opzeg huurappartement

kristin
Topic Starter

opzeg huurappartement

#1 , 28 sep 2008 15:25

Ik huur nu voor 1.5 jaar een appartement.
In het contract staat dat de huur telkens voor een jaar wordt aangegaan met een opzeg van 3 maand op het einde van het jaar.
Ik ben dus nu in mijn tweede jaar.
Nu zoals hier gezegd geweest is, en ik in de huurwetgeving heb gevonden, moest de huisbaas mijn contract schriftelijk verlengen. Dit is niet gebeurd.
En volgens deze wetgeving zou mijn contract nu overgegaan zijn naar 1 van onbepaalde duur, nu in het tweede jaar, dus een schadevergoeding van 2 maand.
Nu het volgende:
Mijn huisbaas zegt dat ik zowiezo nog 6 maand moet betalen (einde van het tweede jaar). Maar als sjeste wil hij maar 3 maand schadevergoeding.
Maar volgens mij moet ik maar 2 maand betalen.
Hij wil ook de sleutels niet aanvaarden, of ik moet cash die 3 maand schadevergoeding betalen.
Nu ik wil die 2 maand wel betalen, daar heb ik geen enkel probleem van.
Mag ik zelf een plaatsbeschrijving maken met foto's en de huissleutels aangetekend opsturen op het einde van de opzeg (is november).

Alvast bedankt voor de antwoorden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Efjoma

#2 , 29 sep 2008 15:34

Je kan inderdaad opzeggen mits 3 maanden vooropzeg en een vergoeding van 2 maanden. Het cash betalen van de vergoeding is gevaarlijk, zorg in ieder geval voor een bewijs dat dit de vergoeding betreft. Probeer de verhuurder te overtuigen van de wettelijke bepalingen, je moet immers de waarborg nog terug krijgen. Ik zou alleszins de verhuurder aangetekend uitnodigen om samen de plaatsbeschrijving te maken. Komt hij niet opdagen kan je deze inderdaad zelf maken met foto's als bewijs, en samen met de sleutels aangetekend opsturen.

j.demoor

#3 , 30 sep 2008 11:53

“Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).Dit houdt in dat contractuele afwijkingen onbestaande geacht worden.

Uw contract is er een van negen jaar geworden en u bevindt zich in het tweede jaar,zodat u inderdaad een vergoeding gelijk een twee maanden huur verschuldigd bent.

“Art.1731.§ 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.”(Burgerlijk Wetboek).

Deel uw verhuurder aangetekend mee dat u hem het pand teruggeeft op de datum die u daarin zelf bepaalt BINNEN de opzegtermijn. Maan hem daarin aan op die dag de sleutels in ontvangst te nemen en desgewenst TEGENSPREKELIJK de nodige vaststellingen te doen. Deel hem tevens mee dat u hem de sleutels aangetekend toestuurt bij niet terugname van het pand op de gestelde dag en dat u daarmee het pand teruggegeven acht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”