Huurcontract zonder paraaf

Learnalot
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurcontract zonder paraaf

#1 , 23 mei 2016 22:22

Geachte,

Ik ben nog jong en heb nog veel te leren en elke fout die ik maak is een wijze les naar de toekomst toe.

Ik denk dat ik een fout heb gemaakt met een huurovereenkomst. Ik heb op Google naar antwoorden gezocht, maar tevergeefs.

Ik heb namelijk een huurovereenkomst laten ondertekenen, maar op deze overeenkomst is geen paraaf te vinden op elke pagina. Enkel de laatste pagina voor de wettelijke bijlagen is ondertekend met de handtekening van de huurder en verhuurder onder de vermelding: "gelezen en goedgekeurd".

Het vreemde van de situatie is dat dit contract door de registratie werd aanvaard en deze overeenkomst is geregistreerd.

Is een paraaf wettelijk verplicht op elke pagina van een huurovereenkomst? Is mijn huurovereenkomst nu ongeldig of niet wettelijk? En wat met een verkoopovereenkomst, zijn hier dezelfde regels voor?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 23 mei 2016 22:38

Huurcontract is geldig.
Het enige probleem dat zich kan stellen is dat uw huurder pagina's vervalst.
Het zou moeten lukken dat uw huurder toevallig ook fraudeur is. Ik zou er dus niet van wakker liggen.

Learnalot
Topic Starter

#3 , 23 mei 2016 22:43

Huurcontract is geldig.
Het enige probleem dat zich kan stellen is dat uw huurder pagina's vervalst.
Het zou moeten lukken dat uw huurder toevallig ook fraudeur is. Ik zou er dus niet van wakker liggen.
Hartelijk dank voor uw snelle reactie. Dit is zeer geruststellend. Uiteraard als de huurder de pagina's vervalst zal dit steeds aan het licht komen.

Is een verkoopovereenkomst dan ook geldig zonder elke pagina te voorzien van een paraaf. Leerrijk om te weten uit nieuwsgierigheid.

Reclame

sloeberken

#4 , 23 mei 2016 23:18

Huurcontract is geregistreerd en een copy ligt op de registratie, dan nog iets vervalsen zou heel dom zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Learnalot
Topic Starter

#5 , 23 mei 2016 23:36

Dus als ik deze reacties lees, heb ik geen fout gemaakt door alle pagina's niet te voorzien van een paraaf?

Learnalot
Topic Starter

#6 , 24 mei 2016 00:12

En wat met een verkoopovereenkomst? Is deze geldig als er enkel getekend wordt op de laatste pagina met de melding de volledige handtekening en de melding: "gelezen en goedgekeurd" en dus geen paraaf wordt voorzien op elke pagina?

sloeberken

#7 , 24 mei 2016 08:34

Over welke verkoopovereenkomst heb je het, voor roerend of onroerend goed.

Learnalot
Topic Starter

#8 , 24 mei 2016 09:00

Over welke verkoopovereenkomst heb je het, voor roerend of onroerend goed.
Onroerend goed. Gewoon om te weten uit nieuwsgierigheid.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

sloeberken

#9 , 24 mei 2016 09:16

Het moet niet, maar misschien wel aangeraden.

KJ86

#10 , 24 mei 2016 10:24

Huurcontract is geregistreerd en een copy ligt op de registratie, dan nog iets vervalsen zou heel dom zijn.
Als de huurder wilt vervalsen, kan dat nog altijd, de huurder kan immers argumenteren dat het de geregistreerde versie is die niet klopt.

sloeberken

#11 , 24 mei 2016 10:42

Voor registratie heb je gewoonlijk drie exemplaren nodig, één blijft op de registratie, andere twee krijgen een stempel met datum registratie.
Een voor verhuurder en één voor de huurder, hoe kan huurder dan nog vervalsen.

KJ86

#12 , 24 mei 2016 10:46

Door simpelweg te argumenteren dat het exemplaar dat is aangeboden op de registratie, niet het exemplaar is dat hij getekend heeft. De verhuurder kan niet bewijzen dat het wel zo is want enkel de laatste pagina is getekend. Een kwaadwillige verhuurder zou die laatste pagina aan eender welk contract kunnen hangen en ter registratie kunnen aanbieden.

mava105

#13 , 24 mei 2016 11:26

En wat doe je dan met het exemplaar dat bij de registratie ligt? Er staan daar weliswaar geen parafen op de voorste bladzijden, maar het is in bewaring bij een officiële dienst, en als ze beide exemplaren gaan vergelijken, zal dat in bewaring bij de registratie wel als het originele worden aanzien.

Blaatpraat

#14 , 24 mei 2016 11:40

In feite een goede vraag:

Als je een kwaadwillige verhuurder hebt, die na het ondertekenen van het contract nog bladzijden toevoegt en/of vervangt, en deze dan pas op de registratie gaat aanbieden.
Hoe kan men dan ooit zeker zijn welkeen de echte is, en welkeen de valse?

Lanox

#15 , 24 mei 2016 11:47

In feite een goede vraag:

Als je een kwaadwillige verhuurder hebt, die na het ondertekenen van het contract nog bladzijden toevoegt en/of vervangt, en deze dan pas op de registratie gaat aanbieden.
Hoe kan men dan ooit zeker zijn welkeen de echte is, en welkeen de valse?
Niet. Je kan dat opvangen door op elke pagina een paraaf te plaatsen, of door op dit forum vragen te komen stellen. ;-)

Terug naar “Huren”