bezwaar tegen huurindexering?

dameista
Topic Starter

bezwaar tegen huurindexering?

#1 , 12 sep 2008 01:44

Kan je wettelijk gezien protesteren/bezwaar aantekenen tegen huurindexering?

Wij wonen al 6 in ons huurappartement en zitten vanaf dag 1 met een serieus vochtprobleem.
Onze huisbaas is er een die eerst zelf een tiental pogingen moet ondernemen om iets te maken vooraleer hij professionals contacteert. Daardoor is ons probleem nog niet opgelost maar er is intussen een afspraak met een firma die een nieuwe raam komt steken.
De vloer moet echter ook nog vervangen worden en we vermoeden dat de huisbaas daar moeilijk over gaat doen.
Enkele dagen geleden kregen we een aangetekende brief met de melding van huurindexering.
Kunnen wij nu niet zeggen dat we zonder morren willen betalen (dit is immers pas de tweede indexering in 6 jaar) maar dat eerst alle problemen moeten opgelost worden?
Mag onze huisbaas trouwens een indexaanpassing doen wanneer het appartement overduidelijk niet in orde is? Hij doet maw zijn job niet..

Al bedankt voor de reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Casalangdre

#2 , 12 sep 2008 11:05

De indexering kan U niet weigeren, er is wettelijk gezien geen enkele band tussen de indexering en mogelijke herstellingen. Integendeel, wees blij dat het slechts de tweede indexering in 6 jaar is.

dameista
Topic Starter

#3 , 12 sep 2008 11:50

Ik heb het niet over weigeren
Gewoon uitstellen tot alles in orde is.

Heb ik als huurder dan geen 'drukmiddelen' om te zorgen dat de nodige reparaties uitgevoerd worden?(zonder onze huisbaas de oorlog te verklaren).

Ik vind het helemaal niet correct dat ik dan maar (meer en meer) moet betalen terwijl we met een schimmelprobleem zitten dat zelfs problemen met de gezondheid veroorzaakt.

En we zijn inderdaad wel blij dat het slechts de tweede indexering is :wink: Hij zal daarvoor niet gedurfd hebben, het is pas sinds twee jaar dat er een beetje schot in de zaak komt...

Reclame

JohnD

#4 , 12 sep 2008 15:31

Heb ik als huurder dan geen 'drukmiddelen' om te zorgen dat de nodige reparaties uitgevoerd worden?
Natuurlijk heb je drukmiddellen, maar ik zou die financiele drukmiddellen slechts behoedzaam en na veel schrijven (AS) enz.. toepassen. Ik zou ook eerst op de kosten aftrekken. Zoals Casalangdre zegt heeft de indexering niets te maken met het niet uitvoeren van die werkzaaamheden. Als je bvb geen kosten of voorschotten moet betalen kan je overwegen om van de huishuur af te trekken. Je moet dan alles in evenredigheid doen als drukmiddel. Indien de zaak ooit voor de vrederechter komt, kan hij je boete geven omdat je te voorbarig bedragen hebt afgetrokken van de kosten of de huur.
...zonder onze huisbaas de oorlog te verklaren..
Daar zal spijtig genoeg geen nevenoplossing bij zitten.
Ik vind het helemaal niet correct dat ik dan maar (meer en meer) moet betalen terwijl we met een schimmelprobleem zitten dat zelfs problemen met de gezondheid veroorzaakt.
Op het eerste zicht heb je veel te lang gewacht met dreigingen. Het is natuurlijk ook mogelijk dat je bij dreigingen reeds vroeger een indexeringsaanpassing gehad zou hebben. Alhoewel ik hier vermoed dat hij goed wist dat dit een kettingreactie zou teweeg gebracht hebben, wat je zelf trouwens vermoed.

Terug naar “Huren”