Beste forumgangers,
Ik kreeg deze week de eindafrekening van de gemeenschappelijke kosten van mijn huurcontract in de bus. De voorbije 4 jaar betaalde ik telkens 25EUR/m voorschot en aangezien ik recent verhuisd ben werd dit nu verrekend met de werkelijke kosten.
De verhuurder wil in totaal 116EUR van mijn waarborg aftrekken bij de deblokkering van de rekening, maar ik heb daar mijn vragen bij. Er staan bij de afrekening immers enkele onverwachte kostenposten:
1. De verhuurder (een vastgoedvennootschap) rekent 100EUR aan voor de uittredende plaatsbeschrijving waar geen externe partij bij was. Over dit bedrag werd voorheen nooit gecommuniceerd (er is nooit gezegd dat er gefactureerd ging worden, laat staan dat er een bedrag afgesproken is).
De intredende plaatsbeschrijving werd opgesteld door een immokantoor en is 50/50 betaald door huurder en verhuurder. De uittredende werd opgesteld in loutere samenspraak tussen mijzelf en een werknemer van de vastgoedvennootschap (als vertegenwoordiger).
2. De verhuurder rekent enkele grote kosten aan de huurders aan:
2a. Voor een garage aanpalend aan het appartementencomplex (waar 8 autostandplaatsen apart verhuurd worden en die niet in ons huurcontract opgenomen is, maar waar wij in de praktijk wel onze fietsen konden zetten) worden grote herstellingen aangerekend: 700 EUR voor de plaatsing van een nieuwe (automatische) garagepoort, 300 EUR voor het herstellen van de poort, 370 EUR voor het herstel van het putdeksel van de oprit die naar de garage leidt. Daarnaast nog enkele honderden EUR aan nazicht voor de garagepoort in verschillende facturen.
Deze kosten worden volgens een (nooit eerder gecommuniceerde) verdeelsleutel verdeeld: 75% aan de huurders van het appartement, 25% aan de verhuurder.
Ik heb wat opzoekwerk gedaan over huurdersaansprakelijkheid en volgens mij vallen de grote kosten aan de garagepoort + putdeksel daar niet onder. Bovendien ben ik niet akkoord met de verdeelsleutel: als er 8 parkeerplaatsen verhuurd worden en 6 appartementen, lijkt het mij logisch dat elke eenheid 1/14 betaalt van de gemeenschappelijke huurderskosten.
2b. Voor het herstel van de armaturen en verlichting in de gemeenschappelijke hal werd 650EUR aangerekend, alsook tweemaal 110 EUR voor onderhoud van het branddetectiesysteem.
Ook hier ben ik niet zeker of dit onder huurdersverantwoordelijkheid valt. Ik las tegengestelde informatie: enerzijds lijkt de huurder enkel verantwoordelijk voor kleinere, courante herstellingen, dus niet als de verlichting één keer om de zeven jaar (leeftijd van het complex) hersteld wordt voor 650EUR. Het branddetectiesysteem is volgens mij ook een verplichting voor de verhuurder.
Ik heb woensdagmiddag per mail om meer informatie gevraagd bij de verhuurder over deze posten van de afrekening, maar deze liet nog niks van zich horen.
Graag lees ik jullie ideeën over deze zaak, aangezien de wetgever over dit soort zaken niet altijd even duidelijk is. Indien blijkt dat mijn skepsis ongegrond is zal ik natuurlijk deze bedragen betalen, maar als ik enkele honderden euro kan besparen door op mijn rechten te staan zal ik daar ook niet over twijfelen.
Met vriendelijke groeten,