weerspannige huurder na aankoop woning

srAA
Topic Starter

weerspannige huurder na aankoop woning

#1 , 23 jan 2016 21:56

Wat zijn mijn rechten en plichten in volgende situatie:

Ikzelf heb een woning gekocht die verhuurd werd. Het huurcontract kwam mee over maar hiervan heb ik de opzegging gedaan, correct verlopen 'stopzetting wegens eigen gebruik'. Huurder weigerde huur te betalen. Na minnelijke schikking werd vastgelegd dat ik machtiging kreeg om gerechtsdeurwaarder op te roepen in geval van niet naleving. Communicatie moest via advocaat van huurder lopen.
Nu werd de huur deze maand opnieuw niet betaald. Melding gedaan aan advocaat. Van advocaat geen reactie.

Zelf de huurder opgebeld. Kwam ter sprake dat zij eind vorige maand al verhuisd zou zijn. Huurder noch advocaat heeft me hierover ingelicht. Huurder wou het niet hebben over het maken van praktische afspraken rond afronding contract. In principe weet ik nog van niets (denk ik dan).

Ben ik dan juist als ik stel:
Ik roep deurwaarder op voor uithuiszetting wegens niet naleving minnelijke schikking (wanbetaling huur). We stellen vast dat huurder vertrokken is, doen vaststelling van schade en meterstanden. Contract wordt bijgevolg stopgezet. Deurwaarder gaat achter sleutel en waarborg. De waarborg wordt gebruikt om mij de achterstallige maand huur terug te betalen en de kosten van de deurwaarder te dekken.
(In de minnelijke schikking werd gesteld: 'De comparanten aanvaarden dat, bij niet-naleving van deze overeenkomst, de tenuitvoerlegging van deze akte mogelijk wordt door het ambt van een gerechtsdeurwaarder, die meteen gerechtigd wordt de kosten van betekening en tenuitvoerlegging te innen lastens de weerspannige partij.')

Hoe kan ik op officiële manier contact opnemen met de huurder indien deze weigert contactgegevens door te geven of te reageren op toenadering van mijn kant?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2016 22:13

Wat staat er juist in het proces-verbaal van minnelijke schikking?

srAA
Topic Starter

#3 , 23 jan 2016 22:44

Inhoud minnelijke schikking:
'Huurder aanvaardt opzegging. Verhuurder kent verlenging opzegtermijn toe 'onder uitdrukkelijke voorwaarde dat huurder stipt de volledige lopende huur aan verhuurder betaalt.
Huurder wordt gemachtigd op einde verlengde opzegtermijn in voorkomend geval huurder uit de woning te laten zetten met behulp van deurwaarder en openbare macht. Kosten in dat geval ten laste van huurder.
Uiterlijk 1 dag voor einde verlengde opzegtermijn zal een rondgang van de woning gemaakt worden met afgifte van sleutels en nazicht van eventuele huurschade en teruggave van de waarborg.
laatste alinea zie eerste beschrijving'

Reclame

scorpioen

#4 , 23 jan 2016 23:21

Wanneer eindigt de 'verlengde opzegtermijn'?

srAA
Topic Starter

#5 , 23 jan 2016 23:40

Eind februari

mava105

#6 , 24 jan 2016 09:22

Zolang de sleutels niet werden afgegeven en aanvaard loopt de huur nog, en mag je er niet binnen.
Werden de meterstanden al doorgegeven aan de nutsmaatschappijen? Werd de PB al opgemaakt?
Indien geen van deze voorwaarden vervuld werd, zal je toch nog de DW in werking moeten stellen

srAA
Topic Starter

#7 , 24 jan 2016 10:14

Ok bedankt Mava!

