Juiste datum opzeg contract korte duur (3jaar)

veronica2111
Topic Starter

Juiste datum opzeg contract korte duur (3jaar)

#1 , 24 jan 2016 09:26

Goedemorgen iedereen,

Ik heb een vraag i.v.m. wanneer ik juist de brief met opzeg moet versturen naar de eigenaar (hier imo-kantoor) om op tijd (niet te laat niet te vroeg) om een contract van 3 jaar op te zeggen, het contract loopt af op 30/09/2016. Ik weet dat je het niet vroeger kan opzeggen dan die einddatum, maar nu staat er in het contract dat als je in het derde jaar opzegt, je een maand opzegvergoeding moet betalen, als je niet opzegt de eerste drie jaar dan gaat dit contract op 01/10/2016 gewoon over in een 3-6-9 contract. Betekent dit dan dat ik weer opzegvergoedingen moet betalen vanaf 01/10/2016 nl 3 maand in eerste jaar, 2 maanden in 2e jaar enz, of is dit dan gewoon het vierde jaar vh huurcontract en dan géén opzegvergoeding meer te betalen enkel een opzegperiode van 3 maanden? (het imo-kantoor kan mij géén correct antwoord geven omdat zij nooit met zo'n contract van korte duur werken, het was een vorig imo-kantoor die dit contract toen in 2013 opgemaakt heeft voor de eigenaar)
Dit huis staat momenteel ook te koop (net), kunnen de nieuwe eigenaar en ik, indien de nieuwe eigenaar vroeger in zijn nieuwe woning zou willen komen (nl voor einde huurcontract, voor 30/09/2016) een schriftelijke overeenkomst maken dat we beide akkoord gaan met het vroeger stopzetten van het huurcontract bijvoorbeeld? Of is dit contract niet vroeger opzegbaar zonder schadevergoedingen?
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jan 2016 10:02

Het is de datum van vertrek die de schadevergoeding bepaald. Indien je 30.09 vertrekt is er GEEN vergoeding verschuldigd.
Ook niet als contract er een wordt van 9 jaar.

sloeberken

#3 , 24 jan 2016 10:30

De opzegtermijn is drie maanden. Aangezien laattijdige opzeg resulteert in een stilzwijgende verlenging tot 9 jaar en de opzeg pas telt vanaf het moment dat de medecontractant er kennis van heeft genomen (dus afgiftedatum en niet verzendingsdatum) kan deze opzeg het best tijdig bij aangetekende brief worden verstuurd (=drie maanden + één of meerdere weken vóór het einde van de huur). Eerder mag ook, maar het contract eindigt hoe dan ook pas op het einde van de afgesproken huurtijd van drie jaar of minder.

Onderlinge overeenkomsten zijn geldig, steeds op papier met de nodige handtekeningen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Huren”