Kan vervroegde uitzetting wannneer eig. er niet komt wonen?

Philip Van der Veken
Topic Starter

Kan vervroegde uitzetting wannneer eig. er niet komt wonen?

#1 , 10 okt 2008 21:10

Kan de verhuurder een huurcontract op elk moment opzeggen wanneer de huurder zijn huur altijd correct betaald heeft, ook zijn andere plichten na komt en noch de eigenaar, noch één van zijn rechtstreekse afstammelingen het huis zelf willen betreden, maar omdat ze het willen verhuren aan een andere persoon?

Een kennis van me zit in deze situatie. Zij woont in het appartement sinds april van dit jaar, heeft altijd alles correct nageleefd, maar heeft nu een brief gekregen van de eigenaars met de boodschap dat het contract werd opgezegd omdat iemand anders er wil in komen wonen (de persoon vermeld in de brief heeft een andere naam en enig onderzoek doet vermoeden dat het al zeker geen rechtstreekse afstammeling is van de eigenaars).

Ik dacht dat dit niet zomaar mogelijk was, maar toch graag enig advies hierover. Indien het niet kan, staat hier dan ook enige schadevergoeding van de eigenaar naar de huurder toe tegenover en zo ja, welke is deze dan?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Met vriendelijke groeten,
Philip

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 11 okt 2008 02:06

Onmogelijk en de schadevergoeding in geval van bedriegelijk opzet is niet minder dan 18 maanden huur. De nieuwe bewoner die een bepaalde graad van verwantschap moet hebben met de eigenaar moet binnen een bepaalde periode (1 jaar) werkelijk het pand bewonen en dit ook continu gedurende een aantal jaren. U mag een dokument van de eigenaar eisen, waaruit de graad van verwantschap van de nieuwe aspirant bewoner met de eigenaar uit blijkt. Indien hij U dit niet kan bewijzen is de opzeg ongeldig.

De juiste huurwettekst heb ik nu even niet, maar dat is het principe. Slaap dus gerust verder op uw 2 oren. Trouwens zelfs als de graad van verwantschap toegelaten is om in aanmerking genomen te worden volgens de geldende voorwaarden is er nog steeds een opzegtermijn van 6 maanden.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2008 09:01

Informatie over de huurwet in de brochure:
http://www.just.fgov.be/cgi_justice/pub ... f.pl?id=21

scorpioen

Reclame

mapleleiah

#4 , 11 okt 2008 14:16

Hallo,

Huurder kan dus best een (aangetekend) schrijven richten aan de verhuurder waarin de keuze gegeven wordt: ofwel opzeggen zonder reden en de wettelijke schadevergoeding betalen (zal eventueel gerechterlijk afgewongen moeten worden) ofwel overeenkomst gewoon laten doorlopen.

Bedankt Scorpioen voor dat hele interessante document! Is eentje om te bewaren ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Philip Van der Veken
Topic Starter

#5 , 12 okt 2008 14:03

Onmogelijk en de schadevergoeding in geval van bedriegelijk opzet is niet minder dan 18 maanden huur. De nieuwe bewoner die een bepaalde graad van verwantschap moet hebben met de eigenaar moet binnen een bepaalde periode (1 jaar) werkelijk het pand bewonen en dit ook continu gedurende een aantal jaren. U mag een dokument van de eigenaar eisen, waaruit de graad van verwantschap van de nieuwe aspirant bewoner met de eigenaar uit blijkt. Indien hij U dit niet kan bewijzen is de opzeg ongeldig.

De juiste huurwettekst heb ik nu even niet, maar dat is het principe. Slaap dus gerust verder op uw 2 oren. Trouwens zelfs als de graad van verwantschap toegelaten is om in aanmerking genomen te worden volgens de geldende voorwaarden is er nog steeds een opzegtermijn van 6 maanden.
Alvast bedankt voor de goede raad, ik ga haar dit zeker ook medelen. Ik had al zo een vermoeden dat dit echt niet kon, nu ben ik dus zeker.

Philip Van der Veken
Topic Starter

#6 , 12 okt 2008 14:05

Informatie over de huurwet in de brochure:
http://www.just.fgov.be/cgi_justice/pub ... f.pl?id=21

scorpioen
Hey Scorpioen, bedankt om dit op het forum te plaatsen. Ik heb het direct gedownload en dit is werkelijk heel interessant om lezen, ik zet me er zo snel mogelijk aan om het volledig door te nemen. In elk geval nogmaals van harte bedankt.

Groeten,
Philip

Philip Van der Veken
Topic Starter

#7 , 12 okt 2008 14:06

Hallo,

Huurder kan dus best een (aangetekend) schrijven richten aan de verhuurder waarin de keuze gegeven wordt: ofwel opzeggen zonder reden en de wettelijke schadevergoeding betalen (zal eventueel gerechterlijk afgewongen moeten worden) ofwel overeenkomst gewoon laten doorlopen.

Bedankt Scorpioen voor dat hele interessante document! Is eentje om te bewaren ...

Lenny
Bedankt voor de info Lenny. Dit apprecieer ik wel.

Groeten
Philip

JohnD

#8 , 12 okt 2008 18:06

Ik heb hier een bedenking. Stel dat je op de hoogte bent van die toch wel forse schadevergoeding en je laat de nieuwe huurder er gewoon in trekken.

De eigenaar valt in de list en riskeert met grote zekerheid om die 18m. huur als schadevergoeding te moeten betalen, want je kan later voor de vrederechter probleemloos bewijzen dat de nieuwe bewoner geen verwantschap heeft met de eigenaar ?

Je hebt wel ingestemd met de opzeg, maar wist zogezegd niet van die clausule.

Ik bedoel dat je later zelf ook kan doen dat je echt niet op de hoogte was dat de verhuurder je niet kon opzeggen.

Terug naar “Huren”