Een vastgoedmakelaar, afkomstig uit West-Vlaanderen, en een notaris uit het Waasland zijn samen betrokken bij een vastgoedproject in de Rupelstreek. Een rij steenbakkershuisjes, met het geboortehuis van de bekendste schrijver uit de streek, werd heel netjes gemoderniseerd (al laat de technische uitvoering hier en daar wat te wensen over door de onkunde van de aannemer die ze onder de arm hadden genomen). Dak geïsoleerd, met een Veluxraam en mezzaninezoldertje boven de slaapkamer, een tegelterras meteen achter ieder huis, maar verderop is de tuin gemeenschappelijk gemaakt met gazon en bloemperken. In die tuin is een "geleeg" neergeplant, industrieel erfgoed uit de streek: een afdak waaronder de gevormde kleistenen te drogen lagen alvorens gebakken te worden. Ernaast is een paar meter rail, met daarop een opgeknapt lokomotiefje waarmee de klei- en stenen wagenstjes hier vroeger voortgetrokken werden. Het geleeg is nu een fietsenstalling - bergruimte.
Kort voor ze mij ontmoette had mijn vriendin dit paradijsje ontdekt en zo'n huisje uit de rij gehuurd. Het contract was een beetje dubbelzinnig, 't was voor drie jaar, maar met de mogelijkheid al na één jaar op te zeggen met drie maand opzegtermijn. Op 1 december trok ze erin, en hoewel het klein is, woont ze hier graag.
Op 1 september verviel de periode om na 1 jaar op te zeggen, maar dat was ze toch niet van plan. Woensdagavond 3 september, ik was er niet, kwamen beide heren onaangekondigd op bezoek. Om de sfeer te creëren kondigden ze aan dat "de jongens" die een ander huis in de rij huurden hun opzeg gekregen hadden. En mijn vriendin moest opeens een nieuw contract tekenen, dat het vorige verving. Geen hogere huur, gelukkig, maar wel een aantal andere ongunstiger voorwaarden, waar ik toch wel vragen bij heb. Nu staat er uitdrukkelijk in dat haar gezin bestaat uit 2 personen, en als zij haar "burgerlijke staat" wil veranderen, moet zij daar vooraf toestemming voor vragen aan de eigenaars!. Vroeger mocht 1 kat, nu mogen huisdieren (zelfs een hamster of muis) helemaal niet meer. Je moet maar durven ,he. Uiteraard denken niet-juridisch geschoolde mensen dat ze dat nieuwe contract moeten tekenen om te mogen blijven wonen, maar ze zit er nu wel aan vast... En het feit dat één van beide heren een notaris is wekt bij leken toch het vermoeden dat het wettelijk allemaal wel koosjer moet zijn.
Ondertussen heeft mijn vriendin ook een nieuwe buurvrouw: die moest, om de woning te "krijgen", haar loonstrookjes laten zien. Nu heeft die dame een heel nette boekhouding, die begonnen ze meteen te doorsnuffelen. Wie durft dat te weigeren, als je zit te popelen om hun huisje te kunnen huren?
Is er nergens een soort deontologische kamer voor notarissen die tegen dergelijke praktijken kan optreden?