Geachte, ik ben hier nieuw dus moet ik mij nog wel even wegwijs maken op deze forum. Als mijn vraag al moest bestaan wil ik mij op voorhand hiervoor excuseren. Ik probeer mijn vraag zo kort mogelijk te houden ondanks het wel een hele boterham is. Mijn verhuurster ( een vrouwtje van 86 jaar en een pracht van een verhuurder ) heeft een probleem met een huurder ( mijn onderbuur ). Zij verhuurd het appartement waar hij in woont al in, dus huur + water + elektriciteit en verwarming aan echt een maatschappelijke huur. Nu heeft de huurder in April via aangetekend schrijven de huur opgezegd en zou dus eind juni het pand verlaten. Maar.... hij staat voor de maand maart en mei in achterstal met de huur en tot nu toe heeft hij voor de maand juni ook niks betaald. Hij had met de verhuurster afgesproken dat vanaf 1 mei mensen die interesse hebben in het pand mogen langs komen om het te bekijken maar daar houd hij zich niet aan, zo zijn 2 eventuele nieuwe huurders afgesprongen. Verder gebeurd er niks meer wat zijn verhuis betreft, het appartement staat nog zo goed als vol en dit in een erbarmelijke staat, het onkruid aan de straat staat zeker 30 cm hoog, de keuken die tot het appartement behoord is vuil en vettig zoals de staat op zijn eigen wat het pand betreft. De verhuurster is echt ten einde raad en daarom trek ik het mij een beetje aan om haar bij te staan. Nu tot mijn vraag. °1) I.v.m. de achterstallig huur: Ik heb haar aanbevolen hem een aangetekend schrijven op te sturen en hem in gebreke te stellen ( heb een brief klaar liggen dat zij moet tekenen en op sturen ) Is dit de goede stap?. °2) Als tegen 1 juli het pand nog niet leeg is, wat moet/mag ze doen met de achtergebleven meubelen, kan ze eventueel verder huur verlangen en zo niet, kan ze deze meubelen verwijderen en de kosten terug verlangen aan de huurder?. °3) De waarborg bedraagt 1260 euro, maar hij staat momenteel met 3 maanden achter, dus 1890 euro + dat er wel heel wat zal moeten gerenoveerd worden aan het appartement, hoe lost zij dit op?. °4) Hoe kan de verhuurster het nieuw adres te weten komen waar hij nu verblijft om zo eventueel ook naar daar aangetekende brieven te sturen?. Ik weet, normaal gezien mag ik er mij niet mee moeien maar ik ben er echt het hart van in dat dit mens met een hart van peperkoek zo wordt behandeld. Ik hoop daarom dat ik positieve reacties verkrijg om haar zo terug een beetje hoop te geven, dit is echt broodnodig!!!!!
Even nog dit: De huurder heeft al geregeld bezoek gehad van een deurwaarder, deze alleen en ook al onder begeleiding van de politie met slotenmaker om zich zo toegang te verschaffen tot het pand, dus, zijn er al andere instanties die van hem geld krijgen.
Hopend op een reactie verblijf ik verder met de meeste dank en groeten.
Danny.