Dan klopt het dus al dat de huur nog loopt. Ook meterstanden en PB nog niet vervuld.
Komen we beiden uit op de DW...
Maar, wat is die zijn taak juist in deze situatie? Wat kan ik hem vragen en wat behoort niet tot z'n takenpakket? En aan wie komen de kosten toe in deze situatie?

sloeberken

#8 , 24 jan 2016 10:34

Jij moet de kosten voorschieten aan DW, bespreek dit met de DW.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#9 , 24 jan 2016 11:35

Stuur wel een AS naar de huurder op het adres dat u kent (waar hij dus de facto reeds weg is) om te verwittigen over de procedure, de stappen die hij dient te zetten om u te contacteren en de gevolgen indien hij dit niet doet (tussenkomst GDW, opname tellers, plaatsbeschrijving in afwezigheid, kosten vervanging slot.....).

GDW moet dan formeel de uitdrijving doen (ook al woont de huurder er niet meer) en daar een pv van opstellen. U zal de kosten moeten voorschieten maar die kunnen recupereren bij de ex huurder, via de rechtbank. Laat ook een plaatsbeschrijving doen door een deskundige en laat de GDW de stand van de tellers acteren in het pv.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#10 , 24 jan 2016 12:42

U zal de kosten moeten voorschieten maar die kunnen recupereren bij de ex huurder, via de rechtbank.
Niet via de rechtbank, via DW er is al een vonnis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#11 , 24 jan 2016 12:52

Je hebt gelijk voor de uitdrijvingskosten maar het is maar de vraag hoever die schikking exact reikt voor eventuele andere kosten die er nog zouden zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

scorpioen

#12 , 24 jan 2016 12:59

[...]
[Verhuurder] wordt gemachtigd op einde verlengde opzegtermijn in voorkomend geval huurder uit de woning te laten zetten met behulp van deurwaarder en openbare macht. Kosten in dat geval ten laste van huurder.
[...]
Dan kan de gerechtsdeurwaarder toch maar uitdrijven op 1 maart a.s.? De verlengde opzegtermijn loopt tot einde februari.

srAA
Topic Starter

#13 , 24 jan 2016 14:22

Heel erg bedankt allemaal! Het is me al een stuk duidelijker.

Alleen in verband met de kosten en datum van uithuiszetting heb ik nog een vraag:
srAA schreef:
[...]
[Verhuurder] wordt gemachtigd op einde verlengde opzegtermijn in voorkomend geval huurder uit de woning te laten zetten met behulp van deurwaarder en openbare macht. Kosten in dat geval ten laste van huurder.
[...]

Dan kan de gerechtsdeurwaarder toch maar uitdrijven op 1 maart a.s.? De verlengde opzegtermijn loopt tot einde februari.
Ik had het anders begrepen:
Namelijk dat die machtiging geldt in geval alles correct verlopen was.
En de laatste alinea, die in verband met comparanten bij niet-naleving, geldt in elk ander geval en dat de datum daarbij niet geldt...
Klopt dat?

scorpioen

#14 , 24 jan 2016 14:38

Een deurwaarder kan maar uitdrijven als dit uitdrukkelijk is voorzien in de uitvoerbare titel. De door mij aangehaalde zin is blijkbaar de enige die machtiging geeft aan de deurwaarder om uit te drijven, en die voorziet 'op einde verlengde opzegtermijn'. Ik ben benieuwd of u een deurwaarder zal vinden die vroeger wil uitdrijven.

Wat de kosten betreft geldt artikel 1024 van het Gerechtelijk Wetboek: de kosten van tenuitvoerlegging komen ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging gevorderd wordt. U moet die kosten voorschieten maar beschikt reeds over een uitvoerbare titel (het pv van minnelijke schikking) om de kosten van tenuitvoerlegging te verhalen op de huurder. Daarvoor moet u niet meer langs de rechtbank gaan.

Xenophon

#15 , 24 jan 2016 14:45

Uitdrijving door GDW is m.i. enkel voorzien op einde van de verlengde termijn, de rechter heeft dit voorzien om te beletten dat u zou moeten terugkeren ingeval de huurder het goed niet vrijwillig zou verlaten.

In hetgeen u weergeeft staat nergens welke de concrete sanctie is ingeval de voorwaarden niet werden gerespecteerd, dat lijkt me een lacune te zijn, ik denk dus dat u tot eind februari zal moeten wachten, dan weliswaar alle kosten kan recupereren.

Terug naar “Huren”