Huurcontract

farago
Topic Starter

Huurcontract

#1 , 19 mei 2016 19:25

Begin dit jaar heb ik een garage verhuurd. Ik heb de garage verhuurd met de volgende clausule in het contract:
"de verhuurder geeft voor een bepaalde tijd van 12 maanden in huur aan de huurder die aanvaardt, een garagebox nr xx gelegen te ...
De huurovereenkomst begint op 1 januari 2016.
Het contract wordt automatisch verlengd voor een periode van 12 maanden, doch beide partijen hebben de mogelijkheid een einde te stellen aan de huurovereenkomst mits de andere partij één maand op voorhand te verwittigen door middel van een aangetekend schrijven. Het contract loopt ten einde op 31/12/2016.
De huurprijs wordt bepaalt op XX Euro/maand te betalen aan de verhuurder tegen uiterlijk de eerste werkdag van de lopende maand. "

Nu betaalt de huurder de huur op onregelmatige tijdstippen. Het bedrag staat nooit op de eerste werkdag op de rekening. Weliswaar binnen de lopende maand maar met het gezegde dat hij niet te laat betaald als het bedrag maar gestort wordt voor het einde van de lopende maand. Hij is zogezegd veel op reis en heeft geen bankrekening.
Dit vind ik heel vervelend, en omdat bij telefonisch contact met de huurder , deze zich arrogant en agressief opstelt ("ik betaal hlemaal niet te laat ,want de maand is nog niet uit en waarom steeds telefoneren voor zo'n klein bedrag° ) vraag ik jullie wat ik het best kan doen?
Kan ik de huur opzeggen of laat ik hem weten dat hij het contract moet respecteren en wacht om alle heibel te voorkomen tot het einde van het jaar om het contract te beëindigen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2016 19:19

Betaling per maand of per jaar?
Wat is de opzegtermijn voorzien in contract?
Valt onder gemeen huurrecht.

U kan hem erop wijzen dat een contract kracht van wet heeft tussen partijen en dat het dus ook moet nageleefd worden.
Edoch einddatum moet duidelijk in contract staan.

farago
Topic Starter

#3 , 21 mei 2016 08:53

De betaling is per maand. Er is een opzeg van 1 maand per aangetekende schrijven.
Als einddatum werd 31/12/2016 vermeld .
Het contract kan stilzwijgend verlengd worden.
Mss kan ik een mail sturen en hem vragen het contract na te leven? Voor mei (20/5 !) heb ik nog geen huur ontvangen.

Reclame

sloeberken

#4 , 21 mei 2016 09:43

Maan hem aan met een AS dat de huur op tijd dient betaald te worden, zo niet je de zaak zal voorleggen bij de vrederechter.
Vermeld er tevens bij, dat bij elke laattijdige betaling u intrest zal aanrekenen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”