Vergoeding voor opzeg betalen?

StevenD
Topic Starter

Vergoeding voor opzeg betalen?

#1 , 09 okt 2008 10:40

Beste,

Wij hebben in ons derde jaar huur onze opzeg gedaan en moeten dus normaal één maand huur betalen als vergoeding. Nu is het zo dat we schhriftelijk overeengekomen waren dat als wij een andere huurder vonden dat die vergoeding wegviel. Van het moment dat we onze opzeg medegedeeld hebben, heeft de verhuurder zijn prijs omhoog getrokken, waardoor wij moeilijker kandidaten vonden. Eveneens heeft de verhuurder bijna onmiddellijk een immokantoor ingeschakeld, waardoor alle kandidaten naar het immokantoor belden en niet naar ons. Nu komt de huisbaas uiteraard af met het feit dat wij geen huurder gevonden hebben en dus een maand opzeg moeten betalen. Een beetje van slechte wil precies... maar ja.

Zijn dit redenen om onze vergoeding van een maand niet te moeten betalen?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Steven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 09 okt 2008 15:33

Als dat schriftelijk overeengekomen is dat je die vergoeding niet moet betalen en als je genoeg bewijzen en argumentaties kan aanvoeren dat de verhuurder het je quasi onmogelijk gemaakt heeft om een nieuwe huurder te vinden, zou ik als ik van U was naar de vrederechter stappen. Je kan dat eventueel ook nog doen na dat je de huurwaarborg terug in ontvangst genomen hebt en die vergoeding van een maand betaalt hebt. Je betaalt die dan bvb met een overschrijving en een opmerking in de zin van "onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkentenis", voorzover dat op het overschrijvingsformulier kan. Heb ik ooit eens gedaan bij een betaling aan een deurwaarder, want dat volkje vind later nog vanalles uit om de rekening aan te dikken.

StevenD
Topic Starter

#3 , 10 okt 2008 16:54

JohnD,
bedankt voor je advies. Ik was eveneens van mening dat ik het best de vergoeding betaal als ik geen directe bewijzen heb. Maar ik wist niet dat ik dan nog naar de vrederechter kon stappen. Ik zal jou raad dus waarschijnlijk opvolgen.

Nogmaals bedankt!

StevenD

Reclame

JohnD

#4 , 10 okt 2008 17:22

Maar ik wist niet dat ik dan nog naar de vrederechter kon stappen. Ik zal jou raad dus waarschijnlijk opvolgen.
Binnen de 5 jaar als ik me niet vergis. Maar je kunt je nu reeds gedeeltelijk indekken door aan de verhuurder te laten weten dat die betaling onder alle voorbehoud van nazicht enz.. word gedaan. Anders kan de vrederechter te snel zeggen dat door je betaling je je akkoord verklaarde.

Terug naar “Huren”