Huurwaarborg vrijgegeven zonder toestemming

Atrend
Topic Starter

Huurwaarborg vrijgegeven zonder toestemming

#1 , 14 jul 2016 12:17

Hallo,

Allereerst mijn excuses als dit in een verkeerd forum staat: ik weet niet goed waar het te zetten.

Wij zijn verhuurders van een huis. Nu, de huurder betaalde niet even makkelijk (laattijdig, en naar het einde toe bleven betalingen uit). Plots is de man echter met de noorderzon verdwenen. Later kregen we bericht dat de waarborgrekening (waarborg was 2200 euro) leeggehaald werd, hoewel dit wij hiervoor nooit toestemming hebben gegeven. Ofwel moet hij dus een handtekening nagedaan hebben, ofwel heeft de bank daar dus een fout gemaakt. Het was trouwens de bank waar hij klant was.

Nu, de huurder zelf lijkt verdwenen (ben naar attest van woonst gaan vragen, maar hij is ambsthalve geschrapt uit het register) en dus weet ik niet of we via hem iets terug kunnen krijgen. Toch stel ik de vraag of dit eventueel mogelijk zou zijn en wat hiervoor dan zou moeten gebeuren (en is dit vrederechter of rechtbank van eerste aanleg? Dat wisten ze me niet te vertellen op het vredegerecht).

Een tweede optie is om via de bank te gaan. Kan dit en hoe zou dit in zijn werk gaan? Op dit moment denk ik te vragen naar het document dat hij aangeboden zou hebben om de waarborg vrij te krijgen. Maar wat als hij inderdaad een handtekening nagedaan zou hebben? Ik heb echter gehoord dat sommige banken een kopie van identiteitskaart vragen bij zulke dingen en dat heeft hij niet van ons, waardoor de bank dus eventueel een fout zou gemaakt hebben. Is dit zo?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 14 jul 2016 12:59

Ik zie inderdaad 2 zaken:

1. De bank die een fout gemaakt heeft, ofwel de huurder die valsheid in geschrifte gepleegd heeft.
Contacteer hiervoor (schriftelijk, liefst aangetekend) de bank, verklaar hierin dat jij als huurder geen toestemming gegeven hebt om die rekening leeg te halen, en vraag het bewijsstuk op.
Leveren ze dit bewijsstuk, en is je handtekening inderdaad vervalst, dan zul je naar de politie moeten hiervoor.
In het andere geval, zul je de bank moeten voor de rechtbank slepen.

2. Huurder was ook in fout, en ik zie dat je je geld niet meer kreeg.
Kun je via de gemeente nog aan z'n adres geraken? Als ze iets weten van verblijfplaats, moeten ze dit geven aan je.
Indien ja: vraag dit op, stuur er ook een AS naartoe waarin je het geld opeist (dat hij te weinig betaald heeft), en vraag ook de waarborg terug.
Indien nee, zal dit via een deurwaarder moeten verlopen (die zal wel het adres vinden).
Ook hier zul je waarschijnlijk via de rechtbank (vredegerecht) moeten passeren.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jul 2016 14:28

Dat de bank de huurwaarborg vrij geeft zonder handtekening van de verhuurder, lijkt me sterk. Als dit wel het geval is, zou dit een héél zware fout zijn, en denk ik dat het voldoende is om even naar de hoofdzetel te bellen en hen de situatie te melden, en dat dit dan door de bank zelf wel héél snel zal rechtgezet worden.

Dus zoals hierboven gezegd: vraag het document op. Hoogst waarschijnlijk staat daar een valste handtekening op. In dat geval moet je de huurder vervolgen (maar gezien deze met de noorderzon verdwenen lijkt...). Ben ik blij dat ik geen huisbaas ben, als ik al deze verhalen zo hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105

#4 , 14 jul 2016 15:53

Bij mijn bank ( Bn. P...bas F.... ) moeten huurder en verhuurder SAMEN naar het kantoor om HWB vrij te geven. Fraude is dus niet mogelijk.
Vraagt wel wat moeite maar je bent tenminste zeker.

Atrend
Topic Starter

#5 , 14 jul 2016 17:06

Dank jullie voor de reacties ik ga nu inderdaad eens de hoofdzetel van de bank in kwestie aanschrijven.

Een bijkomend klein vraagje, puur uit nieuwsgierigheid: er werd gezegd een deurwaarder in te schakelen als we eventueel toch nog via de huurder zouden willen gaan, maar niet weten waar hij verblijft. Dit is het geval, want op het gemeentehuis konden ze me niet helpen. Maar hoe kan een deurwaarder die man dan opsporen?

Gebruiker21

#6 , 14 jul 2016 18:51

Dank jullie voor de reacties ik ga nu inderdaad eens de hoofdzetel van de bank in kwestie aanschrijven.
Zorg eerst dat u weet of het om een vervalste handtekening ging of niet. Dit zal u sneller kunnen uitvissen door eerst het lokale kantoor, dat de waarborg vrijgegeven heeft, te contacteren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”