan kan het ook mondeling. In elk geval valt u niet onder bde bepalingen van de woninghuurwet (wegens geen hoofdverblijfplaats) maar is het een 'gemene' huur.

Opzeg:

Art. 1736. <W 20-02-1991, art. 8> Onverminderd het bepaalde in artikel 1758, wordt de voor onbepaalde duur gesloten huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan per maand.
De overeenkomst kan slechts worden beëindigd met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand.

Hij heeft u slechts 15 dagen gegeven maar er lijkt me een enorm probleem van bewijsvoering te bestaan. Zelfs indien u mondelinge huur kan aantonen op basis van de betalingen dan nog kan u na een maand op de keien staan.

Eerlijk gezegd, mij lijkt het alsof u een berg moet beklimmen met een lading stenen in uw rugzak; in uw plaats zou ik een ander logies zoeken en daar alles volgens het boekje doen want dit in orde krijgen is m.i. een onmogelijke opgave.

Slaro
Topic Starter

#11 , 21 jan 2016 16:11

OK, staat bij de betalingen vermeld 'Huur' + de maand + het adres waar u 'woont'?

Indien ja dan zou u een begin van bewijs van een huurovereenkomst kunnen hebben.

Bent u student (ingeschreven bij een erkende studieinrichting)?

Indien ja dan moest de overeenkomst principieel schriftelijk zijn. Indien neen dan kan het ook mondeling. In elk geval valt u niet onder bde bepalingen van de woninghuurwet (wegens geen hoofdverblijfplaats) maar is het een 'gemene' huur.

Opzeg:

Art. 1736. <W 20-02-1991, art. 8> Onverminderd het bepaalde in artikel 1758, wordt de voor onbepaalde duur gesloten huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan per maand.
De overeenkomst kan slechts worden beëindigd met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand.

Hij heeft u slechts 15 dagen gegeven maar er lijkt me een enorm probleem van bewijsvoering te bestaan. Zelfs indien u mondelinge huur kan aantonen op basis van de betalingen dan nog kan u na een maand op de keien staan.

Eerlijk gezegd, mij lijkt het alsof u een berg moet beklimmen met een lading stenen in uw rugzak; in uw plaats zou ik een ander logies zoeken en daar alles volgens het boekje doen want dit in orde krijgen is m.i. een onmogelijke opgave.
Spijtig, een maand uitstel zou al perfect zijn om nog wat tijd te hebben iets anders te vinden, toch bedankt.

Terug naar “Huren”